Nekromanti Rising avliden

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Instämmer med Simon och Niklas73. Ett ljus tänds givetvis på tisdag i Johans minne.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det kommer jag att göra, och åter en gång är det vi som ska tacka.
Mina tankar och min djupaste beklagan finns med er. Hälsa din familj.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
ana said:
Hejsan
Min mamma har bett mig framfora att Johans begravning kommer ske i stillhet pa Tisdag den 21 klockan 15.30, jag skulle ocksa vilja ta tillfallet i akt och saga tack till er alla for att ni var ett stod for Johan da han levde, och for att ni har gett oss i familjen en chans att se en sida av Johan som vi kanske inte hade sett tidigare. Det har hjalp oss nagot oerhort, och se hur uppskattad och respekterad han var.

Min mamma har ocksa bett mig framfora att om ni vill hedra Johans minne, sa kan ni, om ni far en chans i Julrushen, stanna upp for nagra minuter klockan 15.30 pa Tisdag och tanda ett ljus, och tank pa Johan...
Med Vanlig Halsning
Anna Rising
Det låter fint, jag ska tända ett ljus på tisdag och minnas Rising. Ta en stund till att tänka efter.

Vad sägs om att vi som kan möts upp här i vrållådan (Småprat) efteråt? (Alltså efter klockan 15.30 + den tid du tar åt dig själv och Rising) För en "gravöl" och snacka om tiden med vår vän.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Min mamma har ocksa bett mig framfora att om ni vill hedra Johans minne, sa kan ni, om ni far en chans i Julrushen, stanna upp for nagra minuter klockan 15.30 pa Tisdag och tanda ett ljus, och tank pa Johan..
Det är en självklarhet!
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Det var längesedan jag frekvent besökte forumet, men under den tid jag gjorde det hade jag och Rising intressanta diskussioner om det ena eller andra. Svaren man fick av Rising var alltid så genomtänkta och fyllda av fantastisk kreativitet!
Jag minns att jag intervjuade Rising för säkert åtta år sedan till en artikel jag skrev i ett projekt vi hade i svenskan där vi skulle göra en tidning. Han svarade uttömmande på mina frågor om rollspel och jag lovade honom att skicka ett exemplar av tidningen när den blev klar. Av någon anledning gjorde jag inte det.

Vila i frid.
 

Pippelpoppel

Veteran
Joined
13 Oct 2007
Messages
4
Hej Jag heter Oscar och jag var barndomsvän med Johan Rising. Vi träffades första gången när vi var tio år och gick samma klass. Han utmärkte sig redan då. När jag kom till klassen hade alla ritat en teckning till mig så att jag skulle känna mig välkommen. Av alla teckningar jag fick den dagen så är det bara hans teckning jag har kvar. Den föreställer konstigt nog en hockeyspelare, med tanke på Risings sportintresse kan det verka lite konstigt val av bild.
Under många år av vårt umgänge roade vi oss med att tillverka egna brädspel. Som många här på forumet skriver så sprudlade Johan av kreativitet och var ständig ett utomordentligt bollplank för galna ideer. Han kunde förkasta ett förslag som man la fram på ett sådant sätt att man inte ens märkte det. Under åren som har gått så har det producerats en hel del spel. Alla är förstås illustrerade av Johans brilljanta tecknar skill.
Jag läste ett inlägg om Johan som sa att han aldrig slutförde något. Jag skulle vilja säga att det inte är sant. Johan slutförde många av sina projekt i min mening. Men eftersom allt går att göra lite bättre så är det lätt att svara att det inte är klart, om man nu känner att man kan göra det bättre.
Rising och jag pratade ofta om en ide som tyvärr aldrig kom till handling. Tanken var att göra ett kortspel som man skulle ge bort utan att berätta vilka regler det var till det. Genom att studera korten så skulle man antingen lista ut vilka regler som spelet hade eller ännu bättre att man hittade på ett nytt eget spel på samma kortuppsättning. På det här sättet skulle man stimulerd sin krativitet till nytänkande.
Jag fick av Johans mamma en skokartong med kortspel som Johan har gjort och tänkte att de skulle vara en god ide i sann Rising anda att lägga ut dessa kort på någon sida så får man om skriva ut korten och hitta på reglena själv. Många av korten är otroligt väl utförda och roliga att bara se på. Har någon en bra ide på hur man gör sådant på bästa sätt kan ni höra av er.
Jag var en IRL vän till Rising och hängde ingenting på det här forumet men jag förstår att han var en stor forumit. Forumet förlängde hans liv med några år, och det kan man bara vara glad för.
Jag är glad att jag fått träffa min gode vän "Rishögen" och över alla fina minnen med honom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Pippelpoppel said:
Jag fick av Johans mamma en skokartong med kortspel som Johan har gjort och tänkte att de skulle vara en god ide i sann Rising anda att lägga ut dessa kort på någon sida så får man om skriva ut korten och hitta på reglena själv. Många av korten är otroligt väl utförda och roliga att bara se på. Har någon en bra ide på hur man gör sådant på bästa sätt kan ni höra av er.
Tja, det finns ett galleriforum här på rollspel.nu man skulle kunna använda... Annars får man kanske försöka sätta upp en hemsida speciellt för ändamålet.

Jag är för mosig i skallen just nu för att börja fundera på specifika mjukvarulösningar, men jag har utrymme så det räcker och blir över på min server, och bidrar gärna med sånt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Pippelpoppel said:
Låter bra ska försöka scanna in dem så snart jag kan.
Eventuellt kan man kanske t.om se till att trycka dem. Jag ser framför mig antingen en liten bok med ett kort på varje sida (som en "konstbok") eller att man fixar fysiska kort. Det är ganska lätt att fixa båda; idag behöver man i stort sett ingen ingångskostnad för att kunna trycka grejer, man betalar bara per ex som trycks.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Pippelpoppel said:
låter som en rolig idé. Inspirations boken med en massa ofullständiga och brilljanta ideér.
Absolut!

Jag kan ställa upp med layout och grejer, och har goda erfarenheter av att jobba med print-on-demandtryckeriet Publit i S-holm. Om det behövs, vill säga.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Men... vi skulle ju ta en öl? Eller ett pyjamasparty...

Har aldrig sörjt någon jag aldrig träffat såhär mycket.
Varken sörjt, eller saknat.

Farväl, du underbare galning.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag är tämligen ny till forumet, och har inte pratat så mycket med Rising, men bara det faktum att det är 8 sidor på denna tråd bevisar hur saknad han är. Jag har bara läst ett par trådar med honom i, men inser att det är dags att leta reda på det mesta han har skrivit för att ta del av en sådan människa som kan påverka så många. Du kommer vara saknad länge Rising.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag har i princip lagt ner min närvaro på det här forumet, men ibland när jag har tråkigt på jobbet brukar jag surfa in för att roa mig några minuter. Eftersom jag inte har tid att ha koll på allt som postas, har min rutin varit att gå direkt till sökmotorn och kolla efter inlägg av användare:Rising. Det var det enklaste sättet att hitta något underhållande, provokativt eller helt enkelt genomtänkt. Nyheten om hans bortgång kom som en fullständig chock för mig.

Jag tycker mig ibland se en tendens att extremt kreativa och intelligenta människor också är mycket känsliga. Rising var en språklig ekvilibrist såväl som en tänkare av rang, vilket han visade gång på gång. Uppenbarligen fanns det en mörk baksida också, som skulle kräva hans liv.

Fy fan.

/Sax.
 
Top