Riotminds hintar nästa DoD retro tillbehör.

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Såg precis på FB att Riotminds kommer ge ut en Monsterbok till DoD retro. Så projektet verkar fortfarande vara igång.

I samband med detta undrar jag om någon här på forumet skaffat världsboken ”Ereb Altor” och i så fall ge lite input om den?

Jag var med och kickstartade DoD retro och efter den besvikelsen vågar jag inte lägga mer pengar på Riotminds.
Men jag skulle dock vilja veta om projektet fortsätter åt samma håll eller om dom vänt på det och börjar återhämta sig. Detta eftersom jag ofta får frågor från bekanta som vill skaffa rollspel som familjespel och av någon märklig anledning inte vill lyssna på rekommendationer att skaffa Sagospelet Äventyr eller Hjältarnas tid. Utan måste ha DoD och då helst retroversionen då den är lättast atg få tag på.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Jag har helt missat allt som rör DoD Retro. Många verkar ogilla det - kan någon berätta vad som orsakat missnöjet?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Spelsnackarna pratar om den så kallade Ereb Altor-boxen i senaste avsnittet av podden som du hittar här. Om du vill veta mer kan du kanske fråga Marrik den allvetande som jag tror är Kristoffer i podden. Patrik lär också finnas här på forumet men jag minns inte vad han kallar sig. För övrigt måste jag bita mig i tummen för att inte skriva något negativt så snart DoD retro/2016 förs på tal. Men bilderna var fina i alla fall.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Monokel;n338663 said:
Jag har helt missat allt som rör DoD Retro. Många verkar ogilla det - kan någon berätta vad som orsakat missnöjet?
I mitt fall var det att Riotminds lovade att spelet skulle vara orginalets regelverk troget. Sedan gjorde de något helt annorlunda efter eget tycke.
Dessutom blev det ett system som är rent ut sagt dåligt.
Samt att det var ett hafsverk av sällan skådat slag med mer fel än jag sett i något annat rollspel jag någonsin skaffat. Text som hamnade i fel böcker osv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Monokel;n338663 said:
Jag har helt missat allt som rör DoD Retro. Många verkar ogilla det - kan någon berätta vad som orsakat missnöjet?
Riotminds utlovade följande: "Vi vill göra en nyutgåva av Drakar och Demoner, den version som kallas för 87:an. Vi tror visserligen att reglerna behöver ”fixas till” och att göra nya illustrationer. Kanske ska vi blanda in lite element från Expert eller -91:an men i stort hålla så mycket som möjligt intakt." Hämtat från deras kickstarter som du hittar här.

Slutprodukten innehöll dock regler som var annorlunda på flera punkter, om än fortfarande BRP i grunden. Kvalitetsmässigt höll retro/2016 också enligt min mening låg kvalitet med många språkliga fel, korrekturmissar och en del saknad text. Jag har personligen aldrig blivit så besviken på en kickstarter och det är så vitt jag kan avgöra en inte helt ovanlig uppfattning.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
luddwig;n338664 said:
Spelsnackarna pratar om den så kallade Ereb Altor-boxen i senaste avsnittet av podden som du hittar här. Om du vill veta mer kan du kanske fråga Marrik den allvetande som jag tror är Kristoffer i podden. Patrik lär också finnas här på forumet men jag minns inte vad han kallar sig. För övrigt måste jag bita mig i tummen för att inte skriva något negativt så snart DoD retro/2016 förs på tal. Men bilderna var fina i alla fall.
Ska kolla länken. Tack!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Lightshy;n338665 said:
I mitt fall var det att Riotminds lovade att spelet skulle vara orginalets regelverk troget. Sedan gjorde de något helt annorlunda efter eget tycke.
Exakt detta. Förbannat arrogant. Jag blir arg bara jag tänker på det.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Hade det inte varit enklare att bara göra en retroversion precis som man hade utlovat?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Evokee;n338717 said:
Hade det inte varit enklare att bara göra en retroversion precis som man hade utlovat?
Jag vill minnas att jag läst någonstans att Riotminds under arbetet med nya DoD upptäckte att reglerna i 87:an inte åldrats med värdighet. Därför bestämde konstruktörerna sig för att göra en i deras tycke bättre, mer omarbetad version. Märkligt nog gjorde de denna ändring utan att reflektera över det enorma intresset för vad som var en uttalad retroprodukt, och utan att kommunicera ändringen till alla som valt att backa kickstartern.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Orsaken till att många slantade in var ju just att det lovades ett regelsytem baserat på orginalreglerna.
Det var alltså det folk var villiga att betala för... broken or not!
Att ta de pengarna och sedan göra nått helt annat utan att ens nämna det för de som backade är ju egentligen rent lurendrejeri!

Därför litar jag inte på Riotminds för fem öre och vill inte ge dem mer pengar.
Däremot är jag nyfiken på om deras nya Ereb Altor utgåva lyckas hjälpa upp DoD retro eller om det är ett förlorat projekt?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Lightshy;n338722 said:
Däremot är jag nyfiken på om deras nya Ereb Altor utgåva lyckas hjälpa upp DoD retro eller om det är ett förlorat projekt?
Jag vet inte om DoD retro (eller 2016 som Riotminds vill kalla det med hänsyn till regelomarbetningen) någonsin varit ett förlorat projekt, beroende på vad man menar med förlorat förstås. Det verkar absolut förlorat bland folk här på forumet, jag har inte sett någon här tala väl om spelet, men forumiter är nog inte riktigt som rollspelare i allmänhet. Folk i diverse Facebook-grupper verkar så vitt jag kan avgöra mer splittrade. Vissa är gruvligt besvikna, andra tycker att det är ett schysst spel. Rent ekonomiskt gissar jag i alla fall att DoD 2016 är en lönsam produkt för Riotminds. Kickstartern gick ju som tåget och grundlådan ligger fortfarande på 23:e plats på SF-bokhandelns topplista för rollspel, samt på 39:e plats på samma lista hos World of Boardgames.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
luddwig;n338725 said:
Det verkar absolut förlorat bland folk här på forumet, jag har inte sett någon här tala väl om spelet, men forumiter är nog inte riktigt som rollspelare i allmänhet.
Många forumiter här har (hade i alla fall, vet inte hur många av det gardet som är kvar) vädligt dåliga, personliga erfarenheter från folk från RM. Så det övergripande stämningen här på forumet kan nog sägas vara väldigt RM-kritisk, kanske till och med hatisk (fast personligen tycker jag ju att det är välförtjänt från deras sida).

Det som förvånar mig mest är hur många personer som direkt ogillar RM och deras produkter och ändå backar dem.

Fast jag bör väl vara tacksam, antar jag. Jag plockade upp ett komplett RetroDoD-backarpaket, fortfarande inplastat, för 200 pix nån månad efter att den kickstartern leverade. Kommer man ner till typ halva priset börjar deras produkter vara rätt prisvärda =D

Hoppas på att kompletera med ereb altor och nu monsterboken på samma sätt. Fast jag tror folk slutligen börjar fatta gallopen =(
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rymdhamster;n338726 said:
Många forumiter här har (hade i alla fall, vet inte hur många av det gardet som är kvar) vädligt dåliga, personliga erfarenheter från folk från RM. Så det övergripande stämningen här på forumet kan nog sägas vara väldigt RM-kritisk, kanske till och med hatisk (fast personligen tycker jag ju att det är välförtjänt från deras sida).

Det som förvånar mig mest är hur många personer som direkt ogillar RM och deras produkter och ändå backar dem.

Fast jag bör väl vara tacksam, antar jag. Jag plockade upp ett komplett RetroDoD-backarpaket, fortfarande inplastat, för 200 pix nån månad efter att den kickstartern leverade. Kommer man ner till typ halva priset börjar deras produkter vara rätt prisvärda =D

Hoppas på att kompletera med ereb altor och nu monsterboken på samma sätt. Fast jag tror folk slutligen börjar fatta gallopen =(
Kan väl hålla med om det. Hittar jag ett superbilligt 2:a hands ex. av Ereb Altor köper jag det nog för att kunna bläddra igenom det. Men då sponsrar man ju åtminstone inte RM med mer pengar.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag har svårt att hålla mig från att backa något DoDrelaterat så har backat både DoD Retro Och Ereb Altorboxen. Tycker de var lite mycket missar som textstycken från ett äventyr till DoD Retro som hamnade i ett annat äventyr där det skulle varit en annan text. Utöver ändringen med regler så hade de efter kampanjens slut en omröstning att ev ändra formatet från box till hårdpärm vilket kanske var något de skulle gjort medans kickstartern var aktiv så backare vet vilken produkt de betalat för (slutade med att det blev box till slut som var det som utlovades från början).

Ang Ereb Altor så låstes 2 stretch goal upp och enligt kommentarerna på kickstartern (mig inkluderad) så har de missat att leverera dessa stretch goals. Har inte kollat upp det själv men de ska även ha döpt skogen som ligger i väster till "östra skogen" och skogen i öster till "västra skogen" enligt en backare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Det enda positiva jag har att säga om DDR är att jag kunde skicka tillbaka det och fick pengarna tillbaka inklusive returfrakten. Verkligen trist att det inte var den produkt de hade utlovat, att korrektur och felminimering var gravt undermålig och att kommunikation var så arrogant. Om inte annat förtjänade de fantastiska illustrationerna ett bättre media.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
ChrilleT;n338729 said:
Jag har svårt att hålla mig från att backa något DoDrelaterat så har backat både DoD Retro Och Ereb Altorboxen. Tycker de var lite mycket missar som textstycken från ett äventyr till DoD Retro som hamnade i ett annat äventyr där det skulle varit en annan text. Utöver ändringen med regler så hade de efter kampanjens slut en omröstning att ev ändra formatet från box till hårdpärm vilket kanske var något de skulle gjort medans kickstartern var aktiv så backare vet vilken produkt de betalat för (slutade med att det blev box till slut som var det som utlovades från början).

Ang Ereb Altor så låstes 2 stretch goal upp och enligt kommentarerna på kickstartern (mig inkluderad) så har de missat att leverera dessa stretch goals. Har inte kollat upp det själv men de ska även ha döpt skogen som ligger i väster till "östra skogen" och skogen i öster till "västra skogen" enligt en backare.
Låter som RM följer sin utstakade bana vad det gäller DoD retro.

Jag måste nog lägga till att förutom tidigare nämnda orsaker till att jag slutat stötta RM, så tycker jag också att deras sätt att vårda varumärket Drakar & Demoner gör mig riktigt arg.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Nya Ereb altor är ju ett spel som utspelas i en värld där ereb altor har gått under, och ersättas av en ny värld, så även där är går nostalgin mest att finna i namnet snarare än i spelet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Evokee;n338734 said:
Nya Ereb altor är ju ett spel som utspelas i en värld där ereb altor har gått under, och ersättas av en ny värld, så även där är går nostalgin mest att finna i namnet snarare än i spelet.
Som någon som spelat igenom femte konfluxen så är det här något som gör mig en smula uppspelt =)

Men jo, jag förstår till hundra procent de som hellre velat ha det Ereb de mins och älskat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Evokee;n338734 said:
Nya Ereb altor är ju ett spel som utspelas i en värld där ereb altor har gått under, och ersättas av en ny värld, så även där är går nostalgin mest att finna i namnet snarare än i spelet.
Men det gick ju under i kampanjerna back in the day. Alternativet hade varit att göra en Vampire 5ed där man rullar tillbaka apokalypsen som en stor del av spelet back in the day handlade om. Jag har tidigare hävdat på det här forumet att man inte borde ha konfluxer eller apokalypsee i rollspelsvärdar för att det riskerar att förstöra dem, men det känns som ommdet skeppet har seglat.
 
Top