Varulv [REVOLOUPTION] - R1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Alla roller är ute. Spelet startar imorgon 08:00 (oavsett om jag skrivit "START!" eller inte).

Står det inget om förmågor för R1 i ditt PM har du inga förmågor i R1.

Finns det fler regelfrågor: ta dem i PM!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
...och jag vill att ni alla deltar nu i R1 ordentligt och inte misr spelstart! (Därför taggarna)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Två spontana spaningar (spontaningar?):

1: Namn/roll är bara relevant för ulvarna. De känner inte varandra, men vet vilka roller/namn de andra har. Vi bybor har ingen nytta av namnen. Så förmågan att lista ut folks namn är något som bara ulvarna tjänar på, och likaså att outa namn är något som bara gynnar ulvarna.

2. Förmågorna ändras varje runda så det finns inte jättestor anledning att hålla dem inne särskilt hårt (höhö, tredje gången i rad nu som jag pratar om att outa roller, men nu kan inte Vimes komma och smälla mig på fingrarna om det!). Allra minst så borde millern outa direkt väl? Så inte siaren råkar sia miller i onödan. Finns det någon som helst nackdel att inte bara direkt säga att en är miller? I övrigt tänker jag att byn tjänar mer på öppna kort än vad ulvarna gör liksom. Exempelvis tror jag att det bara är bra att veta för byn vem det är som nattmördar och varför, samt vem som sias?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Om @Sidd ska köra en till R1 med bara reaktioner på andras inlägg och inga egna inlägg är han för mig en lämplig kandidat för giljotinen.

Röst: @Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Mustigt spel och kul att fundera på hur det spelas bäst!

Jag skulle vilja att vi förde ett allmänt resonemang kring förmågorna och hur de bäst ska användas. Man måste inte outa (undantag, se nedan).

För att kickstarta diskussionerna kan jag meddela att jag är miller! ("Nattlig debatt i Jakobinklubben", sias röd av fraktionssiaren).

"Jaha, varför går du ut med det redan nu?" undrar säkert någon.

För att det vore jättekonstigt att som ulv claima millerrollen tidigt i spel, för att jag absolut inte vill behöva lägga energi på att förklara det här senare och för att fraktionssiaren (om bybo) ska få hjälp att välja vem som ska sias.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Två spontana spaningar (spontaningar?):

1: Namn/roll är bara relevant för ulvarna. De känner inte varandra, men vet vilka roller/namn de andra har. Vi bybor har ingen nytta av namnen. Så förmågan att lista ut folks namn är något som bara ulvarna tjänar på, och likaså att outa namn är något som bara gynnar ulvarna.

2. Förmågorna ändras varje runda så det finns inte jättestor anledning att hålla dem inne särskilt hårt (höhö, tredje gången i rad nu som jag pratar om att outa roller, men nu kan inte Vimes komma och smälla mig på fingrarna om det!). Allra minst så borde millern outa direkt väl? Så inte siaren råkar sia miller i onödan. Finns det någon som helst nackdel att inte bara direkt säga att en är miller? I övrigt tänker jag att byn tjänar mer på öppna kort än vad ulvarna gör liksom. Exempelvis tror jag att det bara är bra att veta för byn vem det är som nattmördar och varför, samt vem som sias?
Nu kanske det framgår av reglerna, men jag är ju känd som kaoskardinalen och går på känsla, men vad händer om spelare X har förmågan att få någon prövad i tribunalen och spelare Y skickar sansculotterna på X - hinner tribunalen samlas innan Y blir hackbiff på Seines södra stand?

Annars kan väl det vara ett argument emot att outa.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
@Empiricus och @Impetigo ni är ju små genier när det kommer till speluppläggsanalys!

Vad får ni för tankar om förmågorna? Jur hjälper de oss att hitta ulvar?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Två spontana spaningar (spontaningar?):

1: Namn/roll är bara relevant för ulvarna. De känner inte varandra, men vet vilka roller/namn de andra har. Vi bybor har ingen nytta av namnen. Så förmågan att lista ut folks namn är något som bara ulvarna tjänar på, och likaså att outa namn är något som bara gynnar ulvarna.

2. Förmågorna ändras varje runda så det finns inte jättestor anledning att hålla dem inne särskilt hårt (höhö, tredje gången i rad nu som jag pratar om att outa roller, men nu kan inte Vimes komma och smälla mig på fingrarna om det!). Allra minst så borde millern outa direkt väl? Så inte siaren råkar sia miller i onödan. Finns det någon som helst nackdel att inte bara direkt säga att en är miller? I övrigt tänker jag att byn tjänar mer på öppna kort än vad ulvarna gör liksom. Exempelvis tror jag att det bara är bra att veta för byn vem det är som nattmördar och varför, samt vem som sias?
Spontant så håller jag med här.
Jag brukar oftast vilja ha upp så mycket på bordet som möjligt då ulvarna får det svårare att gömma sig då de brukar ha infoövertag.
Dock har ju mrVimes nu lottat allt och tom inte gett ulvarna fördel med sammarbete så denna gång så undrar jag egentligen vad som blir vittsen med outning.
Men jag gillar det här med ”öppna kort” då det i nästa runda blir lättar e för byn att fatta vad som hänt och reda ut nåt dribbel för att på så sätt lyckas sätta dit scummissar.
Det ända jag ser just nu vad gäller roller är att random-utdelandet av roller gör att det blir extra svårt att läsa av spelare denna gång.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Nu kanske det framgår av reglerna, men jag är ju känd som kaoskardinalen och går på känsla, men vad händer om spelare X har förmågan att få någon prövad i tribunalen och spelare Y skickar sansculotterna på X - hinner tribunalen samlas innan Y blir hackbiff på Seines södra stand?

Annars kan väl det vara ett argument emot att outa.
Fast om vi vet att vem både siaren och nattmördaren är så vet vi ju också vem det är som mördar en siare innan denne fått meddela vem som siats. Och det är ju rätt suspekt beteende.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Spontant så håller jag med här.
Jag brukar oftast vilja ha upp så mycket på bordet som möjligt då ulvarna får det svårare att gömma sig då de brukar ha infoövertag.
Dock har ju mrVimes nu lottat allt och tom inte gett ulvarna fördel med sammarbete så denna gång så undrar jag egentligen vad som blir vittsen med outning.
Men jag gillar det här med ”öppna kort” då det i nästa runda blir lättar e för byn att fatta vad som hänt och reda ut nåt dribbel för att på så sätt lyckas sätta dit scummissar.
Det ända jag ser just nu vad gäller roller är att random-utdelandet av roller gör att det blir extra svårt att läsa av spelare denna gång.
Vitsen med en outning blir som du säger, ulvarna kan inte gömma sig bakom något.

Sen är det ju till byns fördel om byn kan kontrollera vad som händer med förmågorna, snarare än om de alla används dolt för varandra. Som bybo känner jag mig ju långt mycket tryggare med att veta vem det är som står för rundans nattmord, för då måste personen som utförde det motivera varför och det ger mer info till byn att gå på om nattmordet var motiverat rött eller grönt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,690
Location
Oktoberlandet
Mustigt spel och kul att fundera på hur det spelas bäst!

Jag skulle vilja att vi förde ett allmänt resonemang kring förmågorna och hur de bäst ska användas. Man måste inte outa (undantag, se nedan).

För att kickstarta diskussionerna kan jag meddela att jag är miller! ("Nattlig debatt i Jakobinklubben", sias röd av fraktionssiaren).

"Jaha, varför går du ut med det redan nu?" undrar säkert någon.

För att det vore jättekonstigt att som ulv claima millerrollen tidigt i spel, för att jag absolut inte vill behöva lägga energi på att förklara det här senare och för att fraktionssiaren (om bybo) ska få hjälp att välja vem som ska sias.
Hjälp mig nu eftersom att jag verkar missat nåt här:
Millern är väl en annan förmåga: SMÄDAD I L'AMI DU PEUPLE
Som skulle passat dig Basse mkt bättre!

Nu verkar du skriva om Jakobinklubben.
Hur ska du ha det @Basenanji ?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Fast om vi vet att vem både siaren och nattmördaren är så vet vi ju också vem det är som mördar en siare innan denne fått meddela vem som siats. Och det är ju rätt suspekt beteende.
förutom det faktum att siaren lika gärna kan vara en papist - och att sansculottviskaren lika gärna kan vara en hederlig revolutionär.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Observera att en viktig detalj i spelet är att Ulvarna kontrollerar inte nattmordet, så det är relativt riskfritt att vara en aktiv och duktig bybo, för hur stort hot en än är så kan inte ulvarna göra något åt det.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Hjälp mig nu eftersom att jag verkar missat nåt här:
Millern är väl en annan förmåga: SMÄDAD I L'AMI DU PEUPLE
Som skulle passat dig Basse mkt bättre!

Nu verkar du skriva om Jakobinklubben.
Hur ska du ha det @Basenanji ?
Bra fångat Sidd
 
Top