Nekromanti Riotminds släpper Drakar och Demoner fritt!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Svarte faraonen said:
God45 said:
Det är en rödhårig dandy klädd i rosa viftandes med en värja medan han rider en bepansrad struts! :gremlaugh:
Två värjor.
Jag ber om ursäkt för mitt mistag :gremlaugh:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jaha, där ropade jag ju hej innan jag hoppat över ån. Eller sett vad de lagt upp. Hade gissat på sökbara pdf:er gjorda på originalfilerna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Originalfilerna??

80-talet: De gamla pannåerna med påvaxade sättningar och överlägg med skurna rödfilmer? Eller i bästa fall de separerade offset-filmerna? Och från en bit in på 90-talet: disketter och syquest-skivor med pagemaker och quarkfiler? Kanske på backup-DAT-band. Eller rippade utskrifter?

Kanske finns de i ett förråd någonstans. Eller så är de spridda för vinden.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Arfert said:
Originalfilerna??

80-talet: De gamla pannåerna med påvaxade sättningar och överlägg med skurna rödfilmer? Eller i bästa fall de separerade offset-filmerna? Och från en bit in på 90-talet: disketter och syquest-skivor med pagemaker och quarkfiler? Kanske på backup-DAT-band. Eller rippade utskrifter?

Kanske finns de i ett förråd någonstans. Eller så är de spridda för vinden.
Mmmm. Jag TROR att det finns en 50/50 chans att jag har originaltexterna till Jorduashur (mina utkast mind you, innan de skrevs om, sattes et.c.) på en 3.5'' disk, förmodligen 720 kB.

Skrivna i Word Perfect 4.2.

Jag tror inte jag slängde den kartongen (av nostalgiska skäl). Men fasen vet vart jag har den, efter 25 år...
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Arfert said:
Originalfilerna??

80-talet: De gamla pannåerna med påvaxade sättningar och överlägg med skurna rödfilmer? Eller i bästa fall de separerade offset-filmerna? Och från en bit in på 90-talet: disketter och syquest-skivor med pagemaker och quarkfiler? Kanske på backup-DAT-band. Eller rippade utskrifter?

Kanske finns de i ett förråd någonstans. Eller så är de spridda för vinden.
Jaha, ja, jag tänkte mig kanske att folk sparar saker, konverterar och ser till att det finns digitala versioner av allt, men det kanske bara är jag som håller på så. Som sämst kunde man ju tro att det fanns snygga scanningar som man ocr:at.

Förlåt så hemskt mycket, okunnig bedrövelse och fy skäms på mig, ska inte posta igen nånsin.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Brynolf said:
Hm... 5a och 17b får jag inte att funka alls. Nån annan som märker av det?
Tycks som att det finns några filer som krånglar, ja. Folk har dock uppmärksammat RM (skriver under Drakar och Demoner) om det via Facebook och de har lovat att se över dessa. Man får nog hålla koll där för att få detaljer.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Sapient said:
(Jag hoppas f.ö. även det projektet kan komma igång igen, för jag har nog aldrig sett så fascinerande och välgjorda kartor.)
Det projektet har alltid varit på gång och är fortfarande! Jag sitter fortfarande och ritar kartor medan forumiterna skriver om språk i kejsardömet Jorpagna! :gremsmile:

Startsidan
http://www.erebaltor.se/

Två olika kartor i samma tråd
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=1012

Väldigt roligt att se att de släpper böckerna fria! Tumme upp för riotminds!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det bästa resultatet får man nog om man sprättar upp varje bok och skannar ark för ark. Att mecka ned pannå-originalen eller negfilmer till tryck är både krångligare och skulle inte bli lika bra. Och i datorernas barndom la man inte in bilderna när man layoutade i Quark eller Pagemaker.. man gjorde bildmarkeringar – tomma "bildrutor". Bilderna fick repron* skanna in separat sedan och lägga in. Man hade inte möjlighet att ha en massa bilder i 300dpi i datorn. Så om man hittar data-filerna så saknas inskannade bilder. Också tveksamt om typsnitt och sånt skulle funka ordentligt.. även, om man har mac, vissa skulle det. Jag har en del typsnitt i postscript som funkar från 94. Men inte alla.

*Reproföretagen.. en bransch som försvann när man fick större hårddiskar och kunde jobba med högupplösta bilder... en omöjlighet tidigt 90-tal.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag förstår att inte Riotminds gör det själva, men de skulle kunna låta frivilliga rollspelare skapa sökbara pdf:er med samma layout som original-böckerna.
Den alltid lika eminente Jörgen Karlsson tilläts för ett par år sedan att konvertera 5 gamla DoD-äventyr till Trudvang-regler och placera dem i Trudvang. Layouten i äventyren är i det närmaste identisk med original-layout. Möjligen att han behövt lägga till något stycke text här och var, och därför stuvat om någon bild. Kanske lite annat teckensnitt här och var. Men i stort sett lika:
http://medusagames.blogspot.se/p/konverterade-klassiker.html
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Owlbearpig said:
Instämmer i alla hyllningar. Äntligen kan man läsa Ärans Väg i sin helhet. Jag har alltid tyckt att Tolkiens Lord of the Rings är ett halvtaskigt plagiat.
Ibland vänds världen upp och ner...

Jag har ALDRIG gjort den därna reflektionen. Nu känner man sig lite illitterat och kass!

:gremlaugh:

Lysande med släppet, nu kan man äntligen spela de gamla klassikerna med barnen :gremlaugh:
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Jag är medveten om att det är en åsikt som bygger på ett haltande faktaunderlag (som så många andra åsikter), som att plagiatet kom ut ca 40 år före originalet.

Men att i mycket unga år själv uppleva Maktens Portar tillsammans med storebrorsan och hans kompisar var en betydligt starkare upplevelse än att läsa om Moria något år senare. Det säger väl något om hur ballt rollspel är...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Det är möjligt att jag eller Kjell gett dem tillstånd i samband med någon svårartad berusning, men det är ingenting jag kommer ihåg. Tvillingbergen är utgivet av Spelverksta'n Titan (senare namnändrat till Titan Games) och det är ju lite magstarkt att lägga ut en pirat-PDF och dessutom trycka dit "(C) Riotminds" på varje sida.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Hoppsan. Helt plötsligt blev deras storartade gest inte riktigt lika tjusig. Jaja. Det är fortfarande en bra idé.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Oldtimer said:
Det är möjligt att jag eller Kjell gett dem tillstånd i samband med någon svårartad berusning, men det är ingenting jag kommer ihåg. Tvillingbergen är utgivet av Spelverksta'n Titan (senare namnändrat till Titan Games) och det är ju lite magstarkt att lägga ut en pirat-PDF och dessutom trycka dit "(C) Riotminds" på varje sida.
O shit. Fast frågan är hur mycket av allt på listan de egenligen har upphovsrätt till. Undrar jag.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Kan garantera att det inte finns orginalfiler, PDF fanns inte när de flesta av dessa äventyr skapades.
 
Top