Rickard
Urverk speldesign
Helt klart ... men det motsäger inte min princip.Det kan ju också vara så att man inte är så intresserad av att utmana spelarna, och ber om ett slag för Library Use för att det är svårt för rollpersonen.

Helt klart ... men det motsäger inte min princip.Det kan ju också vara så att man inte är så intresserad av att utmana spelarna, och ber om ett slag för Library Use för att det är svårt för rollpersonen.
Ja, exakt. Principerna jag har är ju inga sanningar, utan finns där för att antingen hjälpa eller utmana tankegångarna.Och det är ju (i mina ögon) först när man aktivt skiljer på spelarutmaningar och rollpersonsutmaningar man kan börja mer aktivt fundera på vilka delar av ens spel som utmanar spelaren resp. rollpersonen – mer exakt var i spelet spelarutmaningen ska ligga.
Jag tänker att det är lite oklart vad syftet med "tärningsslag utmanar inte spelarna"-principen är. Finns det någon som tänkt "nu ska jag utmana mina spelare ordentligt, så de ska få rulla jättemånga tärningar"? Att det är tokigt verkar så självklart att det är ointressant att ens påpeka det. Det finns förstås massor av spelarutmaningar där tärningar är inblandade, men att själva tärningsslaget i sig inte är en utmaning är väl uppenbart? Vad är det jag missar?
Det kan ju också vara så att man inte är så intresserad av att utmana spelarna, och ber om ett slag för Library Use för att det är svårt för rollpersonen.
Jag har extremt svårt att tro att någon någonsin tänkt på annat vis
Ja. Eller vilket annat tärningsslag i traditionellt spelande som helst. Helt uppenbart kan de ju fylla en funktion som inte har något att göra med att i sig utmana spelaren, och har väl gjort så i alla tider. Utmaningen i Yatzy är ju inte att rulla själva tärningarna, utan att välja vilka som ska sparas och hur man ska förhålla sig till kvarvarande positioner i protokollet. Jag har extremt svårt att tro att någon någonsin tänkt på annat vis. Att äldre rollspelsböcker varit fulla med regler för vilka tärningar som ska rullas i strid har nog inte varat tänkt att "utmana spelarna", och jag är tveksam till att en spelare lutat sig tillbaka efter en svettig ping-pong-strid i DoD och tänkt "wow, där blev jag som spelare verkligen utmanad!".
förriti'n
I förriti'n tänkte dem en massa tokigheter!
Tärningsslag utmanar rollpersonerna, aldrig spelarna
Hur skulle man gå till väga för att göra ett tärningsslag utmanade för spelarna?
Jag försöker spela by the book så mycket jag kan.
Det här tycker jag rentav är viktigt! Om du gillar eller inte gillar ett spel bör det vara på spelets egna meriter.
Tja, några hastiga förslag. Outgoing randomness ("du gör det bästa du har med handen given"), push your luck-mekanik ("kasta gris"), bluff-mekaniker, sätt att manipulera tärningarna, jaga bonusar (som @Man Mountainman föreslog), tärningsslaget ger konsekvenser som spelarna måste anpassa sig till.Hur skulle man gå till väga för att göra ett tärningsslag utmanade för spelarna?
Hursomhelst, för mig är det inte spelet som är fokus, utan spelgruppen
Håller med om det. Men det är ju också fråga om en sorts ärlighet. Om ni använder 25% av ett spels regler, har ni faktiskt spelat det spelet då? Eller om ni spelar spelet, men med andra regler?
Att äldre rollspelsböcker varit fulla med regler för vilka tärningar som ska rullas i strid har nog inte varat tänkt att "utmana spelarna", och jag är tveksam till att en spelare lutat sig tillbaka efter en svettig ping-pong-strid i DoD och tänkt "wow, där blev jag som spelare verkligen utmanad!".
Håller med om det. Men det är ju också fråga om en sorts ärlighet. Om ni använder 25% av ett spels regler, har ni faktiskt spelat det spelet då? Eller om ni spelar spelet, men med andra regler?
Rollspel är ju rätt unika här, är min upplevelse. Ingen skulle köra på Risk-brädet med War Room-regler. Men i rollspel är det fullt rimligt att en spelgrupp gör det och ändå bildar en uppfattning om spelet baserat på det.![]()
Tja, är rollspelet sina regler? Är reglerna en viktig del av rollspelet?
Är inte SL-tekniker inget annat än regler (eller, åtminstone under samma tak som paraply-termen "strukturer")?Tja, är rollspelet sina regler? Är reglerna en viktig del av rollspelet?
/.../
möjligen sina SL-tekniker)