Nekromanti Riotminds nya bomb?

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Vad tror ni? Är det ett nytt spel eller är det en ny internettjänst? Förra "bomben" togs emot med blandade känslor hos rollspelare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Meh

De har ju redan 3 filmprojekt på sajten.
Hur skulle ett fjärde projekt kunna kallas "bomb"?

Och efter fiaskot med deras onlinesatsning borde de vara lite ödmjukare än att kalla en app för en bomb.

Då tror jag mer på en ny DoD-version.
Vad sägs om DoD med AW-motor? - det är vad jag skulle kalla för en bomb. :)
gorillotaur said:
Man bör aldrig kalla en lansering för "the bomb". Det är upplagt för flopp.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,234
Location
Stockholm
anth;n13149 said:
Meh

De har ju redan 3 filmprojekt på sajten.
Hur skulle ett fjärde projekt kunna kallas "bomb"?
Inget av dem är ett långfilmsprojekt. Det närmaste vi kommer är kortfilmen Tronländaren som är 27 minuter lång och om jag minns rätt har RM till och med själva sagt att den är tänkt som ett lockbete för att locka finansiärer till en "riktig" långfilm. Den har visats på en del festivaler men sedan dess har det varit misstänksamt tyst. Därför tycker jag att det känns rimligt att anta att bomben är att RM faktiskt har fixat en finansiär till en långfilm som utspelar sig i Trudvang.

DoD med AW-motor vore ju tufft, men chansen att det skulle vara RM som står bakom en sådan satsning känns infinitesimalt liten.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,234
Location
Stockholm
Arfert;n13147 said:
Eller ska de bara spränga Gothcon i luften.
Har hört från säkra källor att de inte dyker upp på Gothcon så egentligen finns det väl ingen annan rimlig gissning än att de mycket riktigt planerar spränga Hvitfeldtska i bitar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,661
Location
Rissne
Min teori är att de upptäckt print on demand. "Inget annat spel i världen trycks med såhär modern teknik" kommer det att heta. Och så tänker de börja släppa böcker igen. Kanske lägger de ut hela DoD-historien på Publit (eller kanske snarare någon dyr, undermålig tjänst). De verkar ju tycka att de har rättigheterna till allt gammalt Ä-spelsmaterial så...
Arfert said:
Det är en bra gissning faktiskt. Kan vara det.
krank said:
Jag kommer ALDRIG att sluta skratta om det är det. Givet att en av de saker som lade sordin på stämningen förra bomben var just att nåt ljushuvud i publiken frågade dem om de tänkt på print on demand... =)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, den som lever får se.
Skall iaf bli intressant att se vad de hittat på denna gång.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
krank;n13165 said:
Min teori är att de upptäckt print on demand. "Inget annat spel i världen trycks med såhär modern teknik" kommer det att heta. Och så tänker de börja släppa böcker igen. Kanske lägger de ut hela DoD-historien på Publit (eller kanske snarare någon dyr, undermålig tjänst). De verkar ju tycka att de har rättigheterna till allt gammalt Ä-spelsmaterial så...
Varför denna inställning om rättigheterna?

Själv hoppas jag på Jorges bestiarium.
krank said:
De postade en stor (torrent?)fil med alla gamla Ä-spelsgrejer i PDF-format. Att de inte egentligen har rättigheterna till många av illustrationerna (eller, vad jag vet, texterna) verkade inte hindra dem... Men men, ingen verkar ha anmält dem så det var väl okej då antar jag...
Arfert said:
Det är bara Erik G som satt ner foten om Svavelvinter. Och fått rätt. Äventyrsspel gick i KK, och då brukar rättigheterna gå tillbaka till upphovsmännen.

"Jag" har ju numera rättigheterna till Spindelkungen (eller snarare Fager, men SagaGames får ge ut det materialet enligt avtal med Fager). Men tror inte Fager kommer begära att SK tas bort, och inte jag heller. Det är bara bra ur marknadsförings-synpunkt att det gamla finns tillgängligt.

Men däremot är jag fortfarande sur på att mina Kult-bilder dök upp i USA-versionen utan att jag fick en spänn. Marknads/upphovsrätt var inte Targets starkaste gren.
PAX said:
Tja. Jag vet inte vem som äger rättigheterna till vad. Jag antar att dessa hela tiden har sålts vidare. Om det inte är så då borde naturligtvis ursprungsmakarna ha rätten till sina egna verk.
Caligo said:
Alltså... det är en sak att inte fråga upphovsrättsinnehavarna om lov innan man sprider material men att hävda att man har upphovsrätten själva (genom att sätta egna copyright-tecken på pdf:erna) och sedan hävdar att man gjort rollspelssverige en stor tjänst är något annat.
Exempel: "Tvillingbergen" var ju inte ens Ä-spels produkt.
Arfert said:
copyright-markeringar har förresten inget med svensk lagstiftnings att göra. De betyder inte nåt alls. Inte heller TM etc. Det är utländska påfund. Men alltid skrämmer det någon.
Brior said:
Jag satte ner foten därför att jag bråkade med R redan 2008 och tvingades söka "Svavelvinter" som varumärke i strid med dem eftersom de ansåg sig äga ordet. R sökte också varumärket "Ereb Altor" 2007 samtidigt som webbsidan erebaltor.se frågade om man fick använda det gamla materialet icke-kommersiellt, men fick avslag eftersom de inte kunde styrka upphovsrätt. Jag har svårt att se att R kan hävda "god tro" till upphovsrätten efter detta.

Pax: Upphovsrätter kan normalt inte säljas vidare om detta inte specifikt avtalats.
Clercon said:
Jag gissar att de inte har rätt alls att lägga upp sakerna egentligen, men för egen del är jag glad att de i sin fullständiga okunnighet och nonchalans har gjort just detta. Så att allt material är tillgängligt på ett enkelt sätt för den som är intresserad. Finns alldeles för många guldkorn i Äventyrsspels gamla samlingar för att de ska ligga och tyna bort i någon gammal låda någonstans.
Arfert said:
Jag tror de flesta av upphovsmännen skulle sagt att det var ok att lägga ut de gamla grejorna.
Men man kan ju fråga först.
Caligo said:
Jag tycker det är bra att skriva ut vem som har upphovsrätten till ett material och då är ju "copyright" ett inarbetat begrepp som även funkar i USA tex.
https://lagen.nu/1960:729:
"Begreppet copyright eller symbolen © har inte någon som helst juridisk betydelse men symbolen används i praktiken som en signal om att ett verk är skyddat av upphovsrätt."
Sapient said:
Med tanke på att Riotminds hårdnackat motsatte sig att Ereb Altor lades ut (på den ambitiösa sajten med samma namn), fast mig veterligen de flesta (alla?) upphovsrättsinnehavare hade samtyckt, för att senare lägga ut materialet utan att själva fråga, är jag inte särskilt imponerad eller glad över deras sätt att uppföra sig.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Själv hoppas jag på en replika av tsar bomba i 2gångers förstoring som kan vara konventsmonument, det är något Svenska konvent behöver, konventsmonument. Seriöst på sidan av också, va har de sagt något om en bomb?

/Luna Lovegood
anth said:
www.riotminds.se väntapå att hela bildspelet högst upp på sidan ska gås igenom
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,234
Location
Stockholm
Osbjer;n13231 said:
Min gissning är att om man förväntar sig något annat än ett nytt Götterdämmerung kommer man bli besviken...
Nja, det tror inte jag faktiskt. För det första har det varit välkänt att ett nytt GD är på väg i flera månader nu, och RM har kontinuerligt gett lägesuppdateringar, så det skulle inte vara mycket till bomb. Dessutom så sade RM-Theo såhär när han intervjuades på boningen ett tag sedan:
Theodore Bergquist said:
Med stor sannolikhet kommer vi släppa en bomb här i vår. Jag vågar påstå att det är det största som hänt Drakar och Demoner sedan 1982, men vi kan inte avslöja mer än så nu.
Skulle kännas aningen konstigt om ett nytt GD var det största som hänt Drakar och Demoner sedan 1982.

Men, likt Piruett-Magnus så hoppas jag på det bästa men förväntar mig det värsta. Man vet aldrig, kanske kan de förvåna oss?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Min gissning är att hatare kommer hata. Oavsett vad det är - ett spel, en film, en bok, en spoken-word, ett armbandsur - kommer det antingen vara en produkt som inte är genuint "ny" och som således kommer utstå svidande kritik för det, eller så kommer det vara en genuint ny produkt och då kommer ingen förstå den eller vilja ha den vilket kommer generera massiv ilska.

I slutändan står det Drakar och/eller Demoner på deras spel och inte på någon annans, så man kan säga att de prenumererar på auto-win.

Jag förutspår en folkfest.
Tre solar said:
Saker som dock skulle göra skäl för att vara det största som hänt:
- Ett Jack Vegas-spel
- Ett iPhonespel
- Att Fredrik Malmberg/Ä-spel kommer tillbaka
- Att Trudvang (inte DoD) ges ut på engelska
- Ett samarbete med Berättarministeriet eller barnkanalen
- En spoken word på Trudvälska
- En joint venture med Oldtimer: Dunder och Demoner
- Att man skiter i Drakar och Demoner och låter produkten bara heta Trudvang
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Kan vi inte försöka låta bli att vara taskiga mot Riotminds? Särskilt som vi inte har annat än lösa spekulationer att tillgå.
pingas said:
Håller med. Det är dessutom off-topic.
Tre solar said:
Jag håller med, och jag är ledsen om mitt inlägg uppfattades som taskigt.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Osbjer;n13231 said:
Min gissning är att om man förväntar sig något annat än ett nytt Götterdämmerung kommer man bli besviken...
Detta har redan annonserats. Ser fram emot det asmycket! Är nog enda Götterspelaren i sverige just nu. :sad:

Grym grundidé men det behöver finslipas!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,234
Location
Stockholm
Dante;n13266 said:
Kan vi inte försöka låta bli att vara taskiga mot Riotminds? Särskilt som vi inte har annat än lösa spekulationer att tillgå.
Helt rätt. Är ju gammal Trudvangspelare och diggar allt som RM skrivit (utom alla dessa regelböcker!). Och eftersom jag nu skäms lite för min smått taskiga ton i mina tidigare inlägg tänkte jag istället fundera på vad jag tyckte vore roligt som RM kan ha hittat på.

Fortfarande känns film av det längre slaget troligt. Är det biofilm det blir så vore det ju riktigt awesome! Nya Jorges eller Götterdämmerung vore tufft men de är ju båda redan annonserade sedan tidigare. Att RM skulle sparka igång ett nytt DoD vore häftigt (Trudvang känns nästan "färdigt" när det gäller världen). Iphonespel kunde vara coolt men det är inte det jag hoppas på. Oavsett vad de har i görningen hoppas jag att det är något som de kommer lägga ned sin själ i, om de gör det kan man vara säker på att det kommer osa av stämning. Är det något RM är bra på så är det att skapa stämning i sina produkter.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag hoppas på en film. Gärna med Trudvangtema. :cool:
GnomviD said:
Nja, det har ju varit känt att filmen "Tronländaren" varit på gång ett bra tag nu. Det skulle väl vara om de tecknat något stort kontrakt angående den.
 
Top