Nekromanti Rollformulär 2.0, vad vill ni ha?

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Ta bort "rita din rollperson" rutan. Förstår inte varför den alltid ska vara med. Den minoritet personer som kan och vill rita sin RP kommer sannolikt att ha papper att göra det på i varje fall. I min spelgrupp slutar det alltid med att rutan används för att rita olika pubertala nidbilder av andras rollpersoner, eller så fylls rutan med random kladd. Bättra att göra det utrymmet till något användbart.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Vi har lyssnat på era synpunkter och feedback, och här kommer en första titt på det nya rollformuläret som kommer lanseras i och med pdf-versionen av Grundboken. Den enda skillnaden mot versionen som lanseras där är att för- och nackdelar inte är med, de kommer först i Spelarens handbok.





Nyheter generellt:
  • En mer Symbaroumsk känsla. Notera att bårderna och mönstren kommer att skruvas till ytterligare innan vi är färdiga, nu är det lite väl skarpa skarvar på två ställen.
  • Inget mer vändande av formuläret i stridens hetta. Allt som behövs för utmaningar och fajter ligger på framsidan, medan personlig info, utrustning och liknande finns på baksidan.
Nyheter framsidan:
  • Rollpersonens resurser Tålighet och Korruption har fått hedersplatsen högst upp i formulärets mitt, så att man enkelt ska ha koll på sitt välmående/elände.
  • Mer plats för beskrivning av skugga
  • Något mer komprimerat, samt tydligare utrymme för Karaktärsdragen.
  • Förmågor, särdrag och de i Spelarens handbok kommande för- och nackdelarna samsas på formulärets mitt eftersom det inte är säkert hur många av varje rollpersonen har. Skriv bara förmågans namn, dess effekt, vilken nivå och typ (förmåga/särdrag/fördel/nackdel/mystisk förmåga).
  • Plats för två olika rustningar och vilket Försvar de ger, med tydligare plats än det förra formuläret.
Nyheter baksidan:
  • Porträttet (det kommer att vara kvar) har flyttat hit.
  • Plats för mer detaljerad information av rollen, utseende, längd, vikt och bakgrund.
  • Vad heter de andra spelarnas rollpersoner? Det skriver du upp under Vänner och följeslagare, så att du lätt håller koll på gruppen. Här finns också plats för gruppens namn - alla äventyrarföljen värd sitt salt har ett namn.
  • Speciellt utrymme för artefakter och mystiska skatter.
Vad tycks?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Kommer det en snygg, avskalad svartvit version man faktiskt kan skriva ut också? =)
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Några snabba tankar om det nya rollformuläret.

Jag gillar inte alla dessa raka, svarta, enkla linjer, då det inte känns så fantasy-aktigt, utan mer modernt.

Ni nämner att mönstren eventuellt kommer ändras, men det jag reagerar på är de vita mönster som finns före och efter alla rubriker, t.ex vid ”Förmågor, Särdrag, För- och Nackdelar”. Som de ser ut nu så känns de inte alls ”fantasy” för mig, utan mer cyberpunk/kretskort-aktiga.

Kommer man ha plats med eventuella Följeslagare om man skriver upp alla sina medspelare under ”Vänner och Följeslagare”? Är det inte bättre och döpa om rubriken till ”Vänner”, "Medspelare" eller något annat lämpligt bara, och då istället ha eventuella Följeslagare på ett papper vid sidan om?

En liten sak som jag reagerade på, är vid Rustningarna, det högra fältet där är bredare än det vänstra. Kanske räcker och centrera mittlinjen (mer åt höger) mellan de båda rustningsfälten och då centrera om Försvarsrutorna?

Är det fler saker än bara rubriken ”Förmågor, Särdrag, För- och Nackdelar” som kommer skilja sig åt från rollformuläret i Regelboks-PDFen mot rollformuläret i Spelarens Handbok? Om inte, så får ni gärna göra Spelarens Handbok-varianten tillgänglig redan när det nya rollformuläret kommer, så man slipper och skriva ut Spelarens Handbok-varianten när den kommer.

Med tanken på att de gamla rolformulären är slutsålda sedan länge, så undrar jag om ni funderar på att trycka upp dessa? I så fall ser jag hellre att ni väntar till Spelarens Handbok har släppts och får med de ändring som kommer med där.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Bra input du Gamle. Några svar:

Den Gamle;n112103 said:
Ni nämner att mönstren eventuellt kommer ändras, men det jag reagerar på är de vita mönster som finns före och efter alla rubriker, t.ex vid ”Förmågor, Särdrag, För- och Nackdelar”. Som de ser ut nu så känns de inte alls ”fantasy” för mig, utan mer cyberpunk/kretskort-aktiga.
Dekorationen vid rubrikerna är samma typ av kilskrift som används i böckerna för att representera symbarisk skrift. Något mer Symbaroumskt får man leta efter :)

Den Gamle;n112103 said:
Kommer man ha plats med eventuella Följeslagare om man skriver upp alla sina medspelare under ”Vänner och Följeslagare”? Är det inte bättre och döpa om rubriken till ”Vänner”, "Medspelare" eller något annat lämpligt bara, och då istället ha eventuella Följeslagare på ett papper vid sidan om?
Vår tanke är att göra ett separat formulär för eventuella följeslagare och medhjälpare, t.ex. bjäror, flammande tjänare, skyddshelgon etc. Bra idé med att döpa om rubriken för att fokusera helt på sällskapet.

Den Gamle;n112103 said:
En liten sak som jag reagerade på, är vid Rustningarna, det högra fältet där är bredare än det vänstra. Kanske räcker och centrera mittlinjen (mer åt höger) mellan de båda rustningsfälten och då centrera om Försvarsrutorna?
Det är något av en optisk illusion och beror på att det är mer marginal till höger om den högra rutan än till vänster om den vänstra s.a.s. Ska se om det går att balansera upp, för jag håller med om att det kan se lite skevt ut.

Den Gamle;n112103 said:
Är det fler saker än bara rubriken ”Förmågor, Särdrag, För- och Nackdelar” som kommer skilja sig åt från rollformuläret i Regelboks-PDFen mot rollformuläret i Spelarens Handbok? Om inte, så får ni gärna göra Spelarens Handbok-varianten tillgänglig redan när det nya rollformuläret kommer, så man slipper och skriva ut Spelarens Handbok-varianten när den kommer.
Bra förslag.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
pappa;n112076 said:
Vi har lyssnat på era synpunkter och feedback, och här kommer en första titt på det nya rollformuläret som kommer lanseras i och med pdf-versionen av Grundboken. Den enda skillnaden mot versionen som lanseras där är att för- och nackdelar inte är med, de kommer först i Spelarens handbok.
Kommer det alltså släppas två versioner. En med "För - och nackdelar" och en utan i underrubriken? Så vill man köpa ett häfte (?) tidigare än till jul så kommer man behöva köpa ett till senare, för att få med "För-och nackdelar"? Om det nu är så ni tänkt känns det ju lite underligt... Jag kan ju gott leva med att "För och nackdelar" står med på formuläret trots att de inte ännu finns med i den version av spelet vi nu spelar...
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
PjåtrimKaj;n112129 said:
Kommer det alltså släppas två versioner. En med "För - och nackdelar" och en utan i underrubriken? Så vill man köpa ett häfte (?) tidigare än till jul så kommer man behöva köpa ett till senare, för att få med "För-och nackdelar"? Om det nu är så ni tänkt känns det ju lite underligt... Jag kan ju gott leva med att "För och nackdelar" står med på formuläret trots att de inte ännu finns med i den version av spelet vi nu spelar...
Det var tanken, så att Grundbokens rollformulär inte har termer som inte finns i Grundboken. Men du har en god poäng i att det faktiskt inte skadar och att det är smidigast att ha bara ett formulär. Vi får ta oss en funderare. Bra tyckt!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
pappa;n112113 said:
Dekorationen vid rubrikerna är samma typ av kilskrift som används i böckerna för att representera symbarisk skrift. Något mer Symbaroumskt får man leta efter :)
Jag har kollat i regelboken och förstår vad du är ute efter.

Men jag håller med Gamle.

Medan regelillosarna ser ut som avbilder från gamla stentavlor ser dessa miniatyrbårder ut som kretskort.

Så ta det inte som kritik av er "Symbaroumskhet", utan kanske som tillfälle tänka igenom vad som kan tweakas: Nu är det inte jag som är hyllad designer - men kanske handlar det om tydligheten i trycket (om ni förstår vad jag menar) eller helt enkelt en optisk artefakt av storleksminskningen; att linjerna framstår som varandes utan variabel tjocklek, och därför mer som modernt exakta än uråldrigt handgjorda? Eller är det att de inte kan tillåtas "spreta" utanför sina lister? Eller ser det annorlunda ut pga att det är vitt-på-svart, dvs negativ? Vad vet jag...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
pappa;n112134 said:
Det var tanken, så att Grundbokens rollformulär inte har termer som inte finns i Grundboken. Men du har en god poäng i att det faktiskt inte skadar och att det är smidigast att ha bara ett formulär. Vi får ta oss en funderare. Bra tyckt!
Jag ser ingen som helst anledning trycka upp en extra version, inte om enda skillnaden är förekomsten av texten "för o nackdelar".

Om ni absolut måste tillhandahålla ett ark för dem med enbart grundreglerna tycker jag isåfall det vore naturligare att slopa just den texten, och helt sonika skriva (i spelarboken) "skriv era för/nack på raderna för förmågor"... och då ha ett enda ark igen.

Men lägg då istället upp ett par fördelar och ett par nackdelar som freebisar på er sajt (vilket ni väl kan se som naturlig promotion av er nya bok), så kan ni bemöta dem utan Spelarbok med "om du absolut vill ha en för eller nack, välj dem från sajten"... ;-)
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag tror en stor anledning till att kilskriften känns sci-fi är att de på rollformuläret är vita, precis som linjerna på kretskort. I boken är de ofta svart mot vitt (eller ljust), om jag minns rätt, och dessutom lite större.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det finns i nuläget ingen plats att skriva upp artefakter som man binder till sig. Jag antar att det finns någon tanke bakom detta, men jag fattar inte vilken.
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Impetigo;n112264 said:
Det finns i nuläget ingen plats att skriva upp artefakter som man binder till sig. Jag antar att det finns någon tanke bakom detta, men jag fattar inte vilken.
Om du kollar en sida bakåt så ser du att det finns med på den preliminära versionen av de nya ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Impetigo;n112264 said:
Det finns i nuläget ingen plats att skriva upp artefakter som man binder till sig. Jag antar att det finns någon tanke bakom detta, men jag fattar inte vilken.
Titta en gång till... ;-)
 

Donk

Veteran
Joined
9 Sep 2011
Messages
8
Vet inte om ni tänker göra om korruptionsystemet, men om inte så känner jag att Korruption / Maximal borde vara Temporär / Permanent korruption.
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Det nya rollformuläret är en klar förbättring med mer utrymme. Med risk för att låta otacksam så undrar jag om det skulle skulle finnas möjlighet att göra en interaktiv version som man kan fylla i attribut, namn, utrustning, förmågor etc. innan man skriver ut också? Det skulle vara kanon!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,369
Försvar som påverkas av utrustning, såsom sköldar och vissa vapen är ju inte alltid aktivt. Kan vara bra att lista sitt icke utrustade försvar?
 
Top