Nekromanti Riktiga rollspel

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det kanske är dags att identifiera vad ett riktigt rollspel ska innehålla. Vi kan ju börja med det grundläggande.

* Ett riktigt rollspel är fantasy. Alla andra genrer är fel, ute, ointressanta och alldeles för små för att räknas, och i vilket fall som helst måste det finnas alver och dvärgar i det. Enda undantaget är skräck som kan accepteras, om det innehåller vampyrer eller är Cthulhu från 1982. Senast.

* Ett riktigt rollspel har inte levlar. Levlar är en abstraktion som är urmodig och påminner om dataspel. Att dataspelen snodde det från rollspel har ingenting med saken att göra.

* Ett riktigt rollspel är nytänkande. Det är unikt. Det finns inget annat som liknar det, och skulle det göra det så ska alla andra spel vara plagiat av det här.

* Ett riktigt rollspel har enkla regler. Helst ska de använda en enda tärning och ännu hellre aldrig användas. I själva verket spelar det ingen roll om reglerna är usla, så länge de inte behöver användas. Då kan man rollspela!

* Ett riktigt rollspel är flexibelt. Det ska kunna gå att använda till allt. Det innebär att reglerna antingen är så generella att de funkar till allt, eller att det finns regler till allt. Båda approacherna är acceptabla, utom för de andra.

* Ett riktigt rollspel ska vara realistiskt. Det ska göra ont att slåss och man ska inte kunna hoppa ut för ett trehundrameters stup och överleva.

* Ett riktigt rollspel ändrar inte invanda koncept. Alver är alver, dvärgar är dvärgar. Inget jävla nypåhitt här inte! Det ska vara som Tolkien den Allsmäktige skrev! Tänk inte ens tanken!

* Ett riktigt rollspel är aldrig AD&D. Utom i Amerikat, men det är jänkarnas problem. Varför? Tja, att det är inne att skälla på AD&D är en anledning så god som någon... D&D3 kan vara acceptabelt, även det för att det är inne.

* Ett riktigt rollspel ska vara hjälteaktigt. Det är inget kul om man dör av en simpel niomillimeterskula i tinningen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Betyder det här att jag spelar oriktiga rollspel? Eller rentav falska rollspel?

Sedan hur kombinationen "nytänkande/unikt", "enkla regler", "flexibelt" och "realistiskt" skall lösas övergår mitt förstånd. Men så spelar jag ju tydligen inte riktiga rollspel heller...

/Azagthoth
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jaha...

Det här är väl en grej som man skulle vänta sig av en nybörjare som du.. :o)

hehe..

du är altlför go Krille

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Öh, Azag? Jag tror du får ta in din sarkasmometer på översyn. Det verkar vara något fel på den. /images/icons/smile.gif

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag tror du får ta in din sarkasmometer på översyn.

Jo, den låter lite konstigt ibland, tror jag får svårt vid besiktningen...

/Azagthoth
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Jag ser inga smileysar, men jag hoppas att det du skrev var på skämt..

"Ett riktigt rollspel är fantasy. Alla andra genrer är fel, ute, ointressanta och alldeles för små för att räknas, och i vilket fall som helst måste det finnas alver och dvärgar i det."

- Intressant påstående om man sedan läser;

"Ett riktigt rollspel är nytänkande. Det är unikt."

- .../images/icons/tongue.gif. Aningen begränsande statements, eller? Som sagt, jag hoppas verkligen att du är ute efter att skämta eller skapa debatt..

"Ett riktigt rollspel har inte levlar."

- Sant. Det är ju ganska orealistiskt med ett.. umm.. "kunskapshopp" när man slagit ihjäl tillräckligt många kobolder..

"Det innebär att reglerna antingen är så generella att de funkar till allt"

- Vad sägs om "gör det ont så dör du"? /images/icons/wink.gif

"Ett riktigt rollspel ska vara hjälteaktigt. Det är inget kul om man dör av en simpel niomillimeterskula i tinningen."

- Från mannen som skriver långa debatter om 'randomness' i rollspel? Den berömda 01:an..

//MiDNiGHT. - som egentligen antar att du bara skämtar, men har så lite liv att han kommenterar det ändå.. /images/icons/wink.gif

 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Det var på blodigt allvar, allt han säger är sanning. Den enda saningen.

"Soylent Green is people!"
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Jamför:
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>* Ett riktigt rollspel är fantasy. Alla andra genrer är fel...
* Ett riktigt rollspel ska vara hjälteaktigt. Det är inget kul om man dör av en simpel niomillimeterskula i tinningen<p><hr></blockquote><p>Är det bara jag eller är det något som inte stämmer?? /images/icons/frown.gif

MVH: Joacim

If you find you are falling into madness - dive
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
I viss fantasy har man kommit långt inom krutanvändning :gremsmile:

Ahhh, men såna rollspel är inte klassisk fantasy, alltså inte ett riktigt rollspel...

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ett riktigt rollspel ska stödja riktigt rollspelande. Riktigt rollspelande är hur jag spelar.

Och...

Eftersom olika spelgäng kan spela samma spel på helt olika sätt, är ett riktigt rollspel bara ett som mitt spelgäng lirar i sin kampanj (inräknat ev husregler).

...vilket onekligen gör saker och ting lite deprimerande ifall mitt spelgäng är utspritt över halva Sverige och inte har lirat nåt alls de senaste tre åren eller så. (-:

--
Åke
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
du har fel (läs "I beg to differ...")

ett riktigt rollspel är Chronopia. Eller mutant Chronichels.

annars spelar jag bara final fantasy som är ett RIKTIGT rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Som sagt, jag hoppas verkligen att du är ute efter att skämta eller skapa debatt.."

Både och, faktiskt. Tar man alla åsikter som framförs om vad ett riktigt rollspel ska innehålla så får man ungefär tidigare upplistade sörja.

Se det som ett självtest - titta på varje påstående helt och hållet för sig, utan att ta hänsyn till något annat påstående i listan. Svara "håller med" eller "håller inte med". Får du mer än 70% "håller med" bör man definitivt titta på hela listan igen och se hur många motsatser man håller med om.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
INTE BRA!

Sarkasm mätaren är en mycket viktig del i maskinen...

Fast det har ju visat sig att den inte håller så bra i några av Homo Sapiens Sapiens årsmodell 70- och frammåt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Gudarna vare oss nådiga!

En portal till den onda parallelldimensionen har öppnats och Krilles onda tvilling, Klister Fummelin, har hoppat ut och ersatt sin goda motsvarighet. Nu terroriserar har landsbygden med antikrillistisk propaganda och semlor utan mandelmassa (det sista var en högst personlig antipati).

(Om du undrar i vilket modus inläggsrubrikens predikat står i, så kan jag upplysa dig om att svaret är konditionalis)

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Gudarna vare oss nådiga!

En portal till den onda parallelldimensionen har öppnats och Krilles onda tvilling, Klister Fummelin, har hoppat ut och ersatt sin goda motsvarighet.

Hur vet vi att det är så? Tänk om Krister Sundelin är av alignmentet Chaotic neutral och Klister är Lawful Neutral?
eller om det är så att Krister rentutav är OND? (han såg lite ond ut när jag träffa honom... också skrattade han som en riktigt skurk. Ha Ha Ha... Det lät liksom som någon pitchade ner skrattet och körde det i 50% hastighet.. Mörkt. Långsamt. Ondskefullt.

(Om du undrar i vilket modus inläggsrubrikens predikat står i, så kan jag upplysa dig om att svaret är konditionalis)

JAg har alltid undrat...


chrull - vet

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top