Riotminds hintar nästa DoD retro tillbehör.

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Herr Grönstedt;n339301 said:
Ikväll ska jag göra samma rollperson i DoD 91…
Efter att ha gjort samma rollperson i DoD 91 konstaterar jag att rollpersonen blev mest kompetent i detta system. Det var lättast att forma karaktären så som jag ville ha honom. Även det här systemet är helt poängbaserat så det blir väldigt mycket räknande.

Så, vilket system skulle det bli om jag får husregla? Om jag får välja, så skulle jag slå fram grundegenskaper med 2T6+6 och placera ut dem efter eget huvud. Sedan skulle jag slumpa socialt stånd och startmedel med chans att slå om en gång om man vill. Sedan skulle jag slå två gånger på en tabell för händelser. Till sist skulle jag ha poäng för att köpa färdigheter där man har allmänna färdigheter är billigast, yrkesfärdigheter lite dyrare, och övriga färdigheter ännu dyrare.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Har du testat att göra samma rollperson i Hjältarnas tid? Där är designfilosofin att rollpersonerna ska kännas kompetenta från start.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Herr Grönstedt;n339365 said:
Så, vilket system skulle det bli om jag får husregla? Om jag får välja, så skulle jag slå fram grundegenskaper med 2T6+6 och placera ut dem efter eget huvud. Sedan skulle jag slumpa socialt stånd och startmedel med chans att slå om en gång om man vill. Sedan skulle jag slå två gånger på en tabell för händelser. Till sist skulle jag ha poäng för att köpa färdigheter där man har allmänna färdigheter är billigast, yrkesfärdigheter lite dyrare, och övriga färdigheter ännu dyrare.
Kul att du gjort jämförelsen så att jag slipper :) Jag är 100% ointresserad av Kaldarox. Men jag tror att din favvokaraktär sjöfararen kommer att bli mest kompetent och kanske roligast att skapa i Kopparhavets Hjältar. (Som jag haft lyckan att korrläsa).

Som en bonus är det mycket mer gammal Ereb i det spelet - men världen heter Athos! Det där med varumärken och upphovsrätt i kombination med folk som vaktar på dem kan få lustiga effekter....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Herr Grönstedt;n339365 said:
Så, vilket system skulle det bli om jag får husregla?
Kul och spännande jämförelser! Säg till om du vill jämföra med Kopparhavets hjältar (som, vilket måste sägas, ju förvisso varken är DoD eller Ereb Altor). Vi är fortfarande (precis) pre-Beta, men pma så skall vi se vad vi kan ordna!

hakanlo;n339427 said:
Som jag haft lyckan att korrläsa.
Det är vi som har lyckan att ha dig ombord ! :)
 

Keso

Veteran
Joined
23 Jan 2020
Messages
5
Halloj!

Jag har velat länge fram och tillbaka om jag ska hålla tyst eller inte. Men, eftersom att jag lagt så mycket jobb på Caldarox känner jag att jag måste träda fram litegrann på något sätt.

Jag är den som skrivit 90% av Caldarox världen - jag kommer i fred! Innan jag blir lynchad av någon sorts mob här så tycker jag det vore spännande att höra tankar kring själva världen av de som har läst den. Jag tar gärna feedback!

Jag förstår att många är besvikna på att det saknas konkreta kopplingar till det gamla hederliga Ereb Altor. Jag är den första att erkänna att det är torftigt med annat än namedropping här och där. Men, när jag fick uppdraget så kan jag säga att det aldrig var min plan heller. Målet var att skapa en helt ny värld för en ny generation som kan få upptäcka deras Drakar och Demoner. Målet var inte att skapa en nostalgi-värld. Men varför använda namnet Ereb Altor då? Det får ni fråga RM om. Men, jag tänker det kan vara värdefullt för er som är besvikna att ha med sig att det här inte är tänkt som en nostalgi-produkt alls. Samma med nya Monsterboken som jag också skrivit - den är också för nästa generation.

Om det är nostalgi som efterfrågas så finns det produkter på marknaden för att släcka törsten. Både Svärdets Sång och Kopparhavets Hjältar bär den fanan högt!

Angående artefakter och äventyrsplats Karlo - vi jobbar på det. Hoppas kunna säga mer snart.

Så, nu får ni lyncha mig om ni vill. Men det känns skönt att ha sagt sitt i frågan.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Keso;n340408 said:
Halloj!

Jag har velat länge fram och tillbaka om jag ska hålla tyst eller inte. Men, eftersom att jag lagt så mycket jobb på Caldarox känner jag att jag måste träda fram litegrann på något sätt.

Jag är den som skrivit 90% av Caldarox världen - jag kommer i fred! Innan jag blir lynchad av någon sorts mob här så tycker jag det vore spännande att höra tankar kring själva världen av de som har läst den. Jag tar gärna feedback!

Jag förstår att många är besvikna på att det saknas konkreta kopplingar till det gamla hederliga Ereb Altor. Jag är den första att erkänna att det är torftigt med annat än namedropping här och där. Men, när jag fick uppdraget så kan jag säga att det aldrig var min plan heller. Målet var att skapa en helt ny värld för en ny generation som kan få upptäcka deras Drakar och Demoner. Målet var inte att skapa en nostalgi-värld. Men varför använda namnet Ereb Altor då? Det får ni fråga RM om. Men, jag tänker det kan vara värdefullt för er som är besvikna att ha med sig att det här inte är tänkt som en nostalgi-produkt alls. Samma med nya Monsterboken som jag också skrivit - den är också för nästa generation.

Om det är nostalgi som efterfrågas så finns det produkter på marknaden för att släcka törsten. Både Svärdets Sång och Kopparhavets Hjältar bär den fanan högt!

Angående artefakter och äventyrsplats Karlo - vi jobbar på det. Hoppas kunna säga mer snart.

Så, nu får ni lyncha mig om ni vill. Men det känns skönt att ha sagt sitt i frågan.
Kul att du vill vara del av diskussionen!
Jag följer alla svar du får med stort intresse och hoppas att de som svarar håller sig sakliga även om man tycker si eller så om produkten.
Jag är själv som sagt nyfiken på produkten och min egen besvikelse är ju grundad i hur RM hanterade kickstartern för grundboxen till DoD Retro och det slutgiltiga resultatet där.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag gillar världen och har inget emot att betrakta den helt utan nostalgi som en ny kampanjvärld. Jag hade gillat lite fler äventyrshooks i den. Hade man kunnat knyta den till äventyren som kom med Retro hade det varit ännu bättre förstås. Nu får man spela det som olika kampanjer.

Spelarboken som kom med Ereb Altor hade jag kunnat vara utan. Den bidrar inte med något och jag kommer istället husregla det. Jag tycker rollpersonerna blir för dåliga.
 

Keso

Veteran
Joined
23 Jan 2020
Messages
5
Lightshy;n340412 said:
Kul att du vill vara del av diskussionen!
Jag följer alla svar du får med stort intresse och hoppas att de som svarar håller sig sakliga även om man tycker si eller så om produkten.
Jag är själv som sagt nyfiken på produkten och min egen besvikelse är ju grundad i hur RM hanterade kickstartern för grundboxen till DoD Retro och det slutgiltiga resultatet där.
Det kan jag förstå! Det är svårt med Kickstarters, och det är svårt att göra spel när man har begränsade resurser som tid och folk. Jag vet att RM alltid jobbar för att bli bättre, men det är allas rätt att rösta med plånboken. Hoppas att du följer med oss på lite äventyr i framtiden :)
 

Keso

Veteran
Joined
23 Jan 2020
Messages
5
Herr Grönstedt;n340416 said:
Jag gillar världen och har inget emot att betrakta den helt utan nostalgi som en ny kampanjvärld. Jag hade gillat lite fler äventyrshooks i den. Hade man kunnat knyta den till äventyren som kom med Retro hade det varit ännu bättre förstås. Nu får man spela det som olika kampanjer.

Spelarboken som kom med Ereb Altor hade jag kunnat vara utan. Den bidrar inte med något och jag kommer istället husregla det. Jag tycker rollpersonerna blir för dåliga.
Kul att du ändå gillar världen i stort! Jag kan hålla med om krokarna, och det är feedback som jag tar till mig och som går rakt in i kommande Monsterboken.

Det härliga med vår hobby är att om man inte gillar något så är det fritt att modifiera och hitta på eget!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Kul att du kikar in och skriver lite. Har inte upplevt det som att RM fått så mycket kritik för äventyren och spelvärden utan mer att det blivit missar i produktionen och löften som hållts dåligt (som stretch goals som ej kommer med, texter som försvunnit osv). Damp ner rätt mycket rollspelsböcker i brevlådan i dec så ligger lite efter i läsandet (endast bläddrat och läst något kortare stycke) så kan tyvärr inte ge någon feedback än på texten i sig mer än att jag personligen inte tycker det är så nödvändigt med en stark koppling till Ereb Altor.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Dimfrost;n339283 said:
Jag blir lite sugen på att ta tag i mina gamla tankar på en DoD87-klon som är bra på riktigt (i DoD6-världen dessutom).
Det skulle jag vilja ha!

C
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Keso;n340417 said:
Det kan jag förstå! Det är svårt med Kickstarters, och det är svårt att göra spel när man har begränsade resurser som tid och folk. Jag vet att RM alltid jobbar för att bli bättre, men det är allas rätt att rösta med plånboken. Hoppas att du följer med oss på lite äventyr i framtiden :)
Kul att du skriver.

Jag är i grunden positiv till en del av de ändringar som gjordes i DoD2016.

Det jag hoppas på är en tydlig plan från RM om vad de vill med DoD och att de satsar på mer utav världsbygge, kampanjer och äventyr. Jag tycker personligen att en Monsterbok inte är det viktigaste just nu även om allt material som kommer är uppsakttat.

Hoppas även att de tittar på sagagames mm som lägger upp en del resurser på hemsidan som korta äventyr o handouts.

Ser fram emot fortsättningen :)

C
 

Keso

Veteran
Joined
23 Jan 2020
Messages
5
Keso;n340408 said:
Jag är den som skrivit 90% av Caldarox världen
Skulle vilja förtydliga att även om jag skrivit en stor del av den slutgiltiga texten så ligger det jättemycket jobb bakom från alla på RM - så klart. Inte minst Theo som kläckte själva idén till världen och arbetat fram stommen och hela grunden till Caldarox som jag utgick från när jag skrev texten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Väcker liv i denna tråden och undrar kunnat kolla på produkten? Det verkar var en pdf ute.
 
Top