Nekromanti Riotminds nya bomb?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om de skulle vara först med en jävligt schysst DoD-app så skulle det vara toppen. Allt man behöver lätt åtkomligt på paddan. Regler anpassade för mediet. Kampanj och äventyr likaså. Alla beräkningar automatiserade. Spelledarhjälpmedel. Lätt sökbart. Snygga kartor man kan zooma in i. etc.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Arfert;n13296 said:
Om de skulle vara först med en jävligt schysst DoD-app så skulle det vara toppen. Allt man behöver lätt åtkomligt på paddan. Regler anpassade för mediet. Kampanj och äventyr likaså. Alla beräkningar automatiserade. Spelledarhjälpmedel. Lätt sökbart. Snygga kartor man kan zooma in i. etc.
Hmmm. Det vore ju nice om man kunde skriva in rollpersonerna i början av äventyret så påminner sen äventyret om vem som borde slå vilka slag och vilken chans de har att lyckas.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
DoD-miniserie kanske? För övrigt gillar jag deras världar, även om jag tycker de regelsystem jag sett av dem är ganska otympliga (och kampanjerna lite rälsade)
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Skulle vara kul om det var ett ipad/android spel typ Diablo/warhammer quest som utspelar sig i Trudvang. Med snygg grafik och bra spelupplevelse.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jag tror på film eller tv-serie, alternativt ett MMO. Jag vill också se världens bästa app för iPad, men det känns för mig inte som en "stor" utveckling, utan snarare en utveckling av distributionsmetoderna.

Hmmmm ... tv-serie säger jag.

OBS! Jag har ingen insyn i vad Riotminds håller på med, även om jag har kontakt med gänget av och till.

/Magnus
gorillotaur said:
Det vore ju onekligen fantastiskt med en tv-serie.
Magnus Seter said:
Fantastiskt. Eller så blir det pannkaka. Det finns många fällor att falla i. Men en svenska dundersatsning på fantasy på tv vore kanoners.
Arfert said:
Yes! TV-serie ligger dessutom mer i tiden än långfilm.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
pingas;n13125 said:
Vad tror ni? Är det ett nytt spel eller är det en ny internettjänst? Förra "bomben" togs emot med blandade känslor hos rollspelare.
Som jag skrev på Piruett: det är ett datorspel. Det skulle förvåna mig om det vore något annat.
gorillotaur said:
Själarnas brunn 2
Robert Jonsson said:
OMG! Det hade varit awesome.

...fast jag tror tyvärr det är något med Trudvang. :(
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Hmm. I mitt lilla ego så tycker jag fler borde vända sig till denne självutnämnde spåman... :)
Varför har de så bråttom med att lansera nyheten?

För det är inte ett nytt spel. Det kommer aldrig anses som en bomb.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Film eller miniserie vore coolt om de faktiskt har en bra historia de vill berätta, och inte bara är uppfyllda av hur "coolt i sig" det vore med en Drakar och Demonter-film/serie.
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Skulle jag gissa så handlar det antingen om en Vildhjärta-film eller något app:igt.

Får jag önska fritt så är det en HBO-serie som handlar om en samling Osthemska rövare/vikingar som seglar och reser runt hela Trudvang i sökande efter misturalfernas kunskap för att svara på frågor de har om livet, universum och allting. Eller ett nysläpp av Trudvang med ett regelsystem som designats av asketiska rollspelsgurus från slutet av historien och som passar helt perfekt in med världen.
DeBracy said:
"asketiska rollspelsgurus från slutet av historien"... Jag tror det behövs ett eget spel om dem!
BroderFluff said:
Du menar ett rollspel om ödmjuka rollspelsmunkar med magnetiska personligheter och fantastiska förmågor, som strävar efter själslig insikt och att skapa det perfekta rollspelet? Ständigt i konflikt med Guden av Tid och Kaos, och med den personifierade Principen om Självfinansiering. Ständigt i rivalitet med de frigjorda naturandarna från Lajvien och de sammankopplade mekaniska jättarna Bethesda, Ubisoft och Electronic Arts.

Ja, jag hade spelat det.
Dimfrost said:
Så fantastiskt. Det vill jag också spela. (Nästan lika mycket som Vandraren & Skogen.)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag är som några andra här lite av åsikten att Trudvang är starkt varumärken nog att stå utan Drakar & Demoner
Jag hoppas på att bomben är:
Drakar och Demoner skiljs från Trudvang vilket resulterar i:
1. En ny linje Trudvang produkter, alla i snygg skön sagostämning. Det är få tjocka moduler som kostar en hacka.
2. Drakar och Demoner Chronopia i nyversion. Modulerna är tunna äventyrs häften, som alla presenterar ett kort äventyr, lite kampanjmaterial, en karta av en ny del av staden. Det finns skitmånga.

men det är alltså inte en gissning, det är bara vad jag skulle vilja ha. .
Arfert said:
Det skulle jag tycka att det vore en förträfflig lösning. Att göra ett tungt Trudvang-spel för fansen, där man kan grotta ner sig ordentligt i världen. Samt i stället använda varumärket Drakar och Demoner till en bredare målgrupp. Billigare, snabbare och enklare. (Och roligare, enligt mig.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Jocke;n13570 said:
J2. Drakar och Demoner Chronopia i nyversion. Modulerna är tunna äventyrs häften, som alla presenterar ett kort äventyr, lite kampanjmaterial, en karta av en ny del av staden. Det finns skitmånga.
Ja tack! OSR-stuk (dvs. inte äventyr, istället slumptabeller och äventyrsplatser), forumit Slanfan skriver hälften av häftena.
Arfert said:
Awesome. Skulle köpa rubbet.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Onlinetjänsten är väl vare sig förvånande eller särskilt intressant, men engelska översättningen däremot, sånt gillar vi.
Fler svenska rollspel borde översättas, det finns ju ändå en hel del riktiga pärlor härifrån :)
Arfert said:
Fantasy! kommer på engelska. Det är redan översatt, nu ska några native speaking personer gå igenom språket bra. Så att det inte slunkit med nån svengelska.
Arntsen said:
Det vet jag. Jaså det är redan "klart"? gôtt! hoppas det säljer, jag kommer lätt inhandla ett ex bara för att :)
Kraetyz said:
@Arfert: Häftigt! Väl gjort så.
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Jag tänker att översättningen är ett sätt att försöka få Onlinetjänsten att kunna bli lönsam. Om det är en tjänst som verkligen fungerar bra så är det ju awesome. Även om jag själv antagligen inte hör till målgruppen om det blir frågan om månadskostnader.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Jag fattar inte riktigt grejen. Är det meningen att alla skall sitta hemma med sina paddor och headsets och rollspela "online" istället för att samlas kring ett bord?
Johan said:
Troligen kan den funka som ett bra hjälpmedel kring bordet också. Om man har paddor eller bärbara. Tillgång till regler och program som håller ordning på en massa detaljer.
Arfert said:
Se mitt inlägg nedan. Jag skulle ha platt/mobil-fokus för tjänsten. Göra en dedikerad app. Köra via vanlig dator... nej, det tror jag däremot inte på. Det är SÅ 2009. Men det kanske är på g.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Onlinetjänsten verkar ju i alla fall delvis vara nåt i stol med det jag skulle vilja ha, men hur mycket får man se i höst. Jag personligen skulle optimera den i första hand till läsplattor. Och göra reglerna i princip "osynliga" under spel. Man gör saker, och sedan får man resultatet. Men gränssnittet verkar i alla fall vara bättre, men svårt att säga innan man sett det IRL och testat.

Intressant att fokus på namnet Drakar och Demoner minskar hela tiden. Men det verkar som Riotminds inte är så intresserade av den delen av varumärkesbyggandet.

Trudvang Chronicles kunde man döpa om hela spelet till, även på svenska. Namnet Drakar och Demoner kan då användas till nåt mer lämpligt.

Antar att spelet översatts för att ge en bredare bas för onlinetjänsten.

Men att kalla det den största nyheten i Drakar och Demoners historia är att ta i. Möjligen i Trudvangs.
Tre solar said:
Jag förstår inte neggen:
- Drakar och Demoner kommer ska komma ut på ett annat språk
- Drakar och Demoner ska sluta heta Drakar och Demoner (åtminstone på utrikiska)

Hur kan man inte se det som stora nyheter i spelets historia?

För mig är det lite som New Coke. Jag köper helt att folk inte uppskattade förändringen, men det är fortfarande bland det största som hänt i Coca Colas historia.

Att Trudvang skulle vara mindre Drakar och Demoner bara för att man föredrar Samuraj, Ivanhoe, Ereb Altor, Chronopia eller någon annan av de inkarnationer som funnits och finns är såklart nonsens.
Johan said:
Men arfert är inte neggig. Han menar bara att de är lite mystiskt obrydda om sitt dyra, fina varumärke.

Är det för att de vill bygga något eget, eller för att de tänker använda Drakar och Demoner till något annat?
nyvinter said:
Jag tror jag hade varit lite mindre negativ om det inte hade varit för att det hela känns som ett sätt att få in pengar på online-tjänsten. "Det fungerade inte på svenska men om vi har det på engelska också, då kanske det går!" (Vilket kanske inte är rättvist.)

Och inget av grejerna är en stor bomb som kommer ta rollspelssverige med storm. Och detta säger jag som en som gillar Trudvang-världen.
Arfert said:
Tre solar: Det jag menade var just att de jobbar så konstigt målinriktat mot att få bort namnet Drakar och Demoner. Att det får så lite tyngd jämfört med namnet Trudvang. Det skulle aldrig Äventyrsspel gjort. Det var alltid tydligt som sjutton att varumärket var no1 och kampanjnamnen no2. Själva spelet hade en väldigt tydlig logga.

Men jag inser att om de ska kunna tjäna pengar på webbtjänsten så måste den vara internationell. Och få ryker namnet DoD. Det funkar ju inte på engelska.
Dimfrost said:
Det skulle vara intressant att se vad man kunde göra med "Drakar och Demoner" om man verkligen utgick från namnet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Arfert;n13296 said:
Om de skulle vara först med en jävligt schysst DoD-app så skulle det vara toppen. Allt man behöver lätt åtkomligt på paddan. Regler anpassade för mediet. Kampanj och äventyr likaså. Alla beräkningar automatiserade. Spelledarhjälpmedel. Lätt sökbart. Snygga kartor man kan zooma in i. etc.
Hade nästan rätt i alla fall. :)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Huruvida det blir en bomb eller inte lär vi inte kunna säga förrän det är klart. Om det visar sig att online-tjänsten blir så bra som Riotminds hoppas på så är det bombmaterial. Särskilt om den får fäste i utlandet.

Fram till dess kan man väl mest konstatera att Riotminds är det svenska rollspelsföretag som har störst ballar. Och det tycker jag är värt att applådera.
nyvinter said:
Håller inte riktigt med. Att fortsätta göra samma sak som inte fungerade så bra sist kräver inte ballar så mycket som rälsat tankesystem. (Dessutom, Trudvang Chronicles? Försök att rida på Mutant Chronicles återupplivning?) Men visst, hoppas det blir mycket bättre den här gången.

Personligen tycker jag att till exempel Fria Ligan tar större risker med att försöka bredda marknaden här hemma, eller Krank som släppte Rotsystem gratis som epub.
Vitulv said:
Så om man misslyckas med något, och försöker dra erfarenheter av det och göra det bättre nästa gång; då är man fast i ett "rälsat tankesystem"? Nigga plz...
Arfert said:
Jag tror att tjänsten kan funka. Den är ett steg i rätt riktning. Men jag behöver se mer än stillbilder innan jag kan ge en bättre förutsägelse.
nyvinter said:
Vitulv: med tanke på att man behåller det stora problemet med förra onlinetjänsten så ja. Och ja, jag pratar om abonnemang. Engångskostnad hade fungerat så mycket bättre.

Fast de kanske har upptäckt microtransaktioner: köp till det du behöver den här månaden.
 
Top