DoD Ridders rös - har ni några tips till mig som SL? (SPOILERS)

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag skrev en ganska utförlig rapport här om hur det funkade för oss: https://www.rollspel.nu/threads/rapport-från-mitt-speltest-av-drakar-och-demoner.79852/

Iochförsig fick jag 0 respons så den kanske inte var något att ha.... men det finns ett par inbakade tankar om äventyret. När jag läser andra kommentarer inser jag att jag missade det där med att t ex gasten skulle ta halv skada. Jag tror helt klart att äventyret var lagom svårt ändå, och dessutom kändes det absolut inte som att striderna behöver bli längre. Kanske räcker det med att riddarfrun tar halv skada?

TLDR för min post: vi hade kul med äventyret, det fungerade bra, men det väckte några tankar om en del regler som går att läsa i den långa posten.

Här ser jag några till som jag inte tänkte på: Skada av eld - vi antog att rustning inte hjälper. Kasta i väggen - vi antog att rustning inte hjälper.

Jag tycker det är en väldigt bra ide med en längre intro-text för att sätta stämningen i det som för många kanske är första äventyret någonsin!

DnD-igt. Jag förstår kommentaren. I efterhand tycker jag att äventyret kändes väldigt mycket som Gloomhaven. Nu råkar jag vara mycket förtjust i Gloomhaven, så det är mest en iaktagelse snarare än en värdering.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Jag tror redan jag kommenterat det i en annan tråd men

Crit hit

Advantage/disadvantage

Short rest Long rest

Death saves

Hur skadebonus funkar att dex styr skadebonus för dolkar/knivar och skytte
Mycket av det där är ju sådant som kommit först i de sista utgåvorna av DnD. Varför måste DoD vara mer konservativt för att inte tappa sin identitet?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mycket av det där är ju sådant som kommit först i de sista utgåvorna av DnD. Varför måste DoD vara mer konservativt för att inte tappa sin identitet?
Det handlar inte om att det måste vara mer konservativt men utan vissa aspekter så är det itne DoD längre utan då blir det ett annat spel.

Tar jag en hamburgare och tar bort brödet och alla andra ingridienser utom själva burgaren och lägger till potatis , pressgurka , brunsås och lingonsylt så är det itne en hamburgare längre det är en pannbiff
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Det handlar inte om att det måste vara mer konservativt men utan vissa aspekter så är det itne DoD längre utan då blir det ett annat spel.

Tar jag en hamburgare och tar bort brödet och alla andra ingridienser utom själva burgaren och lägger till potatis , pressgurka , brunsås och lingonsylt så är det itne en hamburgare längre det är en pannbiff
Fast att lägga till jämförelsevis små saker som advantage/disadvantage, death saves och annat är väl knappast att jämföra med att ha potatis och lingonsylt på en hamburgare. Jag tycker det snarare är att byta ut ketchupen till chipotledressing eller det vanliga brödet mot ett av fullkorn och utan sesamfrön. En förändring ja, men knappast något som gör anrättningen till något annat än en hamburgare.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Om du istället ser det som att du tar en hamburgare och lägger till t.ex. hackade rödbetor och häller brunsås på den så har du väl en dansk bøfsandwich, och det är ju fortfarande en sorts hamburgare :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du istället ser det som att du tar en hamburgare och lägger till t.ex. hackade rödbetor och häller brunsås på den så har du väl en dansk bøfsandwich, och det är ju fortfarande en sorts hamburgare :)
Det är en dansk bøfsandwich och inte en hamburgare.

Om du tar Schack och lägger till regler att du måste slå förflyttning för alla pjäser och när du skall slå ut en annan pjäs ifrån spelplanen så skall spelarna slå motståndsslag mot varandra osv är det fortfarande schack då ?

Death saves och advantage/disadvatange Short/Long rest , två olika skadebonusar baserade på smi och sty osv är inget som jag förknippar med drakar och demoner utan det är för mig förknippat med Dungeons and Dragons 5:e och tillstånd och pusha slag och hur monsterattacker fungerar är heller inget jag förknippar med drakar och demoner utan det är saker jag förknippar med ligan.

Dettta behöver inte vara något negativt utan det finns bevisligen folk som gillar detta då Dungeons and Dragons är världens största rollspel och ligans spel säljer väldigt bra men det är inget som jag skulle säga är något som instinktivt dyker upp i huvudet när jag tänker på drakar och demoner
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Fast att lägga till jämförelsevis små saker...
Jag håller med, men det intressanta är ju vad någon tycker är de stora grejerna.

Det var andra delar av DnD som jag var rädd för skulle dyka upp i upplevelsen av speltestet i så fall.

Från listan är jag inget fan av death saves eller andra varianter av att 0 HP inte är lika med död. Men det är ingen deal breaker och andra i gruppen gillar det.

Så även om grejerna i listan gör att @Dr_Dängrot inte spelar det mer, så ser jag inget skäl till att detsamma skulle gälla för min spelgrupp...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Striderna kändes också väldigt tactical combat DnD eller mmorpg dataspel

du har vad jag upplevde (med betoning på jag) väldigt klara roller , ankan är tank , orla är ranged dps , aohdan är dps och crowd control osv

Detta jag skriver är jag transparent med kommer att vara färgat av att jag avskyr tactical combat.

Tex Orla har skjutit och iom att du har en move+ en handling kan orla nu inte parera eller ducka och orla som har en båge kan inte parera ändå då det kräver sköld eller närstridsvapen + att hon har armor som suger samt att du kan inte parera monsterattacker om det inte utreyckligt står så samma med aohdan alternativt kan ankan använda sin tank ability och skydda en av dom

Alternativt kan ju orla skjuta och move out of range for close combat osv samma med aohdan han kan kasta en spell och move of out of combat range om dom har move kvar.

Det blir för mig alldeles för mycket tactical combat ala DnD .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Från listan är jag inget fan av death saves eller andra varianter av att 0 HP inte är lika med död. Men det är ingen deal breaker och andra i gruppen gillar det.
Att dö på KP 0 har ju mig veterligen aldrig varit en grej i DoD - det klassiska är att man blir just medvetslös på KP 0 som i DoD23. (Sen kan ju din spelgrupp förstås föredra död på KP 0 ändå såklart.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tycker det finns en elefant i rummet som de som tycker att ligans DoD är likt D&D undviker att nämna och den elefanten heter levels. Om man ska nämna den största skillnaden mellan spelen så måste det vara att det ena har levels och det andra inte har det. Och så länge det förblir så så har jag svårt att se de saker de eventuellt har gemensamt som annat än smågrejor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Att dö på KP 0 har ju mig veterligen aldrig varit en grej i DoD - det klassiska är att man blir just medvetslös på KP 0 som i DoD23. (Sen kan ju din spelgrupp förstås föredra död på KP 0 ändå såklart.)
Nu har jag inte spelhyllan inom räckhåll och kan inte kolla men var det inte så att man dog tvärt vid KP 0 i DoD1, och att man ändrade det först med DoD2, där man dog på KP -10 och förblödde ett poäng per runda?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Nu har jag inte spelhyllan inom räckhåll och kan inte kolla men var det inte så att man dog tvärt vid KP 0 i DoD1, och att man ändrade det först med DoD2, där man dog på KP -10 och förblödde ett poäng per runda?
Jo, det stämmer. Eller vid KP -1, men det är ju samma sak. Jag får erkänna att jag aldrig spelat med blå lådan.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Att dö på KP 0 har ju mig veterligen aldrig varit en grej i DoD - det klassiska är att man blir just medvetslös på KP 0 som i DoD23. (Sen kan ju din spelgrupp förstås föredra död på KP 0 ändå såklart.)
Svarta boxen och framåt så dog man vid -FYS och man blödde 1 KP per minut. Enda gången man faktiskt dog var när man fick väldigt mycket skada i en smäll eller så, blöder ihjäl har jag inget minne utav att någon någonsin gjorde.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Om man kör med relativa nybörjare, fixar man det på 2-2,5 timmar? Vad behöver jag ta bort/modifiera för att få in äventyret inom det tidsspannet?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om man kör med relativa nybörjare, fixar man det på 2-2,5 timmar? Vad behöver jag ta bort/modifiera för att få in äventyret inom det tidsspannet?
Jag spelade igenom det med 3 erfarna spelare på runt 1,5- 2 timmar. Det beror sig på hur drivna spelarna är och hur mycket runt i kring dille dallande dom håller på med . Är det stå och prata om makanders yxa i 30 minuter eller är det pang på slutbossen .

Du kanske bör modifiera motståndet något med två spelare .

Vi körde som sagt med 3 spelare och ingen dog men hoben gick ned mot riddersfrun och dom var illa ute mot kummelgasten .

Du bör kanske i öppnings monologen ge hintar om det magiska svärdet annars kanske spelarna inte använder sig av det och då är slutbossen mycket svårare och troligtvis väldigt dödlig på endast två spelare. Mina spelare är som sagt erfarna och förstod direkt att det var något speciellt med svärdet

Låt dom tex vara där för att söka just svärdet så att dom inte missar det .
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Om man kör med relativa nybörjare, fixar man det på 2-2,5 timmar? Vad behöver jag ta bort/modifiera för att få in äventyret inom det tidsspannet?
Se till att det inte drar ut på tiden genom att inte vänta på att spelarna ska komma till actionent utan låt actionet komma till dem. Om man har otur med slumptabellen kan spelarna smyga runt kummelgasten så att det mötet sker först när de når den innersta gravkammaren. (Inte för att det i sig nödvändigtvis är något dåligt men har man tidspress så är det det.) Så släng ut tabellen och bestäm istället helt sonika när de springer på gasten och att det sker tämligen omgående.

En annan grej man kan överväga är huruvida man ska slänga ut något av de andra monstrena. Spindeln t ex tillför inget annat än en strid. Och riddarfrun kan man behålla men inte låta henne anfalla utan bara vara en källa till information och stämning.

Man även flytta riddarfruns rum så att spelarna inte stöter på henne innan de kommer till gastens krypta. Man kan göra en grej av att man låter spelarna slå ner gasten tidigt i äventyret. När de sedan springer på honom igen i kryptan och måste slå ihjäl honom igen inser de att han inte kan besegras på vanligt vis. Förvirrade, rädda och förföljda av gasten "råkar" de sedan hamna hos riddarfrun där de, efter lite förhandlande, får reda på att det finns ett svärd som kan besegra gasten för gott och riddarfrun vet var det finns. Kan hon säga var? Tja, kanske. Det beror på....
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
312
Jag ser inte riktigt poängen med att möta kummelgasten flera gånger?

Jag funderar på att byta ut dess patrullerande och förekomst i slumptabellen med en liten grupp gastsoldater eller liknande. Typ lika många som RP, ringbrynja, halv skada från vanliga attacker, i övrigt speldata som Maske. Återuppväcks av kummelgasten efter en Kvart. Tankar på det?

Fine, det är inte lika läskigt, men slutstriden blir lite antiklimatisk om de redan mött kummelgasten.
Jag tycker också att det blir bra om det är med någon lite mer "vanlig" strid (inte monster). Det är också bra om det är en lite enklare strid för att introducera att de odöda tar halv skada av allt utom eld och magi.

Jag funderar också på att ändra så att fladdermössen tar full skada av vapen men har fler KP. Eventuellt att attacker med eld ger fördel på slaget. Detta för att det blir lite enahanda om alla strider görs med halv eller ingen skada.
 
Top