Varulv [REVOLOUPTION] - R1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
OBS! Spelet startar imorgon fredag 08:00. Roller skickas ut under torsdagskvällen. Fram till rollerna kommit ut är det tillåtet att ställa regelfrågor här i tråden.

---

1689237748029.png

Efter århundraden av tyranni, oförnuft, svält, vidskepelse och orättvisor har äntligen förnuftet och folket rest sig! En ny tidsålder randas! Men revolutionen och nationen hotas både av yttre och inre fiender. Konspiratörer, brittiska lakejer, påvens agenter och kontrarevolutionärer gömmer sig i varje hörn. Till giljotinen med dem!

---


Regler
I korthet - hur avviker det här från ett vanligt spel?
  • 3 varulvar, som inte känner till varandra. Varulvarna får initiera PM-konversationer fritt med andra spelare.
  • Förmågor slumpas varje runda.
  • Förmågeanvändning kan ändra utröstningen efter deadline.
  • Om det blir lika i utröstningen blir ingen utröstad

Grundregler
  1. Spelet består av två lag: revolutionärer (bybor) och kontrarevolutionärer (varulvar).
    1. Revolutionärerna vinner när alla kontrarevolutionärer är utröstade
    2. Kontrarevolutionärerna vinner när revolutionärerna inte kan vinna
    3. I scenariot att det blir 1-1 vinner kontrarevolutionärerna
  2. Varje runda kan en utröstning ske.
    1. Varje spelare har en röst.
    2. Röster ska skrivas med @-tagg och vara synliga i Martin3:s rösträkningsverktyg för att vara giltiga.
    3. Man får rösta hur många gånger man vill under en runda, endast senaste rösten räknas.
    4. Blir det oavgjort blir ingen utröstad.
    5. Utröstade och nattmördade spelares fraktionstillhörighet och roll avslöjas.
  3. Ställ in din visningsstatus på WRNU till “osynlig”!
  4. Det är inte tillåtet att prata om spelet med andra spelare utanför speltråden (undantag finns, se nedan om varulvsfraktionen)
Förmågor
  1. Förmågor används under “nattfasen” (d.v.s. mellan två rundor). Hur de ska användas måste skickas in innan rundans slut.
  2. Alla förmågor (inklusive nattmord) slumpas ut till de kvarvarande spelarna varje runda. Detta sker helt slumpmässigt (med hjälp av random.org) utan hänsyn till fraktion, tidigare förmågeinnehav och liknande. Det är alltså teoretiskt möjligt (men osannolikt) att en spelare får alla förmågor alla rundor.
    1. Eftersom förmågorna inte är personliga spelar det alltså ingen roll om t.ex. “siaren” blir utröstad eller nattmördad, eftersom siarförmågan kommer slumpas ut igen nästa runda.
    2. Efter varje nattfas får du besked om du har slumpats att ha några förmågor nästa runda.
  3. Följande förmågor finns i spel:
    1. KONTROLL ÖVER NATIONALGARDET - Du kan gripa en spelare. Denne kan varken använda förmågor eller bli utsatt för förmågor. Hens röst blir dessutom ogiltig. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. Det är möjligt att gripa dig själv. (typ väktare)
    2. NATTLIG DEBATT I JAKOBINKLUBBEN - Du kan undersöka vilken roll (d.v.s. namn) en spelare har. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. (sia namn)
    3. PRÖVNING I REVOLUTIONSTRIBUNALEN - Du kan undersöka en spelares fraktionstillhörighet. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. (siare)
    4. SMÄDAD I L'AMI DU PEUPLE - Om du prövas i revolutionstribunalen kommer du framstå som kontrarevolutionär, oavsett fraktionstillhörighet. (miller - sias alltid röd)
    5. LYNCHNING PÅ PARIS GATOR - Du kan välja en spelare som blir ihjälslagen av Paris sans-culotter under natten. Skicka spelarnamn till mig innan deadline. (nattmord)
Varulvsfraktionen
  1. Kontrarevolutionärerna (varulvarna) är 3.
    1. När spelet startar känner de inte till varandra.
    2. De känner däremot till vilka roller (namn på historiska personer) deras kollegor har.
  2. Kontrarevolutionärerna får initiera PM-samtal om spelet med andra spelare.
    1. Om du som revolutionär blir kontaktad innebär det alltså att den som kontaktat dig är kontrarevolutionär. Du får svara, och ljuga förstås, i den PM-konversationen, men inte själv starta PM-trådar med andra spelare.
Nattfasens ordning
  1. Förmågor används
  2. Utröstningen verkställs
  3. Förmågor slumpas ut
Eftersom förmågorna används innan utröstningen verkställs kan alltså ett nattmord eller väktarförmågan göra att röstläget ändras under natten!


Bybornas PM
Fraktion: Revolutionär - du vinner när alla kontrarevolutionärer är ute ur spel
Din roll: [en historisk figur kopplad till Franska revolutionen]
---

Kommentar om temat
Det här spelet utspelar sig inte något speciellt år eller i anslutning till några speciella händelser under revolutionen. Det utspelar sig i en fiktiv fransk revolution: faktiska företeelser och faktiska personer från perioden har så att säga lagts i en stor hög, och sedan har jag plockat ut lite vad jag vill ut det - utan krav på historisk korrekthet - för att få till en spelmekaniskt intressant varulvsspelsdesign.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Aha, så jag kan bli Marquis Paul Barras de Sade på riktigt då? :D

Om någon blir lynchad, görs deras förmåga ändå?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Landade vi till slut på 8 spelare? Så ration är 3/5?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
När det är färre än 5 spelare kvar får en spelare garanterat minst två förmågor?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
När det är färre än 5 spelare kvar får en spelare garanterat minst två förmågor?
Nej. Det är möjligt att alla 5 förmågor hamnar på en enda spelare. De slumpas ut helt utan hänsyn till något (som t.ex. antal förmågor per spelare).
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Säkerhetsfråga - om en spelare blir gripen av Nationalgardet så funkar deras förmåga i alla fall?

Fattar jag det också rätt om Polare med sansculotterna kan slumpas till en revolutionär och inte endast till varulvar, det är nämligen asballt i så fall och väldigt tematiskt! Byborna nattmördar fasiken vad sweet.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Nej, hen blir helt blockad. Kan varken använda förmågor eller bli utsatt för förmågor.



Korrekt!
Skämskudden åker fram, stod ju ordagrant att denne varken kan använda förmågor eller bli utsatt för förmågor.
Jag oljar in giljotinen istället för att ställa fler frågor
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Det är ju sååååå många man vill lyncha! @Sidd och @Basenanji är ju namn som jag snabbt kommer att tänka på!
Såhärava -- jag är ALLTID* snel hest och bybo. Hjälpsam, driftig, initiativrik, kamratlig, "en skön kille", kul på det stora hela, ärlig och principfast, rak, finstämd, gullig och pricken över i.

Rösta aldrig ut mig, please?

* Tja, med undantag för de få gånger ödet vill att jag ska spela på ulvarnas lag dårå.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Det här spelet utspelar sig inte något speciellt år eller i anslutning till några speciella händelser under revolutionen. Det utspelar sig i en fiktiv fransk revolution: faktiska företeelser och faktiska personer från perioden har så att säga lagts i en stor hög, och sedan har jag plockat ut lite vad jag vill ut det - utan krav på historisk korrekthet - för att få till en spelmekaniskt intressant varulvsspelsdesign.
@Vimes

Kan det betyda att en känd historisk person både kan vara revolutionär eller kontra-revolutionär?

Dvs är namnet en indikator på fraktion eller ej?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
@Vimes

Kan det betyda att en känd historisk person både kan vara revolutionär eller kontra-revolutionär?

Dvs är namnet en indikator på fraktion eller ej?
Blir lite väl enkelt att bara outa allas namn för att få en rejäl hint kring vem som är baddie då va?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Sen, till alla: mindre diskussion (och flams) och mer direkta regelfrågor. Det spelar antagligen ingen roll eftersom jag inte skickat ut era roller ännu, men sitter ni och diskuterar spelet här kommer det bli ett jäkla metaspelande ("men X skrev ju såhär innan vi fick rollerna och nu skriver hen såhär") när vi väl sätter igång.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Kul upplägg med utlottade förmågor varje runda.
Som jag förstår det är alltså förmågorna kvar hela spelet.
Känns som det finns risk för att det kan ”tillta” till endera fraktions fördel rejält på slutet när det är få spelare kvar.

Annars känns det som att jag inte har några funderingar om reglerna som vanligt.
Allt klart för start å kommer inte missförstå nåt alls.

Vive la révolouption et Sidd!
 
Top