Nekromanti Riotminds nya bomb?

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Att det hela släpps på engelska blir ju finfint för de två holländare som frekventerade riotminds forum och frågade efter översättningar. Visst kan det väl slå, det är inte omöjligt.

Onlineversionen har jag inte rört sedan jag betatestade det (2008?). Mitt test varade emellertid bara i några minuter eftersom jag tyckte att det var ett förfärligt "verktyg". Det kan bara bli bättre så det är inget fel i en omarbetning. Hade jag varit lite yngre, och fortfarande spelade rollspel med det gamla gymnasiegänget, då hade kanske onlineverktyget varit alldeles ypperligt. Men det gör jag inte så jag kommer antagligen inte röra det här heller.

Ett nytt Götterdämmerung gillar jag. Jag älskar mystik, skräck, smuts och elände i 1700-talsmiljö. De har gjort bra ifrån sig där förr. Dock kommer jag förmodligen inte heller att tillgodogöra mig denna version om den bara finns på nätet. Inte för att jag är bunden vid böcker, det finns alltid en laptop med på spelmötena, utan för att jag inte klarar av att läsa allt för många textmassor på en skärm. Huvaligen!

När jag skriver följande ska det nämnas att jag är sprungen ur riotminds forum där jag huserat i åtskilliga år och är en av få användare som fortfarande skriver:

Jag hoppas att det går bra för dem. Men samtidigt, om det inte skulle gå så bra, så hoppas jag att de någon gång ska komma ner på jorden och bemöta ett bakslag med "det här blev inte så bra" eller "det här måste vi förbättra". Något jag retat mig på i säkert 7-8 år är denna självgoda attityd, att allt man gjort är fantastiskt. Om något har gått dåligt så uteblir bemötandet alls.
Men det är var det är. Folk är olika. Spelvärldar har de i alla fall lyckats skapa ett par riktigt stämningsfulla!

Vi får väl se vart det här bär.
nyvinter said:
Måhända är jag gammalmodigt ludditisk när det gäller sådant här, men vem riktar sig onlinetjänsten till? Har svårt att se nya spelare söka sig till något där allt finns bakom en betalvägg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,661
Location
Rissne
Trist! De verkar ju ha plockat bort formuleringen de hade i sitt ursprungliga pressmeddelande som jag läste på Gothcon, där de formulerade det som att deras onlinetjänst skulle vara "den första i världen av sitt slag" och att det skulle vara en världsnyhet att man kan spara rollpersoner hos dem.

I övrigt tänker jag nog hålla inne med eventuellt hånskratt. Jag har fått det ur systemet genom att gå runt och småskrocka hela Gothcon istället.

En sak dock: "Trudvang Chronicles" låter som ett dåligt aprilskämt, en referens till när "mutant" blev "mutant chronicles".
gorillotaur said:
Jag ser verkligen inga problem med "Trudvang chronicles". Tror det kommer funka finfint.
krank said:
Throbwang? =)
Dimfrost said:
Jag gillar "Trudvang Chronicles". Det betonar världen direkt, och en "krönika" passar ju dessutom in i den spelvärlden. Till skillnad från "Mutant Chronicles", som är ett dåligt namn på så många sätt.
yokowermland said:
Tror också att Trudvang Chronicles blir ett bra namn. Ser snyggt ut i skrift och är lagom dramatiskt.
Fjodor Pollett said:
Men hur bra funkar namnet Trudvang på engelska?
What's that, Turdwang?
pingas said:
Þrúðvangr kanske? eller Thrudvang.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,151
Location
Ereb Altor
Lite OT, men jag undrar hur mycket Riotminds egentligen skulle förlora på att helt stryka namnet Drakar och Demoner och köra helt på sin egen skapelse. "Trudvang" borde snart vara ett lika starkt varumärke, speciellt om ett år eller så när Trudvang Chronicles finns på riktigt. Ska de ha två namn på sitt spel?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Måns;n14895 said:
Lite OT, men jag undrar hur mycket Riotminds egentligen skulle förlora på att helt stryka namnet Drakar och Demoner och köra helt på sin egen skapelse. "Trudvang" borde snart vara ett lika starkt varumärke, speciellt om ett år eller så när Trudvang Chronicles finns på riktigt. Ska de ha två namn på sitt spel?
Är det inte precis vad de gör nu?
Måns said:
Jag vet inte, ska det svenska spelet också heta Trudvang Chronicles?
Arfert said:
Det verkar heta Drakar och Demoner Trudvang än så länge. Men de skulle nog tjäna på ett enhetligt namn och använda DoD till nåt annat. Det är en vettig varumärkesstrategi.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
443
Location
Malmö
Verbformen av "bomb" är "bomba". Seriöst? Ska dom skriva sitt egna roll20 och försöka ta betalt för det när det redan finns som gratistjänst? Lycka till med det genidraget. Ledsen om jag låter pessimistisk, det är ju fett att dom kommer med produkter och kommer ut på den internationella banan, men online-tjänsten är nog dessvärre doomed to fail :/
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Har jag förstått det rätt att Götterdämmerung kommer i ny utgåva på svenska och att Drakar och Demoner Trudvang kommer i ny utgåva på både svenska och engelska men allt släpps i den nya onlinetjänsten? Inga fler tryckta böcker, alls, varken för DoD:T eller GD?
Arfert said:
Så har jag uppfattat det. Götter kanske kommer på engelska också, gissar jag. Men inte tryckt.
Måns said:
Jaha, det hade jag inte fattat. Känns ju lite som en anti-bomb då.
 
Top