Nekromanti Rising avliden

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Risings inlägg var så jävla bra och hans tankar runt design så väldestillerade att jag egentligen bara kommer hit för att se om han skrivit något nytt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har två bilder av Rising. Den ena är den framfusiga, kreativa, roliga, underbara personen här på forumet, som jag har haft många urballa duster med.

Den andra dök upp på ett SSK. Förspelet till den var att jag hade en föreläsning och workshop om rollspelsteori, och en av modellerna jag tog upp då var just Risings och jag nämnde honom vid namn. Då satt det en smart kille högst upp som undrade om jag kunde berätta lite mer om den modellen, varpå folk däruppe började skratta när jag gjorde honom till viljes. Det var förstås Rising själv, och när jag förstod det kunde jag inte säga något annat än "jaså, det är du, din jävel!"

Vi pratade lite efter workshoppen, och då lärde jag känna en annan, mer försynt och inte lika framfusig Rising, men väldigt trevlig.

Jag kommer att sakna honom.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Känslan av denna mycket tragiska nyhet kan för mig sammanfattas i följande Rolemaster-crit: "Target stunned and unable to parry for 100 rounds." ...

Men min ledsamhet och chock är säkert ringa i jämförelse med de som kände Rising närmare.

Skittråkigt!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
När jag först kom till Rollspel.nu så var Risings en av de personer som jag först fattade tycke för.
Han var som en gud som visste det rätta svaret på allt. Han var en av de människor som jag tyckte hade så intressant idéer att rollspel.nu kändes som ett måste att vara aktiv i och läsa vad andra tyckte.

Jag har sätt Rising som en diskussions dödare. Han kom in och skrev ett inlägg som sammanfattade allt som sagts och kom med idéer som kändes självklara. Så efter hans inlägg så fanns det inte så mycket mer att säga, ibland så frågade någon något om vad han sagt eller förtydligade något men annars var det sista ordet lagt. Det här var inget negativt utan riktigt bra enligt mig. Han kunde få med sig borde tradspelare och indispelare.

Så även om jag aldrig kände honom eller har träffat honom så vet jag inte hur jag ska känna. Borde jag vara ledsen för förlusten världen har lidit eller borde jag vara arg på samhället som tydligen inte förstod honom?
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Fan, fruktansvärt sorgligt. Jag hade aldrig kunnat tänk mig det, jag såg verkligen upp till Rising. Samtidigt, nu när det skett, känns det inte helt konstigt.

När jag hade tråkigt brukade jag gå tillbaka och läsa hans inlägg. De var hårda, klarsynta och roliga.
Och det var alltid lite bättre när man visste han var inloggad och jag såg fram mot nya inlägg från honom.

Rising, jag önskar jag hade träffat dig, det är sorgligt att du tog ditt eget liv. Jävla dumskalle, man tar tar inte sitt eget liv. Fan. Du får denna Nils Ferlin dikt av mig, nu när det ändå är försent och helt onödigt. Men jag gillar den, och den är lite sorlig.

Se världen är förklarad, i vetenskapens ljus
fördunstar all vår oro och smärta
Nu är det inte långt emellan människornas hus
men långt mellan hjärta och hjärta


För övrigt röstar jag för att alla Risings inlägg ska arkiveras och säkerhetskopieras. Jag vill ha kvar dem så länge som möjligt, och fortfarande kunna gå tillbaka och läsa bland dem, även om det känns lite mörkare än någonsin.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Krille said:
Den andra dök upp på ett SSK. Förspelet till den var att jag hade en föreläsning och workshop om rollspelsteori, och en av modellerna jag tog upp då var just Risings och jag nämnde honom vid namn. Då satt det en smart kille högst upp som undrade om jag kunde berätta lite mer om den modellen, varpå folk däruppe började skratta när jag gjorde honom till viljes. Det var förstås Rising själv, och när jag förstod det kunde jag inte säga något annat än "jaså, det är du, din jävel!"
I en diskussion så full av sorg och saknad så lyfte detta upp mycket. Vilket fint minne! Det vilar något Man on the moonskt/Andy Kaufmanskt över den berättelsen.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Rising said:
Men alltså, jag är fett trött på att ingen vill ha mig, till någonting.

Det är problemet med dagens samhälle; det finns inget behov av en längre.
Jobbigt att läsa nu, men samtidigt viktigt. Vi behövde honom hursomhelst.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag är glad att jag fick tillfälle att lära känna honom en smula även utanför forumet. Saknar redan hans närvaro här.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Jag har läst på rollspel.nu minst en gång i veckan sen 16-17 års ålder. Med tiden har det blivit mindre och mindre givande, dels på grund av att jag inte spelar lika mycket rollspel nu och dels på grund av att det mals samma tankar om och om igen väldigt mycket. Jag blev med tiden mer selektiv: skrev en användare ett inlägg utan innehåll slutade jag läsa den användarens inlägg, och till slut var jag nere till under fem personer vars inlägg jag läste.

I varje tråd gick dock min första blick efter Rising. Hans inlägg var intelligenta, välskrivna och oftast bar de insikter och vinklar som saknades annars. Jag minns särskilt väl hur han skrev att man kan dela in rollspel i två kategorier: de där spelledaren godtyckligt sätter svårigheten, och inte. Ett typiskt exempel på en provocerande tanke som behövs när vi är djupt insnöade i indie-trad-paradigmet.

Jag arbetar nu med spelutveckling och när vi skulle utveckla ett strategispel föreslog jag att jag skulle kontakta "en designer jag pratat med på internet som kan komma med feedback." Efter att nu läst att han inte kände sig behövd ångrar jag starkt att jag inte gjorde det.

Tyvärr hann jag aldrig träffa Rising i verkligheten. Allt jag kan göra är att hoppas detta var ett enda stort practical joke och att han snart är tillbaka.

Fan, har aldrig blivit så här ledsen över någon jag aldrig träffat förut. Fuck you, Rising.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Risings sista hälsning till Rollspel.nu …

Johans far skickade mig ett utdrag ur hans avskedsbrev – ett utdrag jag tänkte återge här.

Rising said:
Om det inte är för mycket begärt så skulle jag önska att
någon meddelade min bortgång på www.rollspel.nu,
där folk känner mig som Rising. Gemenskapen på detta forum höll mitt mod och
humör uppe, och förlängde mitt liv med åtskilliga år. Jag mådde riktigt dåligt
innan jag hittade dit.
En sista hälsning till en gemenskap som uppenbarligen betydde mer än någon av oss kunde ana …
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Risings sista hälsning till Rollspel.nu …

"Om det inte är för mycket begärt"... Det är något i den formuleringen som gör att allt blir svart, och det stockar sig i halsen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Risings sista hälsning till Rollspel.nu …

Dante said:
Johans far skickade mig ett utdrag ur hans avskedsbrev – ett utdrag jag tänkte återge här.

Rising said:
Om det inte är för mycket begärt så skulle jag önska att någon meddelade min bortgång på www.rollspel.nu, där folk känner mig som Rising. Gemenskapen på detta forum höll mitt mod och humör uppe, och förlängde mitt liv med åtskilliga år. Jag mådde riktigt dåligt innan jag hittade dit.
En sista hälsning till en gemenskap som uppenbarligen betydde mer än någon av oss kunde ana …
Det känns så otroligt hemsk att höra de orden. Och, som krank säger... Samtidigt blir jag mest frustrerad över att vi inte kunde räcka hela vägen. Fan att Rising inte ropade på hjälp... Eller att någon såg det om han nu gjorde det.
... Äsch, det blir bara soppa av allt man säger.

Tack i alla fall, Dante, för att du delade med dig av det.


Jag skulle vilja säga något ordenligt... Som jag känner.
... Ja du, Rising. Jag kände dig inte personligen men minnet och intrycket efter dig är starkt. Jag vill dessutom svära på att personligen eller inte - det spelar ingen roll. Du väcker sorg hos mig och du har funnits konstant i tankarna sedan jag först läste om din bortgång. Du har väckt massor med tankar och känslor. Fan, vad jag önskar att jag visat verklig uppskattning innan det var för sent - att vi alla gjort det - så kanske det aldrig hade blivit för sent. Ta hand om dig, din gamle lustigkurre. Hockeyfrilla forever. Vi vill ju ha dig här ju...
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Rising är en av dem från rpg.nu som jag skulle velat träffa "på riktigt". En forumit som inte slog neråt. Alltid roligt att läsa hans inlägg.
Vila i frid Rising.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Risings sista hälsning till Rollspel.nu …

Dante said:
Johans far skickade mig ett utdrag ur hans avskedsbrev – ett utdrag jag tänkte återge här.

Rising said:
Om det inte är för mycket begärt så skulle jag önska att
någon meddelade min bortgång på www.rollspel.nu,
där folk känner mig som Rising. Gemenskapen på detta forum höll mitt mod och
humör uppe, och förlängde mitt liv med åtskilliga år. Jag mådde riktigt dåligt
innan jag hittade dit.
En sista hälsning till en gemenskap som uppenbarligen betydde mer än någon av oss kunde ana …
Jag känner mig stum, och det stramar om hjärtat men vi borde vara tacksamma över att vi fick vara ett viktigt stöd för honom länge.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Vila i frid Rising.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eHJdVnl-Nn0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/eHJdVnl-Nn0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

/Jonatan
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fint låtval.

Det fick mig att tänka på vilken låt jag skulle vilja ägna detta...

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/n9k_HUq1Kd4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/n9k_HUq1Kd4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Tänkte fatta mig långt, men låter bli. Tack för alla roliga nätter du och jag och flaskan hade i mitt kök. Du förstod mig bättre än de flesta. So long, you glorious bastard.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Usch, vad tråkigt. Jag blev alltid så glad av att läsa Risings inlägg. De var roliga, förstås, men lika ofta blev jag helt enkelt glad över att det fanns någon som tänkte som han. Faktiskt kan jag inte riktigt föreställa mig att en sådan personlighet verkligen är borta. Precis som Svante tänker jag mig direkt att han liksom gått vidare till något annat. För så kändes det att läsa Rising: Han var ständigt några steg före, med blicken fästad på något jag ännu inte kunde se.

Hälsar en mycket ledsen

Christian
 
Top