Nekromanti Rising avliden

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Så fruktansvärt sorgligt.
Jag har sällan skrivit så många inlägg på rollspel.nu men varit inne och läst ganska mycket då och då, och minns också som så många andra Rising som både underfundig, rolig och uppmuntrande till andra människors idéer.

Verkligen, verkligen tragiskt. :gremfrown:
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Jag tror att mina tankar om den här nyheten kan sammanfattas i tre ord.
Beundran, Bestörtning och Besvikelse :gremfrown:


eller som någon annan uttryckte det:
För helvete, Rising...


Det är jävligt trist det här, och jag kommer att sakna mannen.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jag tillhör de som aldrig fick träffa Rising på riktigt. Han skulle komma och träffa mig på ett forumsfika i Stockholm för typ sju-åtta år sedan, men försov sig.

Slapparsle.

Mycket bra har sagts om Rising. Detta är Rising för mig:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/GqXkIdYUWWo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/GqXkIdYUWWo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Lindenius said:
Jag tillhör de som aldrig fick träffa Rising på riktigt. Han skulle komma och träffa mig på ett forumsfika i Stockholm för typ sju-åtta år sedan, men försov sig.

Slapparsle.

Mycket bra har sagts om Rising. Detta är Rising för mig:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/GqXkIdYUWWo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/GqXkIdYUWWo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Det sammanfattar verkligen hans edgy humor som ligger precis på gränsen och balanserar. Knipslugt.

En naiv sida av mig hoppas att detta bara är ett stort grymt forumsspel regisserat av mästaren själv. Jag skulle bli så arg men också så glad. Och skulle förlåta honom på en nanosekund. För han är Rising.

Din jävel!!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Den Upplyste Despoten said:
En naiv sida av mig hoppas att detta bara är ett stort grymt forumsspel regisserat av mästaren själv. Jag skulle bli så arg men också så glad. Och skulle förlåta honom på en nanosekund. För han är Rising.

Din jävel!!
Jag har varit där. Flera gånger. Men världen vi lever i är alltför ond.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad i hela friden??

Det är med mycket stor sorg jag läste detta!!
Hade inte en aning om att Rising lämnat oss. Så det blev lite av en chock när jag läste det nu.
MYCKET sorgligt att han lämnat oss, har sett Rising som en personlighet av rang här!!

// Johan K, som blev mycket sorgsen & bestört här.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det låter som en fin idé!

/ Johan K,som fortfarande inte smält det hela.. =)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Det har känts rätt öde senaste veckorna när Rising varit borta. Lite tomt. Sen jag läste det här har det helt plötsligt blivit än ödsligare. Jävla skit.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Det är svårt att komma på vad man ska skriva.

Jag kände inte honom så väl - men han var alltid där. Rising var en av wrnus grundpelare - en så naturlig närvaro att jag kanske tog honom för given. Att han så plötsligt rycks bort är fortfarande svårt att acceptera. Att gå med på.

Farväl Rising, må vi mötas igen någon gång.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Finns nog inte ord som beskriver vilken sorg man känner.
Du var alltid vänlig och inbjudande mot mig. Spelade med på mina skämt och bollade ideér med mig.
Jag fick tyvärr inte äran att lära känna dig mer, något jag önskar jag hade.


Rising, vi kommer att sakna dig något enormt.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag älskade den här videon. Och nu gråter jag när jag ser den. Fan Rising. Jag hatar dig, och älskar dig. Och jag saknar dig som fan. Fan!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Den filmen är den bästa i en lång rad av osannolikt bra Rising-skapelser. Han fick forumen att glänsa, ett enda av hans inlägg kunde ha mer kreativ energi än hela rollspel. Han hade aldrig en formsvacka på forumen. Det säger mycket med tanke på den kreativa kaliber vi har här på forumen.

Även om jag aldrig lärde känna Rising så var det uppenbart att han hade ett kreativt geni som kunde nått mycket långt. Men jag har också alltid funderat - vad händer om ens fantasi och kreativitet är så stark att den vanliga världen tycks fattig i jämförelse? Jag vet inte, men kanske var det något Rising grubblade på. Jag hoppas innerligt att han kan leva vidare i sina kreationer, att han är tillfreds i nästa värld.

Det vore mycket fint om vi kunde samla ihop en sida på WRNU, en Best of Rising, att spara till eftervärlden. Nu är det alldeles för mycket genialitet som är gömt djupt i forumsystemen.

RIP.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
En ex-forumit skickar följande via mig:

"Det är med bestörtning jag får veta att Johan Rising gått bort under sådana hemska omständigheter. Folk kommer säkert att minnas honom för hans kreativitet, vältalighet och dylikt i alla fall, så jag skulle vilja minnas hans instinkt att alltid ställa sig på den svages sida - en reflex när han såg att någon blev påhoppad, hamnade i underläge eller helt enkelt inte fick hjälp. Eftersom detta är ett forum för spelare var det tydligast i hur han var den som alltid ställde upp för nybörjare som ställde frågor, kom med förslag eller startade trådar. Det fanns dessutom ingen risk för att de skulle bemötas med en nedlåtande klapp, ett föredrag om hans egen agenda eller påpekanden om att det där hade man minsann diskuterat förut, utan Rising behandlade dem alltid med respekt, skrev insiktsfulla och intresserade inlägg där han tog hänsyn till var de kom ifrån och vad de var ut efter. Alla människor var like mycket värda.

Därför blir den där bestörtningen ännu värre när jag fått veta att Rising tydligen inte kände sig behövd - för människor som honom behövs visst, hela tiden, överallt. Om den attityd han visade som jag beskrev ovan var vanligare, skulle världen vara en ojämförligt bättre plats - och inte bara för blyga, nykläckta speldesigners. Du var ytterst välbehövd, Johan Rising. Det är så synd att du inte fick veta det tillräckligt.

Erik Sieurin, aka Nightowl"
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag kände inte Rising.
Men varje gång jag återvände till rollspel.nu berodde det till stor del på just honom.

Som andra redan har skrivit hade han ett sätt att formulera sig, en närvaro, som lyste genom bildskärmen. Något välkomnande, kvickt och tryggt som gjorde att man ville komma tillbaka - höra mer.

Som att han kände oss alla, och brydde sig. Även om dem som - likt mig - inte kände honom annat än genom hans inlägg.

Mina tankar går till Rising själv, till hans nära och kära, och till alla oss andra som fick vara med. Du var en viktigt person, som betydde mycket för många.

Vi kommer sakna dig.

Olav
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Det här forumet behövde Rising just av de anledningar Nattugglan tar upp. Nära nog ett geni, men med en varm famn. Såna görs det inte många av. Varma famnar och respekt för andra finns det ont om i forumvärlden. Du var behövd Rising.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så sant, Åke. Sådan var Rising. Han skrev aldrig några taskiga inlägg - annat än på skämt med sin sköna, finurliga humor som vi alla tyckte så mycket om. Han var en duktig skribent, en stor tänkare och en välkomnande hand här på forumet. Fan, fan... Vad han behövdes och behövs. Det är för sent nu och vi kan inte annat än att ta vara på värmen, kunskapen och minnena som finns kvar.

Fast, vi kan också - inte bara för Rising utan för oss alla - ta lärdom av Rising. Hyckleri och skitsnack vore det annars att se upp till honom och minnas hans godhet om vi inte kan ta vara på den på något sätt. ... Det tycker jag i alla fall.
Jag tycker att vi alla ska bli mildare och mer omtänksamma mot varandra. Inte bara som forumiter utan som människor. Visst, det är ett stort steg att bättra sig som människa så låt oss då i alla fall börja med forumitbiten. Kan vi inte lova varandra och ta vara på lärdomarna från vår käre och saknade Rising och alla bli givmildare, hövligare och mer inbjudande i våra inlägg?

Jag tänker då bli det i alla fall, för jag såg och ser upp till personer som Rising, som alltid hjälper vare sig de får något tillbaka eller ej.

Rising var och är en god förebild för hur en god forumit och medmänniska ska vara. Han visade oss också hur mycket det här forumet, likväl som andra gemenskaper online, har att ge. Gemenskapen på Internet är lika viktig som den i verkliga livet. Det visade Rising. Och, många forumiter har lämnat det här forumet pga harm, split och bristande attityder åt ena eller andra hållet. Dessutom har jag då och då fått uppfattningen av att vi har ett tämligen dåligt rykte här. I alla fall har vi ett rykte att vara insnöade principarslen.

Kort och gott, jag vill inte bara minnas Rising utan jag vill också ta till mig några av de stora tingen han lämnade efter sig - givmildhet, värme och eftertänksamhet. Rising är värd det och vi är alla värda att bemötas bättre och ge varandra en hjälpande hand lite oftare.

Jag tänker försöka i alla fall, för Rollspel.nu är mycket viktigt för mig med - mycket viktigare än jag trodde. Synd att en god människa var tvungen att möta ett tragiskt slut för att jag skulle inse det. Tårarna jag fällt över Rising - en man jag tyvärr inte kände i verkliga livet - har fått mig att inse att livet är skört, och att vi alla är värda mer omtanke.

Rising, åter en gång - jag saknar dig.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
Rising var en skribent och debattör av rang. Han kunde till och få Chronopia att verka intressant.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Magnus Edlund said:
Rising var en skribent och debattör av rang. Han kunde till och få Chronopia att verka intressant.
Inte bara "till och med". Chronopia a la Rising var faktiskt mycket mycket bra. En dekadent värld som sprudlade av äventyrsuppslag för alla som inte var fast i grottröj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag hittade just Risings rollperson som han skapade och levde vilt med i speltestet av Null State. Den känns väldigt Rising, trots allt. Jag menar... Kolla på bilden. Kolla på den. Oslagbar.
 

Attachments

Top