Rimliga alternativ till Microsoft Office

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
För att komponera text använder jag Scrivener, som är helt oslagbart, och fått mig att arbeta med text på ett annat sätt än som en enda lång harang. Att arbeta hierarkiskt, enkelt kunna flytta runt textsnuttar mellan olika nivåer, navigera mellan texter, samla relevant information, bilder, länkar och text som inte ska vara del av slutprodukten men som jag vill ha tillgång till, och så vidare. Sedan kan jag exportera texten därifrån i ett par olika format, inklusive Markdown. Därefter använder jag Affinity Publisher för layouten.
Det är så jag jobbar också numera. Man får både fördelen med ett program som hanterar skrivprocessen bättre - Scrivener, Ulysses, Craft Docs - och kan exportera som Markdown eller färdigformaterad PDF.

@Genesis Funkar det bra att importera Markdown till Affinity Publisher?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
@Genesis Funkar det bra att importera Markdown till Affinity Publisher?
Jag har relativt nyligen bytt från InDesign till Affinity och det lilla jag gjort hittills har jag kunnat göra enkelt genom att bara kopiera text från Scrivener. I InDesign skrev jag ett skript som kunde importera Markdown och formattera alla överskrifter med stilar, lägga in bilder och så vidare. Men AP kan ju inte skriptas (än), så jag vet inte hur min process där kommer att bli när jag ska layouta Plommonkrönikan. Det blir ett långt och komplext dokument, så det vore väldigt tradigt att kåppypasta. En snabbsökning ger en manuell metod som ändå inte verkar ta så lång tid. Lite krångligare med bilder, kan jag tänka mig, men jag brukar inte ha så mycket bilder, så det går nog att göra manuellt när det behövs.

EDIT: AP ska kunna importera RTF och få med stilar och så, så ett alternativ kanske är att kompilera till RTF från Scrivener. Jag får experimentera när det blir dags, men det är ett tag kvar, i alla fall i detta projekt. Kanske om jag växlar tillbaka till att jobba med Huldran.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Toppen! Den manuella metoden ser helt ok ut. Och som du skrev, att lägga in bilder är inget jättejobb om resten går smidigt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Det är ju lite OT eftersom TS ville kunna öppna sina existerande filer, men jag har också slutat att använda ordbehandlare, fast på ett annat sätt. Jag har ett program för att komponera text, och ett annat för layout. För att komponera text använder jag Scrivener, som är helt oslagbart, och fått mig att arbeta med text på ett annat sätt än som en enda lång harang. Att arbeta hierarkiskt, enkelt kunna flytta runt textsnuttar mellan olika nivåer, navigera mellan texter, samla relevant information, bilder, länkar och text som inte ska vara del av slutprodukten men som jag vill ha tillgång till, och så vidare. Sedan kan jag exportera texten därifrån i ett par olika format, inklusive Markdown. Därefter använder jag Affinity Publisher för layouten. Använde tidigare InDesign, som är bättre men inte värt pengarna.
Exakt såhär gör jag också med den lilla skillnaden att jag kör Obsidian eller Calmly Writer för att skriva. Det finns plugins till Obsidian för att exportera till .doc eller .txt vilket gör det enkelt att föra över texten till Affinity Publisher.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Exakt såhär gör jag också med den lilla skillnaden att jag kör Obsidian eller Calmly Writer för att skriva. Det finns plugins till Obsidian för att exportera till .doc eller .txt vilket gör det enkelt att föra över texten till Affinity Publisher.
Jag testade Obsidian ett tag, men den kändes lite väl teknisk för en oteknisk person som mig. Eller missade jag någon viktig poäng? En oändlig canvas är väldigt lockande.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Jag har under många år använt Office XP och det har fungerat med alla senare versioner av Windows. Efter att mitt antivirusprogram gjort en säkerhetsuppdatering låser sig dock både Word och Excel på den ena av mina två datorer. Programmen verkar begära en viruskontroll som inte fungerar. Jag har tagit hjälp av två mer datakunniga vänner men inte lyckats lösa problemet. Tänker därför att jag kanske måste överge Office XP men vilka alternativ är rimliga? OpenOffice? Google Docs och Google Sheets? Till saken hör att jag har mängder med rollspelsdokument fulla med udda typsnitt och justeringar för dräglig läsning/utskrift och de nya programmen ska helst inte inte saboterar allt för mycket av det.
Jag gör allt i Google Docs och Sheets. Ser inga argument mot egentligen jämfört med Office, annat än om det är integritetskänsliga eller på annat vis hemliga uppgifter.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Jag testade Obsidian ett tag, men den kändes lite väl teknisk för en oteknisk person som mig. Eller missade jag någon viktig poäng? En oändlig canvas är väldigt lockande.
Obsidian är likt scrivener tycker jag, men skönt att den sparar dokument som .md istället som för som scrivener, i ett eget låst format. Obsidian har en massa plugins som gör att man kan anpassa det efter sina behov, finns till och med tärningsrullare med 3d-tärningar, exempelvis. Den använder ju markdown så man får lära sig lite sånt, men jag gillar det eftersom det minskar antal musklick jag behöver göra när jag skriver.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag gör allt i Google Docs och Sheets. Ser inga argument mot egentligen jämfört med Office, annat än om det är integritetskänsliga eller på annat vis hemliga uppgifter.
Google Docs och Sheets verkar helt klart användbara. Problemen med dem är dock att jag inte alltid har tillgång till internet samt att konverteringen från Office XP är tämligen kass, så att byta från XP till Google skulle innebära mer arbete än jag har tid med.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Google Docs och Sheets verkar helt klart användbara. Problemen med dem är dock att jag inte alltid har tillgång till internet samt att konverteringen från Office XP är tämligen kass, så att byta från XP till Google skulle innebära mer arbete än jag har tid med.
De går att köra i offlineläge om man slår på det, så den biten löser sig nog i alla fall.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Obsidian är likt scrivener tycker jag, men skönt att den sparar dokument som .md istället som för som scrivener, i ett eget låst format.
Det är sant att Scrivener sparar i ett eget format, men i alla fall på Mac kan man öppna filen som en mapp och inuti hitta alla filer i TXT-format. Dock ligger de i en massa kryptiskt döpta undermappar, men texten finns i alla fall där och går att plocka ut med lite jobb om man skulle behöva överge programmet.

EDIT: Det går också att exportera till en vanlig mappstruktur med filer i, med MD, TXT, RTF, ODF och andra format. En struktur som rakt av följer den i Scrivener.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Det är sant att Scrivener sparar i ett eget format, men i alla fall på Mac kan man öppna filen som en mapp och inuti hitta alla filer i TXT-format. Dock ligger de i en massa kryptiskt döpta undermappar, men texten finns i alla fall där och går att plocka ut med lite jobb om man skulle behöva överge programmet.
Om det inte är för arbetsamt att beskriva, vad är de stora säljpunkterna med Scrivener som gör det så oslagbart?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Om det inte är för arbetsamt att beskriva, vad är de stora säljpunkterna med Scrivener som gör det så oslagbart?
Ska ju sägas att jag inte har koll på program som Obsidian eller så. Använde Ulysses förr, men minns inte så mycket av det. I alla fall, grejen är den hierarkiska strukturen, där olika texter finns som noder i ett träd och man kan flytta runt dem fritt, skapa undernivåer, slå isär en text på ett visst ställe, och så vidare. Det ger ett helt annat sätt att titta på och jobba med texten, och gör det väldigt enkelt att omorganisera saker. Man kan titta på och jobba med en liten underrubrik utan att se resten av texten, eller kolla på en större sekvens för att kunna se hela flödet. Man kan sätta olika taggar, färger och ikoner på texterna för att organisera sig. Till exempel taggade jag de olika texterna i Se och göra i Aliatra med vilken sorts scen den triggade, så att jag kunde hålla koll på hur många av de olika scentyperna jag hade. I Plommonkrönikan har jag en massa olika småtexter att skriva, så jag slänger ut dem när jag får idéer och så sätter jag en ☐-ikon på den när jag börjar jobba, som jag ändrar till en ☑-ikon när jag är färdig med den, vilket ger en bra översikt av hur mycket jag har kvar att göra. Jag har lite "Att göra"- eller "Idéer"-textsnuttar här och var som jag kan kladda ned lösa idéer i och saker jag vill komma ihåg, som jag kan exkludera när texten kompileras till PDF, RTF, Markdown eller vad jag nu vill ha. Och jag har en mapp med bilder, webbsidor och listor på källor som jag snabbt kan ha tillgång till.

Det finns en massa andra funktioner som jag inte använder, och en del är till för romanförfattare. Det finns säkert andra program som gör detta bra, men jag har verkligen fastnat för Scriveners upplägg och sättet att titta på och jobba med text.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det borde det göra. Jag var dock inte jättesugen på ett abonnemang. Och molnlagring har jag redan på annat håll så ett paket med Office 365 + molnlagring är knappast intressant.
Jag skulle gissa att du kan prova Office 365 gratis en månad, och kunna installera riktiga office lokalt på din dator under den tiden, utan begränsningar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Lite sen till kalaset men... Jag hade Office 2007 många år men Microsoft supportar inte det längre. Jag köpte Office 2021 för ett litet tag sedan och är nöjd. Köpte en nyckel på nätet för väldigt lite pengar och det funkar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Lite sen till kalaset men... Jag hade Office 2007 många år men Microsoft supportar inte det längre. Jag köpte Office 2021 för ett litet tag sedan och är nöjd. Köpte en nyckel på nätet för väldigt lite pengar och det funkar.

Ett exempel:
199 kr för Office Professional plus.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag har kört LibreOffice sedan post #5 i den här tråden. Det är inte fantastiskt men det funkar. Vissa funktioner har varit svåra att hitta i menyerna. Vissa kortkommandon är annorlunda eller tycks saknas helt. Vissa grejer blir knas när jag flyttar mellan LibreOffice och Microsoft Office. Men jag ska egentligen inte klaga. LibreOffice är gratis, det gör vad ska och med tiden blir jag sakta bättre på att använda det.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag har kört LibreOffice sedan post #5 i den här tråden. Det är inte fantastiskt men det funkar. Vissa funktioner har varit svåra att hitta i menyerna. Vissa kortkommandon är annorlunda eller tycks saknas helt. Vissa grejer blir knas när jag flyttar mellan LibreOffice och Microsoft Office. Men jag ska egentligen inte klaga. LibreOffice är gratis, det gör vad ska och med tiden blir jag sakta bättre på att använda det.
Ja, jag har lite samma känsla. Det är väldigt bra för vad det kostar, och jag har inget emot det alls. Sen är jag iofs ingen skribent på det sättet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, jag har lite samma känsla. Det är väldigt bra för vad det kostar, och jag har inget emot det alls. Sen är jag iofs ingen skribent på det sättet.
Problemet med LibreOffice är ju att det inte är 100% kompatibelt med MS Office. Ibland blir det inte riktigt som man tror.

Men det är ju inte så att MS Office är speciellt mycket bättre, eller nödvändigtvis det bästa programmet för någon speciell uppgift.
 
Top