DoD Rapport från mitt speltest av Drakar och Demoner

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag har med nöje följt trådarna här om ny DoD, och läst snabbreglerna. Det är lätt att tycka, tänka och teoretisera, inte minst utifrån sin egen erfarenhet av tidigare versioner. Men för att verkligen få lite kött på benen gjorde vi ett rejält speltest igår.

Det kan vara bra att säga att jag rent allmänt gillar det mesta Fria Ligan gör och deras allmänna designfilosfi. Som många andra gamla stofiler har jag dock ett ganska rejält eget bagage om hur det är att spela DoD. Men tack vare att TomasFriaLigan förklarat en del om designmål och tänk här så hoppas jag att jag kunnat släppa den sargen. Jag skulle kunna tänka mig ett annat DoD, men då med andra designmål, och då är det klart att det blir annorlunda. Och det är i så fall en annan tråd.

Hursom. Jag och spelarna M och S spelade Ridders Rös. De var respektive Krisanna och Adhoan. Själv tog jag med Orla som en SLP. Så här gick det rent faktiskt:
Vi gick förstås rätt på den öppning som står i äventyret. Stenskivan knuffades åt sidan, facklor tändes, mörkret kikades ner i och rep fästes i en bautasten.
Krisanna klättrade glatt ner, med en fackla med sig. Fladdermössen fladdrade loss och första striden utbröt. Efter ett par rundor var fladdermusskocken skingrad, och alla tre hjältarna hade ådragit sig en del skada, samt ett par tillstånd. Adhoan skulle då klättra ner. Misslyckades med Rörlighet, pressande likaså. Fallskada 3t6. Tre dödsslag senare, i rask följd alla högre än FYS 11, var Adhoans saga all. Orla och Krisanna hade typ 6 respektive 5 i läkekonst, och pressade, hjälptes åt, allt de kunde, utan att lyckas. Första hjälten dock alltså i själva ingången! Askul tyckte vi. Och omedelbart visade det sig att Bastion ju varit med i gruppen, och glatt kom nedklättrande. S fortsatte alltså med ny RP.

Därefter smög vi runt i gångar, bröt upp galler, hörde hasande ljud och så vidare. När en skugga plötsligt for ur en gravalkov, reagerade Basiton instinktivt med en attack. Så var också Maskes saga all.

Väl i Riddarfruns rum skulle förstås Krisanna omedelbart rycka åt sig det juvelbeströdda svärdet. Ilsken riddarfu-mumie. Kort och enkel strid. Plundring av nämnda mumie. Krisanna krängde på sig dess ringbrynga (fotsid, uppvikta ärmar).

Då kom Gasten. En rätt hård och lång strid över kanske 5-6 rundor. Bastion och Krisanna använde flitigt sina förmågor mot Kraftpoäng. Orla, som inte hade någon användbar förmåga, och dessutom ett vapen där valet hugg och stick inte finns, fick nöja sig med att varje runda säga "jag skjuter", slå tärning och sedan vänta. Gasten besegrades med nöd och näppe. Kanske var det Krisannas nystulna ringbryna som avgjorde det hela.

Vila. Minnesföremål. Läkekonst. Alla var fit igen.

Graven plundrades. Ett lyckat Rörlighet räddade klåfingrig Krisanna. Då hördes ånyo hasande och bankande. Våra hjältar, ärligt talat lite less på strid efter första omgången mot gasten, valte att dra sig ur. Slut!
Kommentarer på äventyret
Orla ångrade bittert att hon inte använt sin djurvän-förmåga på en fladdermus, och haft den till att spana runt i gravgångarna. Det hade varit askul! Kanske ett litet tips om det i äventyret? För annars är Orlas förmåga helt oanvändbar. Eller kanske en råtta som lägligt springer förbi kan införas?

Det uppstod en kvasilogisk diskussion om vad fladdermössen kom ifrån i den till synes hermetiskt tillslutna grottan. Kanske läge för att nämna en lite skreva de kan flyga ut i, men som inte syns? Kanske en bakdörr för åtminstone små rollpersoner? Där jag ju även Jättespindeln hänga.

Det räckte gott med en fajt mot gasten. En till hade varit rakt av tråkig. Men det var väl ok.

Bra tanke att man kan prata med både Maske och Riddarfrun. Tyvärr blev ju Maske ihjälhuggen snabbare än han säga Mask.

Det blev väldigt mycket fokus på strid. Egentligen var det tre strider i snabb följd - fladdermöss, riddarfru, gast. Kanske något mer icke-stridsmoment hade varit en ide?
Möjligen en klassisk möjlig introscen med enarmad gubbe på värdshus som tipsar om Riddersrös?

På det hela ett klart rimligt och illustrativt introäventyr!

Så lite iaktagelser. Jag tycker att strid fungerade bra, var underhållande, i stort lagom långa och förmodligen helt som designen tänkt sig. Som spelledare kände jag nog ändå att det blev lite enahanda att ha så lite kontroll över monstren, och utfallen på t6 blir lätt upprepade. Tredje dödshanden är inte så spännande. Jag känner att det hade kunnat vara en ide att monster har en "basattack" - t ex en viss varelses vissa krossvapen. Och att detta kunde ha ett FV för attack. Likaledes kunde gott humanoida monster (förekommande) ha värden både att parera med och undvika med. Det skulle göra det lättare att låta dessa monster ibland bete sig som SLP, men i stort vara monster. Och nog borde man få parera ett humanoid-format monster som inte är megastort och slåss med ett vapen? Det hade iallafalll get ett valalternativ till.

Som spelare märkte vi att en hel del variation kom av att använda kraftpoäng och förmågor. Det var helt klart kul, enkelt och snabbt! Lite tråkigare var det för Orla som inte hade sådana förmågor och slogs med Pilbåge, som på alla sätt är bättre än alternativet Dolk. Där blev det snabbt en repetition av "jag skjuter" följt av att vänta. <Fiende X> lät jag iofs anfalla de närmast stående, så Orla fick inte ens nöjet att välja att ducka.

Jag upplever striderna som välfungerande, snabba, och vi hade roligt. Designmål uppfyllt! Men jag hade kanske önskat ännu mer valmöjlighet, och jag tycker nog allt att ett anfallsslag för monster - NÄR de slåss som vanligt! - hade givit det hela lite fler variabler att jobba med.

Nu tittar stofilen fram, men jag hade gärna sett möjligheten till modifikationer av typen + och -. Det här är teoretiskt, inte baserat på speltest - men jag oroar mig för hur spelet skalar när värden närmar sig 20. Grundegenskaper kan ju åtminstone nå 19. Då är inte slag särksilt spännande längre, ens med nackdel. Där är min upplevelse att modifikationer kan minska detta genom att en RP gör svårare saker. Det ger också möjlighet till alternativ av typen "fint" i strid (anfallaren tar -5 mot en annan bonus, etc). Det här tror jag inte är i linje för designmålen, därför säger jag det mer som allmänt tänkande än att det verkligen ska vara där. Det finns säkert något annat smart i de fullständiga reglerna.

Lite spridda iaktagelser:
- Att undvika gör att man hamnar liggande ned. Vi noterade att det bara är en nackdel om man får ett lågt initiativ i rundan efter, och då dessutom vill parera. Detta eftersom det sedan är en fri handling att resa sig. Ganska liten effekt. Kanske bra.
- Om man kommer ner på 0 kp, och lyckas övertala sig själv (eller blir övertalad) att fortsätta ändå, tillåter reglerna att man gör det för att slås. Kanske skulle man då också få göra läkekonst på sig själv? Typ klämma åt och stoppa blodflödet? Det gör skillnad om av någon anledning en RP är sist kvar.
- Vi lyckades missa att om man pressar med för- eller nackdel slår man om båda. Vi gjorde så att man slog en tärning till i mixen. Det ger en avsevärd förenkling när man pressar slag med nackdel. Jag tror originalet är bättre, men nämner det ändå.
- När vi slog första demonslaget kontrollerade vi i reglerna. Det enda vi kunde hitta var att man alltid misslyckas och inte får pressa. Det tyckte vi spontant var tråkigt - ingen storydrivande effekt! Gamla fummelslag var trots allt en källa till dråpligheter.
- Att perfekt nu heter Drakslag och fummel Demonslag är en av mina egna favoriter i reglerna! Det har ju inget med regler att göra, men eftersom det anknyter till ett regelbegrepp, OCH till namnet på spelet OCH till den metafysik som anas (i introtexten) tycker jag det är snyggt! Och färför, igen, vore det roligt med mer effekt av demonslag.
- Kraftpoäng för förmågor är riktigt bra. Det "jämnar ut" lite mellan magiker och andra. Det ger en intressant ekonomi för alla. Jag hoppas det ska visa sig att rätt många förmågor använder kraftpoäng, och har intressanta effekter. Hoppas på rikligt medförmågor för differentiering, kul effekter och även utveckling av RP över tid.
- Upplevde skräckslagen som lite mesiga. Vi klarade oftast PSY-slaget och blev bara Rädda.
- Upplever Rörlighet som en mycket bred och "optad" färdighet. Den används för väldigt mycket saker - både ducka i strid och allt hoppande och klättrande. Kanske en split av den i två? Akrobatik och Undvika? Just det här är jag dock säker på att Ligan tänkt en hel del på, och gått på ockhams rakkniv - färre färdigheter.
- Vi hade problem med Speja och Finna dolda ting. Vilken används till vad? Det är ju dock vanligt att hålla på att läsa spår, och det antar jag görs med Speja, och utan Finna dolda ting är det väl inte DoD, så båda behövs.
- Som så många andra tyckte vi allt att färdighetslistan var suspekt kort. Men det är inget vi led av i faktiskt spel, och det är säkert väl speltestat. Samtidigt kanske vi saknar möjligheten att t ex vara Sjöfarare eller Köpman. Eller kanske rentav Underhållare eller Ledare. Gissar att Ligan tänkt sig detta i form av förmågor, men när Lärdom får vara en färdighet kanske Handel, Sjökunnighet, Rida, Ledarskap, Underhålla kan få vara det. Alltså, jag förstår väldigt väl att de inte används när man krälar i grottor. Men jag är inte bombsäker på designmålet är fullt så smalt?
- Tillståndet Lortig tyckte vi var konstigt. Det gav rätt konstiga beskrivningar i spel om hur man lyckades söla ner sig mitt i låsdyrkande och annat. Gissar att det är valt rakt av för komisk effekt. Bara påpekar att Osäker eller Nervös är lediga alternativ. Förresten, varför blir man mindre empatisk om man är smutsig?

Så, det här var det jag lyckats anteckna. Ska man sammanfatta vad jag saknade mest så var det nog ändå ett "grundattackvärde" för monster. Men jag hoppas verkligen det framkommit att jag tycker spelet verkar vara väldigt troget sina designmål (som jag nu uppfattat det). Vi hade också riktigt KUL är ni spelade, trots att vi började med den aningen avvaktande hållningen att vi skulle "speltesta". Det blev verkligen både mayhem och mirth, men kanske inte så väldigt mycket däremellan.

När vi diskuterade efteråt om huruvida vi kommer att faktiskt spela det här mycket (minns att vi är ett gäng ganska gamla i gemet, som spelat säkert 30 olika spel de senaste åren) kom vi fram till att det viktigaste för detta faktiskt är kvaliten på äventyr och andra moduler. Är de inbjudande och roliga spelar vi med nöje mer. Men för en egenskapad kampanj (av den typ vi brukar göra) är det kanske inte perfekt passform.

Jag har självklart backat spelet och för att avslutningsvis besvara frågan i en förvisso helt annan tråd - jo, jag är pepp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tack för välbeskriven text med intressanta observationer.

Jag har inte mycket att tillägga pga noll koll, men hoppas att Fria Ligan verkligen tar till sig (om det hinns nu?) av sådana här speltest.

Och som sagt, givet att jag bara har ögnat startreglerna, så är jag också lite fundersam på vad de olika tillstånden egentligen bidrar med? Är de kul? Blir de effektfulla och påverkar spelares val?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tack för välbeskriven text med intressanta observationer.

Jag har inte mycket att tillägga pga noll koll, men hoppas att Fria Ligan verkligen tar till sig (om det hinns nu?) av sådana här speltest.

Och som sagt, givet att jag bara har ögnat startreglerna, så är jag också lite fundersam på vad de olika tillstånden egentligen bidrar med? Är de kul? Blir de effektfulla och påverkar spelares val?
Spot on. I nuvarande form tycker jag tillstånden kunde bidra med mer. Det ENDA de gör idag är att man får Nackdel på slag mot färdighet/egenskap som hör till tillståndet. Det ståe inget om att man faktiskt ÄR trött, rädd etc. Skulle kunna ha fler flavour-effekter.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Spot on. I nuvarande form tycker jag tillstånden kunde bidra med mer. Det ENDA de gör idag är att man får Nackdel på slag mot färdighet/egenskap som hör till tillståndet. Det ståe inget om att man faktiskt ÄR trött, rädd etc. Skulle kunna ha fler flavour-effekter.
Hm, tanken är att tillstånden (utöver sin regeleffekt) blir prompts för rollspelande - flavorn får man liksom bidra med själv som spelare. :) Eller missförstod jag frågan?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Jag har tänkt lite att tillstånden är en grej som man kan pula med för effekt och flavor för att få fram olika stämning och känsla i sina egna kampanjvärldar kanske. Så i Dimmiga dalen är det Lortig och Arg som gäller, men i mitt eget Immergard blir det Elak och Slö. Jag vet inte, jag brukar inte hacka spel (bara ignorera och glömma bort regler) men detta, och även typ effekt/mening för Drak- och Demonslagen kunde vara kul att fixa med.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Spot on. I nuvarande form tycker jag tillstånden kunde bidra med mer. Det ENDA de gör idag är att man får Nackdel på slag mot färdighet/egenskap som hör till tillståndet.
Ha! Det missade jag helt undermitt speltest, så enda grejen med dem blev rollspelspromptar. 😅
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Hm, tanken är att tillstånden (utöver sin regeleffekt) blir prompts för rollspelande - flavorn får man liksom bidra med själv som spelare. :) Eller missförstod jag frågan?
Hur rollspelar man "lortig"?

"Tänker inte lyssna på dig, smutsgris"
"Näe, nu går jag och tvättar mig!"

Jag tjatar om detta men finns ingen chans att det kommer flyga runt mitt spelbord :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Hur rollspelar man "lortig"?

"Tänker inte lyssna på dig, smutsgris"
"Näe, nu går jag och tvättar mig!"

Jag tjatar om detta men finns ingen chans att det kommer flyga runt mitt spelbord :)
Håller med. En enkel fix att ändra Lortig till Generad, Skamsen eller något annat som är enklare att motivera, förklara och rollspela.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Hur rollspelar man "lortig"?
Riddar Ragnhuld -"Min vän, förlåt mig mina hårda ord!" *närmar sig med utbredda armar*
Ankan Arnold -"Håll dig borta, du är ju helt täckt av dynga!"
Riddar Ragnhuld -"Kom, ge mig en kram för att visa att vi är sams igen!"
Ankan Arnold -"Uäh, jag hatar dig!"
SL - Arnold, du kan kryssa för lortig nu du också.
Ankan Arnold -"Det här var nyinköpta finkläder!"
Riddar Ragnhuld - "De är fortfarande nyinköpta..."

Eller en annan situation:

Värdshusvärden - "Ut! Här får du inte komma in!"
Riddar Ragnhuld - "Kom igen, jag måste upp på mitt rum och hämta en grej!"
Värdhusvärden - "Inte förrän du vaskat av dig! Iväg till bäcken med dig!"
"Riddar Ragnhuld "Men det är ju bråttom!"

Det finns inget som kräver att du som har tillståndet lortig är den enda som får rollspela utifrån det. Det kan lika gärna vara en promt för dem runt omkring dig.

En enkel fix att ändra Lortig till Generad, Skamsen eller något annat som är enklare att motivera, förklara och rollspela.
Hur kan något vara enklare att förklara än att man skitade ner sig? Betänk att Tomas klargjorde tidigare att hur du får tillståndet "lortig" har ingenting med grundegenskapen det är kopplat till att göra.

Du kan bli lortig för att du pressar ett slag för smidighet eller styrka. Du kan bli arg för att du pressar ett slag för karisma. Du kan bli utmattad för att du pressar ett slag för intelligens.
 
Last edited:

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Jag uppfattar det som att man kan göra ett nytt försök genom att smutsa ner sig, och genom att man är lortig så får man därefter nackdel på alla försök som involverar Karisma, inte helt orimligt i min bok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
- Tillståndet Lortig tyckte vi var konstigt. Det gav rätt konstiga beskrivningar i spel om hur man lyckades söla ner sig mitt i låsdyrkande och annat.
Låsdyrkning är kanske inte rätt sammanhang för att välja det tillståndet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Hur kan något vara enklare att förklara än att man skitade ner sig? Betänk att Tomas klargjorde tidigare att hur du får tillståndet "lortig" har ingenting med grundegenskapen det är kopplat till att göra.
Det finns gott om exempel där det blir konstigt. Ta till exempel 'repa sig', där du peppar en kompis på KP 0 att komma på fötter igen. Varför skulle det göra någon skillnad om du är lerig i ansiktet? Om du inte tror på vad du själv säger eller är osäker däremot. "Generad" eller "Osäker" ger helt enkelt en mycket bredare och naturligare täckning av situationer där Karisman fallerar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Det finns gott om exempel där det blir konstigt. Ta till exempel 'repa sig', där du peppar en kompis på KP 0 att komma på fötter igen. Varför skulle det göra någon skillnad om du är lerig i ansiktet?
Du är ju inte särskilt inspirerande om du redan blivit dragen genom leran. Tvärt om skulle det kunna ses som ett tecken att det går dåligt för er. Lika bra att ligga kvar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Du är ju inte särskilt inspirerande om du redan blivit dragen genom leran. Tvärt om skulle det kunna ses som ett tecken att det går dåligt för er. Lika bra att ligga kvar.
Inspirerande att resa sig ur leran och pusha vidare.

Tank WW1. Kan man fa pojkarna att ga over the top utan lite skyttegravslera i ansiktet? Knappast
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Riddar Ragnhuld -"Min vän, förlåt mig mina hårda ord!" *närmar sig med utbredda armar*
Ankan Arnold -"Håll dig borta, du är ju helt täckt av dynga!"
Riddar Ragnhuld -"Kom, ge mig en kram för att visa att vi är sams igen!"
Ankan Arnold -"Uäh, jag hatar dig!"
SL - Arnold, du kan kryssa för lortig nu du också.
Ankan Arnold -"Det här var nyinköpta finkläder!"
Riddar Ragnhuld - "De är fortfarande nyinköpta..."

Eller en annan situation:

Värdshusvärden - "Ut! Här får du inte komma in!"
Riddar Ragnhuld - "Kom igen, jag måste upp på mitt rum och hämta en grej!"
Värdhusvärden - "Inte förrän du vaskat av dig! Iväg till bäcken med dig!"
"Riddar Ragnhuld "Men det är ju bråttom!"

Det finns inget som kräver att du som har tillståndet lortig är den enda som får rollspela utifrån det. Det kan lika gärna vara en promt för dem runt omkring dig.
Jag kan såklart komma på situationer där der spelar roll. Vilket jag gjorde innan i nån tråd. Men jag kan utan problem komma på betydligt fler där det inte spelar roll eller där det blir direkt tramsigt.

En lite mer seriös reflektion är nät man ska peppa döende. Det är en väldigt olycklig synergi i reglerna.

Det här handlar alltså inte om att jag inte kan komma på ett enda sätt att rollspela lortig. Det handlar om att det för mig inte är ett önskvärt återkommande tema i mina kampanjer.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Hur rollspelar man "lortig"?
Jag tjatar om detta men finns ingen chans att det kommer flyga runt mitt spelbord :)
Jag ser lortig mer diffust, typ snarare som dishevelled / ovårdad, där det kan funka som både en fysisk representation och som ett sinnesstånd till varför det inte är så lätt att bara räta ut kläderna och se proper ut igen. Or something.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Jag ser lortig mer diffust, typ snarare som dishevelled / ovårdad, där det kan funka som både en fysisk representation och som ett sinnesstånd till varför det inte är så lätt att bara räta ut kläderna och se proper ut igen. Or something.
Visst, man kan ju såklart vidga tolkningen som man vill men för mig är grundproblemet att jag nog ser alla äventyrare som rätt lortig så för att något ska vara så lortig så att folk runtomkring inte tar personen på allvar så snackar vi ju lera i hela ansiktet eller nått sånt. Och då blir det trams för mig.

Varje spelgrupp kommer ha en RP med prefixet Lort- efter att ha haft tillståndet två gånger.

Funkar bra i Lorder & Lodisar dock!
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Jag glömde helt bort att tillstånd medgav nackdel på slag.... Som SL är det svårt att hålla reda på och man får förlita sig på att spelarna kommer ihåg det.

Sen så kanske det känns fel att om man badar under en kvart så är man fortfarande lortig men inte omtöcknad....
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Som redan tagits upp av andra så är inte heller jag särskilt kompis med att kalla tillståndet kopplat till Karisma för lortig. Vad skulle man kunna kalla det istället? Introvert? Inbunden? Att den drabbade får en smärre chock och blir tyst, tillbakadragen och lite vresig? Det borde vara både hyfsat lätt att rollspela och även förklara in-game.
 
Top