Rimliga alternativ till Microsoft Office

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag har under många år använt Office XP och det har fungerat med alla senare versioner av Windows. Efter att mitt antivirusprogram gjort en säkerhetsuppdatering låser sig dock både Word och Excel på den ena av mina två datorer. Programmen verkar begära en viruskontroll som inte fungerar. Jag har tagit hjälp av två mer datakunniga vänner men inte lyckats lösa problemet. Tänker därför att jag kanske måste överge Office XP men vilka alternativ är rimliga? OpenOffice? Google Docs och Google Sheets? Till saken hör att jag har mängder med rollspelsdokument fulla med udda typsnitt och justeringar för dräglig läsning/utskrift och de nya programmen ska helst inte inte saboterar allt för mycket av det.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Har allt mer gått över till Google doc, det funkar men är bökigt om man ska göra nåt som är snyggare. Men det går. Udda typsnitt är inte direkt ett problem, men dessa bör finnas via google-fonts. Vill du se något exempel på vad man kan få till så säg till ... nackdelen är att man binder upp sig vid googles nycker
(google wave ...)
.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
LibreOffice är väl det mest uppenbara alternativet till Microsoft Office. Att uppdatera till en nyare version av Microsoft Office går ju också att göra, men det kostar naturligtvis pengar.

Udda typsnitt och (inte minst) justeringar för bra utskrifter kan bli lite problem även om du bara byter till en nyare version av Microsoft Office, så utgå från att du kan behöva fixa en del på den fronten, och bli glad om det visar sig inte behövas.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Udda typsnitt och (inte minst) justeringar för bra utskrifter kan bli lite problem även om du bara byter till en nyare version av Microsoft Office, så utgå från att du kan behöva fixa en del på den fronten, och bli glad om det visar sig inte behövas.
Jag har 1300+ dokument och 300+ typsnitt så att bara fixa "en del" lär ta en mindre evighet men ja, jag inser såklart att ett programbyte med stor sannolikhet kommer att innebära merarbete.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Nu har jag testat att föra över ett av mina större Word-dokument till LibreOffice Writer. Det blev hyfsat ändå. Rubriker och innehållsförteckning krävde en del handpåläggning men allt annat så okej ut. Mina små försök med LibreOffice Calc har gett ett sämre men inte katastrofalt resultat. Om jag skulle få upp en viss vana med Libre-programmen är en övergång dit nog inte ohanterbar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Microsoft Office finns som webklienter (på samma sätt som Google docs), kan det vara en lösning?
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Office Home and Student 2021 verkar finnas för engångskostnad 1490SEK. Kanske inget alternativ?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Office Home and Student 2021 verkar finnas för engångskostnad 1490SEK. Kanske inget alternativ?
Ptja, jag skulle kunna avvara den summan, och jag skriver mycket så det vore inte på något sätt bortkastade pengar. Att byta till ett nyare Microsoft Office lär dock innebära en del fixande med mina gamla dokument, och kanske inte så mycket mer fixande än att byta till något annat än Microsoft Office. Om det där andra dessutom är billigare - till och med gratis - blir det ett lockande alternativ.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Vet inte om nyare Office 365 fungerar på dina maskiner, men jag kör ett månadsabbonemang för 99:- för office + onedrive (1TB lagring per person för familj upp till 5 personer). Tycker definitivt det är värt pengarna eftersom jag på så sätt når alla mina rollspels-PDF:er, manualer, foton, filmer etc vart jag än befinner mig...

EDIT: Det är möjligt att de höjt till 120:-/mån... Förstår förvrigt att frågan gällde ersättare till office... men jag tänkte utifrån Office XP.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
EDIT: Det är möjligt att de höjt till 120:-/mån... Förstår förvrigt att frågan gällde ersättare till office... men jag tänkte utifrån Office XP.
Köper man bara till sig själv och inte har behov av flera konton kopplade till det så verkar det vara 83:- i månaden (840:- per år) men är man 2-6 personer så är ju 120:-/månad-varianten klart bättre valuta för pengarna.

Samtidigt förstår jag om man inte vill ha ännu ett abonnemang. Jag har rätt dassiga erfarenheter av OneDrive (framför allt versionshanteringen) men har hört att de blivit bättre, och hade jag inte haft Office genom jobbet så hade jag nog inte haft det alls.

Men visst, har man ingen annan molnlagringslösning så är ju OneDrive en rätt bra – och man får s a s Office på köpet. Prismässibgt ligger de hekt Ok till jämfört med t.ex. Dropbox.

(Själv kör jag Google Docs för dokument all the way for att jag prioriterar portabilitet och inte är så impad av microsofts onlineredigering, och inte har behov av offlineredigering, och använder pCloud för molnlagring, men jag är helt med på att mitt use case och min lösning inte är optimal för allas use case)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Kör LibreOffice och tycker det checkar mina boxar, och gör det bra! Om du får det att rulla för dig så är det ju super - färre utgifter är ju oftast en bra sak.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,038
Just detta att nya versioner av Word ställde till det med mina filer, likaså byte till andra program, fick mig att helt byta till att skriva i Markdorwn. Ett helt annat sätt att arbeta, ja, och en liten tröskel att ta sig över, ja, men under drygt 10 år har jag sluppit alla den sorts problem tråden handlar om. Med filändelsen .txt så är dokumenten helt framtidssäkrade. Sedan skriver jag mina CSS-filer själv (också en tröskel så klart), och därmed styr jag 100% hur slutresultatet skall se ut. OM jag måste layouta någon enstaka gång så gör jag det på min Mac i Pages (som är gratis). Räcker gott för alla mina behov (och har bra kompatibilitet mellan versioner numer).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Just detta att nya versioner av Word ställde till det med mina filer, likaså byte till andra program, fick mig att helt byta till att skriva i Markdorwn. Ett helt annat sätt att arbeta, ja, och en liten tröskel att ta sig över, ja, men under drygt 10 år har jag sluppit alla den sorts problem tråden handlar om. Med filändelsen .txt så är dokumenten helt framtidssäkrade. Sedan skriver jag mina CSS-filer själv (också en tröskel så klart), och därmed styr jag 100% hur slutresultatet skall se ut. OM jag måste layouta någon enstaka gång så gör jag det på min Mac i Pages (som är gratis). Räcker gott för alla mina behov (och har bra kompatibilitet mellan versioner numer).
Jag har löst det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om formatering. När jag skriver i Docs så är det egentligen bara semantisk markering – jag markerar vad som ska vara rubrik etc, men jag gör noll försök att göra det "snyggt för utskrift". Behöver jag snygga till något för utskrift så slänger jag in det i ett layoutprogram istället…

Inte haft några större problem på rätt många år, jag heller.

(För mig är det lättare att skriva om jag kan se formatet på texten jag skriver; numera finns det helt OK wysiwyg-editorer för markdown men som sagt, jag föredrar portabilitet och att inte ha filerna på min egen hårddisk om jag kan hjälpa det)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Just detta att nya versioner av Word ställde till det med mina filer, likaså byte till andra program, fick mig att helt byta till att skriva i Markdorwn. Ett helt annat sätt att arbeta, ja, och en liten tröskel att ta sig över, ja, men under drygt 10 år har jag sluppit alla den sorts problem tråden handlar om. Med filändelsen .txt så är dokumenten helt framtidssäkrade. Sedan skriver jag mina CSS-filer själv (också en tröskel så klart), och därmed styr jag 100% hur slutresultatet skall se ut. OM jag måste layouta någon enstaka gång så gör jag det på min Mac i Pages (som är gratis). Räcker gott för alla mina behov (och har bra kompatibilitet mellan versioner numer).
Det är ju lite OT eftersom TS ville kunna öppna sina existerande filer, men jag har också slutat att använda ordbehandlare, fast på ett annat sätt. Jag har ett program för att komponera text, och ett annat för layout. För att komponera text använder jag Scrivener, som är helt oslagbart, och fått mig att arbeta med text på ett annat sätt än som en enda lång harang. Att arbeta hierarkiskt, enkelt kunna flytta runt textsnuttar mellan olika nivåer, navigera mellan texter, samla relevant information, bilder, länkar och text som inte ska vara del av slutprodukten men som jag vill ha tillgång till, och så vidare. Sedan kan jag exportera texten därifrån i ett par olika format, inklusive Markdown. Därefter använder jag Affinity Publisher för layouten. Använde tidigare InDesign, som är bättre men inte värt pengarna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ett allmänt råd, kanske för sent denna gången, är ju att om man gjort något (ett rollformulär) i vilket program som helst, så spara det i PDF (också).
På så sätt har man alltid en digital utskrivbar kopia, även om det kanske är pyssligare att redigera än i originalprogrammet.

LibreOffice Draw kan redigera PDFer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Ett allmänt råd, kanske för sent denna gången, är ju att om man gjort något (ett rollformulär) i vilket program som helst, så spara det i PDF (också).
På så sätt har man alltid en digital utskrivbar kopia, även om det kanske är pyssligare att redigera än i originalprogrammet.
Jag brukar spara utvalda grejer som pdf också just för att de är stabila att skriva ut. Jag är dock helt okunnig när det gäller att redigera pdf:er så för eventuella ändringar går jag alltid tillbaka till ursprungsfilen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Vet inte om nyare Office 365 fungerar på dina maskiner ...
Det borde det göra. Jag var dock inte jättesugen på ett abonnemang. Och molnlagring har jag redan på annat håll så ett paket med Office 365 + molnlagring är knappast intressant.
 
Top