Nekromanti Rising avliden

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Det är med stor sorg och bestörtning jag måste meddela att Johan Rising, här känd som användaren Rising, har valt att avsluta sitt liv. Redaktionen mottog tidigare idag nyheten från hans far. Johans sista önskan var att forumet skulle underrättas om hans beslut. Hans anhöriga har redaktionens djupaste deltagande i sorgen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_KbxzqTyFZ8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_KbxzqTyFZ8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Tragiskt. Jag har inte ord för mer just nu.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rising lärde mig några väldigt nyttiga sanningar om rollspel, fantasy och kultur i stort; som bara någon med hans unika insikter och självdistans hade kunnat konceptualisera. Mannen som helt brutalt fick mig att inse varför jag gillar alver och ödlemän men hatar furries...well, det är större än någon icke-nörd kan fatta.

Är det på sin plats att länka till hans bästa inlägg någonsin, eller är det för okänsligt? Äh, han hade säkert uppskattat det. Här är det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Den sista rollperson Rising spelade när jag var med var en galen ledare i Apocalypse World. Min figur hade börjat planera ledarens frånfälle medelst en bomb, på grund av allt kaos han spred i lägret.

Just kaos var det Rising alltid tillförde alla spelomgångar, på gott och på ... tja, ont är väl att ta i, men ibland var det mer än jag stod ut med. Men hans figur i min WFRP-kampanj var bland de roligaste rollpersonerna jag haft med när jag spellett, och hans mystiska poesiuppläsning på en av Altdorfs krogar trollband oss ... eller, ja ... det var satans roligt i alla fall!

Jag vill säga något stort, något fint, något minnesvärt. Men det blir mest skit med det. Det blir mest som Måns skrev i vrållådan.

"men för helvete Rising ..."

Och på den vägen är det.

/Magnus
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Rising var den jag hade den djupaste repekt för på forumet. Jag tyckte att han hade suveräna idéer och han var uppmuntrande i alla nyskapande försök. Jag hade en kontakt med honom angående att jag ville ha med honom på Starchallenge resan - han var den första jag kontaktade. Jag trodde inte jag skulle reagera så här då någon jag aldrig träffat eller känt gick bort men... chock! Varför, varför, varför och STACKARS hans anhöriga. Må detta aldrig hända någon.

RIP Rising. Vi förlorade en vacker själ så vitt jag förstod Dig och en grym rollspelsmakare. Jag kommer sakna Dig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,879
Location
Barcelona
Det här var en stor chock.

Jag tror alla här på forumet respekterade Rising. Hans idéer var alltid spännande, och det märktes att en ovanlig begåvning låg bakom hans ord. När han först kom till forumet revitaliserade han det, och i många och långa diskussioner kämpade han oförtröttligt för att utmana ingrodda idéer och fördomar. Han kommer att bli djupt saknad.

Jag tror även de flesta var medvetna om att allt inte stod rätt till med honom, men man tror väl inte, eller vill inte tro, att det ska behöva leda ända till slutet. Döden är dubbelt sorglig när den äger rum för egen hand: Man har inte bara berövats någon; man kan dessutom inte undfly tanken att om saker varit lite annorlunda, hade det inte behövt hända.

Vila i frid, Rising
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jävligt tråkigt.

Hoppas du hittade lugnet nu Rising.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Rising... Helvete. Det här gör ont. Jävligt ont. Jag såg Rising som en vän och jämlike. Som en av OSS.

Rising skrev de bästa skräckspelsinläggen på forumet. Punkt. Han visste precis hur det funkade, och jag kommer att gå tillbaks och lära mig av saker han skrivit i många år framöver. Det tar tid att smälta visdom.

Jag träffade bara Rising en enda gång IRL, men är tacksam föär privilegiet. Vi spelade också en magisk omgång Null State, som jag aldrig kommer att glömma.

Fan, Rising. En gigant bland giganter. Allt man säger blir till klichéer. Kanske skriver man klyschor för att det gör för ont för annat. Eller för att klyschorna är sanna. Jag vet inte. Det blev en oerhört tung dag, jag var supernära att gå till chefen och begära ledigt, orkade nästan inte ta tag i sista lektionen idag. Det här slog hårt.

Rising var igångsättaren, han hade massor av idéer som var skithäftiga, och var en ivrig påhejare av allt som gjordes som var bra. Den evige bollaren och medhjälparen. Han fick aldrig något klart själv, vilket världen borde sörja över.

Jag vet inte. Jag vet inte vad mer jag kan skriva.

Jävlar. Saknad. Chock.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag kan inte beskriva i ord hur det känns. Det är djupt tragiskt. Forumet kommer aldrig bli detsamma utan Rising. Mina tankar går till hans familj.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag blir ledsen, arg och sorgsen.

I nästan tio år har jag jag läst och diskuterat med honom på rollspel.nu och han var rapp, smart, verbal, rolig och kreativ. Han vågade tycka saker. Han vågade skina.

Jag är så ledsen att han inte nåtts av den hjälp han behövde och jag tänker på hans familj.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,493
Location
En mälarö
Va fan!?!?! Det är ju för fan för hemskt att ens tänka på. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.

Jag spelade ganska intensivt med Rising under en period. Sessionerna tillsammans med honom, Herr Nils, Pox, Dante och Magnus Seter hör till de roligaste jag varit med om.

Rising var en av de mest fascinerande människor jag mött. Också en av de roligaste. Hela världen blev plötsligen en tråkigare plats. Jag grät faktiskt en skvätt när jag läste nyheten.

Jävla Rising.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så fruktansvärt... Han är djupt saknad! Rising kändes alltid som den bäste av oss. Den vars standard man aldrig kom upp till när det gällde smarta, roliga och/eller kloka inlägg, hur mycket man ens försökte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag finner inte de rätta orden för att beskriva känslan och saknaden efter en så kär person och forumit. Jag önskar att jag hade fått träffa honom personligen, för Rising var alltid en hjälpande, ljus punkt i tillvaron här på forumet.

Vila i frid, Johan Rising.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
NEEEJ!
Det känns som om rollspel.nu plötsligt blev av med hälften av sina användare - så stor var han.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,493
Location
En mälarö
En av de vackraste, och sorgligaste, sångerna jag vet.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6Dnv5L59eSo&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6Dnv5L59eSo&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

/Anders
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Så fruktansvärt... Han är djupt saknad! Rising kändes alltid som den bäste av oss. Den vars standard man aldrig kom upp till när det gällde smarta, roliga och/eller kloka inlägg, hur mycket man ens försökte.
Bra sagt, Arfert. Det var väl valda, passande ord tycker jag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Djupt tragiskt. Maken till kreativ person har jag sällan skådat. Både forumet och världen har lidit en stor förlust. Mina tankar till hans familj.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert said:
Så fruktansvärt... Han är djupt saknad! Rising kändes alltid som den bäste av oss. Den vars standard man aldrig kom upp till när det gällde smarta, roliga och/eller kloka inlägg, hur mycket man ens försökte.
Bra sagt, Arfert. Det var väl valda, passande ord tycker jag.
Instämmer! Till 100%!
 
Top