Riotminds hintar nästa DoD retro tillbehör.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
God45;n338743 said:
Men det gick ju under i kampanjerna back in the day. Alternativet hade varit att göra en Vampire 5ed där man rullar tillbaka apokalypsen som en stor del av spelet back in the day handlade om. Jag har tidigare hävdat på det här forumet att man inte borde ha konfluxer eller apokalypsee i rollspelsvärdar för att det riskerar att förstöra dem, men det känns som ommdet skeppet har seglat.
Nja, konfluxerna i gamla Ereb Altor var något helt annat och dessutom metafysiskt rätt coola. Någon apokalyps var det aldrig snack om. Det RM har hittat på har inte något större stöd i de gamla kampanjerna, mer än att de nog återanvänder ordet konflux. I övrigt är det endast namnet på spelet som har några kopplingar bakpt. Speciellt då de "lät bli" att införliva det töjmål som skulle knyta ihop världarna (Artefakter från innan världens undergång).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Måns;n338748 said:
Nja, konfluxerna i gamla Ereb Altor var något helt annat och dessutom metafysiskt rätt coola. Någon apokalyps var det aldrig snack om. Det RM har hittat på har inte något större stöd i de gamla kampanjerna, mer än att de nog återanvänder ordet konflux. I övrigt är det endast namnet på spelet som har några kopplingar bakpt. Speciellt då de "lät bli" att införliva det töjmål som skulle knyta ihop världarna (Artefakter från innan världens undergång).
Nu var det ett tag sedan jag läste konfluxen. Men träffar inte en astroid världen mot slutet? Man smiter in i en dimensions dungeon innan den slår ner tror jag. Kan fått det här om bakfoten...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
God45;n338749 said:
Nu var det ett tag sedan jag läste konfluxen. Men träffar inte en astroid världen mot slutet? Man smiter in i en dimensions dungeon innan den slår ner tror jag. Kan fått det här om bakfoten...
Ja, det verkar du ha fått rätt så mycket om bakfoten. Behöver inte spoila slutet här men jag vågar påstå att du inte har rätt på en enda punkt ovan :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
God45;n338749 said:
Nu var det ett tag sedan jag läste konfluxen. Men träffar inte en astroid världen mot slutet? Man smiter in i en dimensions dungeon innan den slår ner tror jag. Kan fått det här om bakfoten...
Jag förstår vad du tänker på för bitar:

I Kristalltjuren förekommer det att man smiter in genom Woddamporten undan en fallande stjärna. Dess förödelse är dock avsevärt mer begränsad: allt inom 1T20 kilometer bränns bort, vilket ju knappast är världsförändrande. Man återvänder ju till Ereb redan i slutet på samma äventyr. Det som är mest världsförändrande med konfluxen är sannolikt att ön Marjura kilas in mellan Palamux och Trinsmyra, men konsekvenserna för Ereb bortom Trakorien är inte så vidunderliga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
God45;n338749 said:
Nu var det ett tag sedan jag läste konfluxen. Men träffar inte en astroid världen mot slutet? Man smiter in i en dimensions dungeon innan den slår ner tror jag. Kan fått det här om bakfoten...
Låter som en fet hemmafixad kampanj :) Slutet i konfluxsviten är som Måns säger annorlunda - och i min mening väldigt elegant. Erik lämnade flera möjliga alternativ beroende på hur kampanjen slutfördes, med dramatiskt olika utfall för spelvärlden. Vissa ritade om kartan dramatiskt, och kunde vara ganska kataklysmiska, men inte på nivån planetdödare.

EDIT: postade samtidigt som Svarte Faraonen - så kan det ju vara!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Svarte Faraonen;n338754 said:
Jag förstår vad du tänker på för bitar:

I Kristalltjuren förekommer det att man smiter in genom Woddamporten undan en fallande stjärna. Dess förödelse är dock avsevärt mer begränsad: allt inom 1T20 kilometer bränns bort, vilket ju knappast är världsförändrande. Man återvänder ju till Ereb redan i slutet på samma äventyr. Det som är mest världsförändrande med konfluxen är sannolikt att ön Marjura kilas in mellan Palamux och Trinsmyra, men konsekvenserna för Ereb bortom Trakorien är inte så vidunderliga.
Exakt vad jag tänkte på!
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag har inte detaljläst Kaldarox än. Men det är en kampanjvärld som inte har något direkt med Ereb Altor att göra, men det är den i mitt tycke just världsbeskrivning som RM är bra på. De hade dock kunnat skippa att kalla den Ereb Altor.

Jag uppskattar det alternativa rp-skaparsystemet med poängköp som inte ger lika stereotypa karaktärer.

Sedan är det som vanligt en del korrekturfel men det kan jag leva med.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
Måns;n338748 said:
Nja, konfluxerna i gamla Ereb Altor var något helt annat och dessutom metafysiskt rätt coola. Någon apokalyps var det aldrig snack om.
Beroende på vem som "vann" var det väldigt apokalyptiska vibbar. Jag ser noll problem att dra det en smula längre. Varje konflux tycks ha varit rätt unik.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Då min spelgrupp fortfarande spelar gamla DoD och böckerna är helt sönderbläddrade skulle jag vilja att licensen togs över av några som skulle vilja nytryck alla gamla böcker. Gärna i stora samlade utgåvor (monster böckerna i en, handböckerna i en o.s.v)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n338783 said:
Beroende på vem som "vann" var det väldigt apokalyptiska vibbar. Jag ser noll problem att dra det en smula längre. Varje konflux tycks ha varit rätt unik.
Mja, som en Ereb Altor-fanboy (alltså orginalet) ser jag rätt stora problem med det. Men det är naturligtvis en åsikt. Dock, det är ett brott mot hur konfluxer beskrivs. Skulle gudarna få för sig att skapa Ereb Altor 2.0 så är det något helt annat. Konfluxerna är snarare Ereb Altor 1.06 som blir 1.07.

Men de kan naturligtvis tröttnat helt och raderat hela skiten! Jag har inte läst hela Caldarox men vill minnas att det är en helt ny panteon också, så jag vet inte riktigt hur man ska knyta an det till det gamla.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
Måns;n338788 said:
Jag har inte läst hela Caldarox men vill minnas att det är en helt ny panteon också, så jag vet inte riktigt hur man ska knyta an det till det gamla.
Jag ska väl erkänna att jag inte läst Caldarox alls, bara vad folk skrivit om det. Jag utgick från att eftersom det var ereb altor "efter apokalypsen" skulle det i alla fall finnas grundläggande kopplingar, är så alltså inte fallet? Saknas helt kopplingar till gamla ereb?

Det skulle kännas lite märkligt, men sammtidigt är det ju RM vi pratar om så det skulle heller inte vara särskilt förvånande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,044
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n338789 said:
Jag ska väl erkänna att jag inte läst Caldarox alls, bara vad folk skrivit om det. Jag utgick från att eftersom det var ereb altor "efter apokalypsen" skulle det i alla fall finnas grundläggande kopplingar, är så alltså inte fallet? Saknas helt kopplingar till gamla ereb?

Det skulle kännas lite märkligt, men sammtidigt är det ju RM vi pratar om så det skulle heller inte vara särskilt förvånande.
Jag hittade inga kopplingar alls när jag läste det. Bortsett från lite namedroppande när apokalypsen beskrivs.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,091
Franz;n338784 said:
Då min spelgrupp fortfarande spelar gamla DoD och böckerna är helt sönderbläddrade skulle jag vilja att licensen togs över av några som skulle vilja nytryck alla gamla böcker. Gärna i stora samlade utgåvor (monster böckerna i en, handböckerna i en o.s.v)
Jag skulle gärna se reviderade nyutgåvor av de bästa som gjordes till dod, konflixssviten, marsklandet, monsterböckerna m.m., skulle nog bli storsäljare
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Jag har läst igenom ca 3/4 av boxens innehåll och är inte särskilt imponerad av vad jag har läst. De nya reglerna för att skapa rollperson ser på pappret ut att vara en förbättring jämfört med tidigare reglerna. De känns dock något obalanserade (har inte testat dem så jag kan ha fel). De fixar inte heller alla de saker som jag hade hoppats på.

Jag stör mig på en hel del detaljer. T.ex. att man kan betala poäng för att få slå på två olika tabeller, vilket är roligt och bra. Däremot har man lagt in både fördelar och nackdelar i tabellerna vilket jag inte gillar. Att bli trippelbestraffad är inte roligt (1. Man har betalat poäng, 2. Man fick ingen fördel, 3. Man får en nackdel). Man borde nog ha gjort en egen tabell med nackdelar som man får bonuspoäng om man slår på.

När det gäller spelvärlden så är konceptet ok. Det hade kunnat bli bra om man hade fokuserat på rätt saker istället för att beskriva massor med saker som (jag tycker) är helt ointressanta. Man borde ha gått all in på postapokalyptisk fantasy, struntat i att ha en sammanhållen statsbildning och istället beskrivit små stadsstater i ett hav av farlig vildmark med lämningar från tidigare civilisation. De borde ha haft med tabeller för att skapa äventyrsplatser, skatter och monster. Artefakter från Ereb hade de ju tänkt att göra men la det som ett strechgoal som de inte nådde upp till.

Äventyret som följde med var sådär.

Så på det stora hela så skulle jag inte rekommendera boxen om du inte absolut vill ha de nya reglerna för att skapa rollperson.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
revault;n338808 said:
Artefakter från Ereb hade de ju tänkt att göra men la det som ett strechgoal som de inte nådde upp till.
Det stretchgoalet låstes dock upp.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Herr Grönstedt;n338775 said:
Jag har inte detaljläst Kaldarox än. Men det är en kampanjvärld som inte har något direkt med Ereb Altor att göra, men det är den i mitt tycke just världsbeskrivning som RM är bra på. De hade dock kunnat skippa att kalla den Ereb Altor.

Jag uppskattar det alternativa rp-skaparsystemet med poängköp som inte ger lika stereotypa karaktärer.
Jag ber att få rätta mig själv.

Nu har jag skapat en rollperson med poängköp enligt Spelarboken i Caldarox. Jag ville göra en favoritkaraktär som jag spelat förr. hakanlo känner nog igen karaktären. Det är en smågrinig handlande sjöfarare med egen kustseglare. Det är en relativt kompetent karaktär så jag tog mellannivån på skapelsepoäng (500 poäng). Problemet är att han blev allt annat än kompetent.

För att få ihop tillräckligt med färdigheter lade jag grundegenskaperna på en medioker nivå och lät bli att slå på uppväxthändelse och ruinfynd. Jag slumpade också socialt ursprung och startkapital. Det blev ändå en väldig massa räknande och det tog mig en timme att göra stommen av rollpersonen (har inte gjort klart bakgrund och utrustning). Dessutom är det svårt för spelaren att veta hur mycket poäng man bör spendera på de olika delarna (grundegenskaper, bakgrund, händelsertabeller och färdigheter).

Man får också lägga 20 skapelsepoäng för att få slå uppväxthändelser och det är 20% risk att man får +2 på en grundegenskap vilket man hade kunnat köpa för 4-6 poäng.

I Caldarox poängsystem får man inte BAS i lika många färdigheter utan man måste använda skapelsepoäng för att köpa bas i vanliga färdigheter och svåra färdigheter (som kostar olika mycket). I grundreglerna får man BAS i väldigt många fler färdigheter.

Jag gjorde samma karaktär på erfaren nivå enligt grundreglerna på hälften av tiden, hade roligare, slapp räkna, och fick en avsevärt mycket mer kompetent karaktär. Kompetent i DoD Retro betyder att man har 25% eller högre i chans att lyckas (CL) i färdigheterna. Om man gör något som är ganska lätt får man +10 och ganska svårt -10. En kompetent person bör inte försöka sig på något som är ganska svårt med andra ord...DoD Retro som är tämligen obalanserat till att börja med, blir alltså ännu mer obalanserat om man använder Spelarboken i Caldarox.

Slutsats: Spelarboken i Caldarox bidrar med noll och intet till DoD Retro. Rollpersonsskapandet blir bara långsammare och tråkigare och rollpersonerna blir sämre.

I Världsboken har jag bara läst historiken till världen än så länge, så den får jag återkomma om. Jag tycker emellertid att det verkar som att det är ganska mycket beskrivningar av platser, men inte med så mycket äventyrs-hooks.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Jag blir lite sugen på att ta tag i mina gamla tankar på en DoD87-klon som är bra på riktigt (i DoD6-världen dessutom).
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag gjorde sedan samma karaktär till DoD Expert (-85) som medelålders med 280 bakgrundpoäng och kunde konstatera att han blev avsevärt mycket mer kompetent med relativt många färdigheter runt 10 i FV (motsvarar alltså 50%). Även här är det, precis som i Caldarox, mycket räknande på poäng, men inte lika svårt att veta hur man ska fördela dem. Men jag förstår verkligen inte RiotMinds designval att göra rollpersonerna så urusla på sina färdigheter. Är det likadant i Trudvang? Ikväll ska jag göra samma rollperson i DoD 91…
 
Top