Varulv [REVOLOUPTION] - R1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
förutom det faktum att siaren lika gärna kan vara en papist - och att sansculottviskaren lika gärna kan vara en hederlig revolutionär.
Jo, men det krävs fortfarande en motivering bakom hur nattmordet har använts. Och med öppna kort kan resten av byn då hålla koll på båda parter.

Jag undrar om vi inte borde rösta för vem som ska nattmördas också?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag skulle vilja analysera förmågorna ungefär så här

FRAKTIONSSIARE
Om en ULV får förmågan och siar en annan ulv så kan de få kontakt och börja samarbeta. Ulven lär då också ljuga om att den andra ulven är bybo, varpå bägge ulvar har identifierat varandra. Om ulven siar en bybo lär hen bara dela med sig av informationen, eller så chansar hen med att ljuga om bybons fraktion för att få den utröstad. Då blir ulven förstås utröstad nästa runda, när alla förstår att den ljugit.

Om en BYBO får förmågan och siar en ulv lär hen föreslå ulven för hängning. Om hen siar en annan bybo lär hen bara gröna den andre.

***
För övrigt så är det dumt att outa förmågorna av precis de anledningar Biobunker nämner väl? En ulv-nattmördare kan döda en bybo-fraktionssiare, osv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Hjälp mig nu eftersom att jag verkar missat nåt här:
Millern är väl en annan förmåga: SMÄDAD I L'AMI DU PEUPLE
Som skulle passat dig Basse mkt bättre!

Nu verkar du skriva om Jakobinklubben.
Hur ska du ha det @Basenanji ?
Jag skrev fel, ber om ursäkt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Jo, men det krävs fortfarande en motivering bakom hur nattmordet har använts. Och med öppna kort kan resten av byn då hålla koll på båda parter.

Jag undrar om vi inte borde rösta för vem som ska nattmördas också?
självklart, jag menar bara att det inte är en li
Jag skrev fel, ber om ursäkt.
vad skrev du fel om, att du är miller eller att du frekventerar Jakobinklubben?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
ok det där meddelandet blev knas, hade påbörjat ett svar till Anthrox som jag suddade ut då det endast var självklarheter såsom att det inte är lika mkt scumtell att mörda siaren i det här partiet som i vanlijulv. Insåg att det var fånigt uppenbart så suddade ut det, sen kom det med i mitt svar till Basse.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
vad skrev du fel om, att du är miller eller att du frekventerar Jakobinklubben?
Jag har förmågan som heter SMÄDAD I L'AMI DU PEUPLE vilken innebär att siaren siar mig som röd (trots att jag är revolutionär).

Huruvida jag har fler förmågor låter jag vara osagt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Som jag förstår det är alltså förmågorna kvar hela spelet.
Jag förstår inte detta? Vad menar du med att förmågorna är kvar?

Tror du att en spelare som fått förmåga X har kvar förmågan resten av spelet?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Jag förstår inte detta? Vad menar du med att förmågorna är kvar?

Tror du att en spelare som fått förmåga X har kvar förmågan resten av spelet?
Jag tolkade det snarare som att siaren är med hela spelet, oavsett vem som mördas.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Basse: varför
Jag förstår inte detta? Vad menar du med att förmågorna är kvar?

Tror du att en spelare som fått förmåga X har kvar förmågan resten av spelet?
Förmågan försvinner inte ut ur spel om en spelare med den förmågan åker ur spel.
Vimes svarade: Korrekt : ergo att det stämmer.

Jag fattade alltså en regel rätt 😇 (men var osäker 😂)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag tolkade det snarare som att siaren är med hela spelet, oavsett vem som mördas.
Jag är kanske snurrig, men jag tolkar det som att förmågorna är kvar i spel varje runda och att de lottas ut inför varje ny runda.

Spelare X kan ha förmågan Y i R1, men sedan inte få den i R2. Då har nämligen förmågan Y lottats ut till någon annan.

(Förlåt för min magisteraktiga ton, det är jag som är kass på reglerna) ((och att tänka))
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag får skylla på någon udda bokstavskombination, men för nig är det avsevärd skillnad på

SIAREN [en person; en spelare]

och

SIARFÖRMÅGAN [en abstrakt spelmekanisk detalj ej knuten till en person]

Förlåt för denna detalj, men det är ju viktigt att ta ställning till hur förmågorna fungerar och vad det innebär att de är flyktiga och kan lottas ut till olika spelare. Samt att en spelare kan vara tex miller i en runda men inte måste vara det i en senare runda.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Om hela byn vet vem som är siare OCH vet vem som är nattmördare blir det mycket svårare för en ulv i rankerna att komma undan med sattyg. Om nattmördaren outar och vi röstar om vem som ska nattmördas är vertyget helt plockat ur händerna på marginella viljor och misstänksamt beteende. Men jag ska sluta tjata om det nu och låta andra säga sitt om det.

Men mer då:
VÄKTAREN: Väktaren känns inte superviktig i det här spelet. Vi som bybor kan kontrollera spelet så pass mycket ändå, att fömågan inte känns superrelevant. I händerna hos en ulv kan den dock vara farlig (eftersom den kan förändra röstbilden, stoppa förmågor osv) och av just den anledningen tycker jag att den som är väktare borde outa att hen är det (men inte vem hen väktar, förrän i rundan efter) så byn har koll och en ulv inte kan gömma sig.

NAMNSIAREN: Har ingen funktion för byn som jag ser det. Att veta folks namn är något som bara gynnar ulvar. Bör vara tyst om sitt värv.

SIAREN: Kan helt riskfritt säga rundan efteråt vem som siades till vad, men jag tror ändå att det är värdefull information för byn att veta vem som är rundans siare, så inte personen riskerar att bli utröstad/nattmördad och inget säger. Men jag kan se värdet i att siaren inte outar också.

MILLER: Borde outa direkt. Finns ingen anledning att hålla på den informationen.

NATTMÖRDARE: Borde i mitt tycke outa direkt, så byn vet vem som håller i nattmordet, samt att byn kan rösta om vem som ska nattmördas så inte det beslutet lämnas till en enskild person. Vill inte att den makten landar i knät på en ulv som flyger inkognito.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Jag är kanske snurrig, men jag tolkar det som att förmågorna är kvar i spel varje runda och att de lottas ut inför varje ny runda.

Spelare X kan ha förmågan Y i R1, men sedan inte få den i R2. Då har nämligen förmågan Y lottats ut till någon annan.

(Förlåt för min magisteraktiga ton, det är jag som är kass på reglerna) ((och att tänka))
Jag fattar det som att det är NY lottning varje runda.
Vad får dig att tro att samma spelare inte skulle kunna få samma roll tilldelad rundan efter?

Mest brus nu här Basse med regeldribbel som tom jag verkar fatta!

Röst: @Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag fattar det som att det är NY lottning varje runda.
Vad får dig att tro att samma spelare inte skulle kunna få samma roll tilldelad rundan efter?
Så kan det ju vara, men är inte sannolikheten ganska liten? Så tänker jag i alla fall.

(Sedan ville jag också räta ut ett eventuellt missförstånd hos Sidd: att spelarna behåller en förmåga den fått ("förmågorna är kvar [hos en spelare] hela spelet")
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Om hela byn vet vem som är siare OCH vet vem som är nattmördare blir det mycket svårare för en ulv i rankerna att komma undan med sattyg. Om nattmördaren outar och vi röstar om vem som ska nattmördas är vertyget helt plockat ur händerna på marginella viljor och misstänksamt beteende. Men jag ska sluta tjata om det nu och låta andra säga sitt om det.

Men mer då:
VÄKTAREN: Väktaren känns inte superviktig i det här spelet. Vi som bybor kan kontrollera spelet så pass mycket ändå, att fömågan inte känns superrelevant. I händerna hos en ulv kan den dock vara farlig (eftersom den kan förändra röstbilden, stoppa förmågor osv) och av just den anledningen tycker jag att den som är väktare borde outa att hen är det (men inte vem hen väktar, förrän i rundan efter) så byn har koll och en ulv inte kan gömma sig.

NAMNSIAREN: Har ingen funktion för byn som jag ser det. Att veta folks namn är något som bara gynnar ulvar. Bör vara tyst om sitt värv.

SIAREN: Kan helt riskfritt säga rundan efteråt vem som siades till vad, men jag tror ändå att det är värdefull information för byn att veta vem som är rundans siare, så inte personen riskerar att bli utröstad/nattmördad och inget säger. Men jag kan se värdet i att siaren inte outar också.

MILLER: Borde outa direkt. Finns ingen anledning att hålla på den informationen.

NATTMÖRDARE: Borde i mitt tycke outa direkt, så byn vet vem som håller i nattmordet, samt att byn kan rösta om vem som ska nattmördas så inte det beslutet lämnas till en enskild person. Vill inte att den makten landar i knät på en ulv som flyger inkognito.
Bra tankar! Jag vill dock varna för att ulvarna med uteslutningsmetoden kan börja lägga ihop ett och ett om det outas friskt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Lurigt spelupplägg @Vimes
Diskussionen måste hållas igång och gräv behöver göras MEN förmågor har ju inget med fraktion att göra.
Ni som diskuterar förmågor: de är ju pissuselt att outa saker OM ulvarna har dem denna innevarande runda.
Får vi alla veta vem som har vad så vet ju ulvarna hur de på bästa sätt ska agera.

Sen så har jag ju ingen aning om Basses fraktion oberoende om regelbrus så min röst är ju mer än usel då Basse försöker rulla vilket är bra så jag hoppar där.
En som kan få det här att lossna är Rasmus.

Röst: @RasmusL

Vakna!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Ni som diskuterar förmågor: de är ju pissuselt att outa saker OM ulvarna har dem denna innevarande runda.
Får vi alla veta vem som har vad så vet ju ulvarna hur de på bästa sätt ska agera.
Hur då tänker du? Om det är en ulv som har nattmordsförmågan så tjänar ju byn på att den tvingas till outning?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Hur då menar du?
Nu är jag nog mest bybo-paranoid, men om vissa förmågor absolut inte ska outas så kan det ju vara så att ulvarna kan dra vissa slutsatser kring vem som har dem gempm att utesluta de som har kommit ut.
 
Top