Varulv [REVOLOUPTION] - R1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Om min tes stämmer så borde följande vara gröna:

Basse
Biobunker
Anthrox
Octagonal

Kvar är:

Empiricus
Sidd
Rasmus
Impetigo

Jag vill nog att alla tycker till om min tes! Även om den är felaktig kan vi bjuda på våra tankar, allt annat är ulvigt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
BASSES TES FÖR NYTILLKOMNA SPELARE

(Alltså, jag är ju inte nån stor varulvsspelsanalytiker so bear with me)

Namngate startades efter att Anthrox outade sitt namn "Robespierre" 16.15 i fredags.

Impetigo hävdar att detta är en ulvmove: Anthrox har fräckt outat för att få kontakt med andra ulvar.

Men Biobunker smulade namnet redan 09.36 samma dag genom ett "Leve Robespierre". Och igen 09.38.

Min tes går ut på att OM "Robespierre" hade varit ett ulvnamn, så borde någon ulv reagerat tidigare än 16.15. Dessutom borde i så fall inte Anthrox outat namnet, åtminstone inte om Anthrox är ulv.

Men om Anthrox INTE är ulv, och han talar sanning om ditt namn, då kan inte "Robespierre" vara ett komprometterande namn.

Och då lär inte Biobunkers "Leve Robespierre" vara ett ulvmove heller. Tvärtom verkar det bara vara ett tematiskt "Jag är bybo!". Och en ulv skulle nog inte våga skriva så, av rädsla för att uppfattas som "ulv som försöker signalera till andra ulvar".

Octagonal frågar vem Robespierre är, och precis som i de övriga fallen så borde detta gröna Octagonal.
Det finns väl en låg risk att kaoskardinal BB7 skrivit något "revolutionärt" för att uppfattas som grön, när han i själva verket är ulv. Men det är så sjukt märkligt spelat att jag avfärdat det för tillfället.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Och att Octa sneakat in en kommentar om Robespierre som ulv, vilket ändå är lite troligare än BB7, men kanske ändå ganska far fetch'd.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Som ulv kunde det så klart vara smart att inte outa att man har förmågor, men å andra sidan tycker ju att det är grönande att outa att man har en förmåga så det kan ju också vara en strategi.
Ja, men timingen motsäger mycket här.
Att Basse är grön borde vara rätt uppenbart nu. Som ulv med både namnsiare och nattmord är det jättemärkligt ulvspel att outa förmågorna istället för att bara använda dem. Han outade dessutom nattmord efter att han som ulv i så fall visste att jag är bybo och kan mördas.
Kvar var sedan planen med att sitta still i båten, en plan som bara kunde bräckas av att väktaren stannade dold. Så med Empis outning innebär det att ulvarna har förlorat R1.

Visst, det hade i båda fallen kunnat vara en ulv som vill gröna sig själv, men ulvarna förlorar mer på det än tjänar så det är obotligt dåligt ulvspelat i så fall.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Jag tycker ju egentligen det vore bäst om du inte siade något namn, jag kommer inte på någon bra anledning att veta om folks namn som bybo. Gällande min förmåga så finns är ju två starka val att antingen bura in dig för att säkra bort nattmordet och namnsiandet, eller skydda mig själv från nattmord medelst en natt i buren. Men jag tänker att det är typiskt en sådan grej jag borde redovisa hur jag valt först post festum/i nästa runda.
Om nu Basse är bybo så är det väl strålande att han vet ett namn sen när det blir tjafs om vem som påstår sig heta vad. Då har iaf Basse 1 klart svar i röran. Han ska förstås inte avslöja vilket namn😇

Nu sätter jag mig vid ratten igen för ännu en heldag så jag tittar in lite då och då men kommer inte till allas glädje brusa tråden med för mycket.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Jag kommer inte att rösta den här rundan för jag tycker att det är dåligt spel att görs det men om Basse röstar ut mig den här rundan hoppas jag att ni röstar ut Basse nästa <3
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Jag tycker inte heller att vi bör rösta ut någon denna rundan, men jag misstänker att Impetigo aldrig kommer flytta sin röst. Oavsett så har jag svårt att tro att Rasmus ligger i riskzonen för utröstning, det är väl jag eller ingen som gäller?

Vad säger du @BiobunkerVII, kommer du ligga kvar med din röst på mig? Det är givetvis helt okej att du gör det, men om jag åker ut redan i R1 är det nog värt att lägga om taktiken lite.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
@RasmusL okej, jag tar bort min röst, jag håller med om att vi inte måste rösta ut någon bara för att. Däremot tycker jag att det är viktigt att vi alla deltar och bla bla.

Röst: @Ingen

Och Rasmus, vad gillar du min tes? Hur ser du på Anthrox/Impetigo? Vad tnker du om att Empiricus har fått väktarförmågan? Borde jag namnsia någon eller inte?

:D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Uppdaterat röstläge 12.00. Tio timmar kvar.

Röst
  • Anthrox
    2
    BiobunkerVII (170), Impetigo (212)
  • Octagonal
    1
    Sidd (331)
  • Ingen
    1
    Basenanji (388)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Och för att förtydliga än en gång var jag står:

Ja, det var uppenbarligen ett korkat misstag att outa mitt namn. Jag såg ett större värde i det när jag gjorde det. Jag ångrar att jag gjorde det nu med facit i hand, för det ledde till en massa osund idioti som är dåligt för byn. Jag förutsåg inte att det skulle leda till det sättet, för jag antar ofta att folk ska se saker ur min synvinkel i ulvspelen (har hänt flera gånger nu liksom :p) och sen görs inte det. Kanske behöver jag tänka igenom saker mer än jag gör, men magkänslan kan vara stark i bland och det är ju alltid lätt att vara efterklok.

Jag är okej med att mitt misstag leder till min hängning, för det innebär att jag i döden ändå rentvås vilket ger värdefull analysdata till byn. Jag hade ju gärna sett att det avvaktades till nästa runda för det, eftersom byn tjänar mer på det, men om det inte går att få till så får det helt enkelt vara så. Jag kommer aldrig kunna övertyga Impetigo, och det är väl där skon klämmer. För antingen är han en ulv som ser en säker möjlighet, eller så är han en bybo som inte tänker helt klart. I R2/R3 är hans ställning dock ett säkert faktum, iom att jag siar honom. Att han motsätter sig det här är vad som mest gör att jag inte tror att han är en bybo, eftersom vi inte förlorar något annat än tid på att avvakta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Nu när jag läser gårdagens poster från mellan 09-17 blir jag ganska säker på att Anthrox och Biobunker är gröna. Octagonal blir också grönad i samma veva med den här posten. Liksom, det blir bara för mycket att ulv-Anthrox, ulv-Bio och ulv-Octa kör stenhårt på "Tema: Robespierre" i tråden.

Och i så fall har jag följande som gröna:
Basse
Biobunker
Anthrox
Octagonal

Därefter blir det knivigare, men...

Empiricus
RasmusL
Impetigo
Sidd

...återstår.

Nä, jag får flytta min röst.

Röst: @RasmusL
Bra att du tar ditt förnuft till fånga MEN!

Så Anthrox är grön och jag är röd och vi förespråkar precis samma strategi? Du vet ju från förra spelet att Anthrox är en skarp spelanalytiker, Anthrox styrde upp vinsten på ett förtjänstfullt sätt och det vore konstigt att inte lyssna på det resonemanget som ledde oss till vinst då OM inte både jag och Anthrox är ulvar.

Just nu vet vi om var mordet finns, vi kan neutralisera det, den här rundan är 99% torsk för ulvarna (även om de fick en liten vinst i form av ett namn). Ulvarna bör vara skrajsna in i själen vid tanken på att byn får 1-3 gratis sianden och deras enda väg ut är att kaosa till det så att byn hamnar i utröstnings-mode.

Jag står fast vid att det är bra att avvakta. Utöver att varje spelad runda ger en del information är det alltså 5/8 att byn får siandet varje runda. Det är bara 3/8 att ulvarna får mordet. Om mordet landar på en ulv är det lite tungt men om siandet landar på en ulv så är det worst case lite felaktig information som sprids. Så länge vi håller koll på vem som siat vem så är det chill. Och samtidigt som det är rätt strategi så lägger den här approachen press på ulvarna så inför kommande rundor vill jag rikta rampljuset mot de som sprattlar mest. @Basenanji är en av dem och det finns fler.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Ja, men timingen motsäger mycket här.
Att Basse är grön borde vara rätt uppenbart nu. Som ulv med både namnsiare och nattmord är det jättemärkligt ulvspel att outa förmågorna istället för att bara använda dem. Han outade dessutom nattmord efter att han som ulv i så fall visste att jag är bybo och kan mördas.
Kvar var sedan planen med att sitta still i båten, en plan som bara kunde bräckas av att väktaren stannade dold. Så med Empis outning innebär det att ulvarna har förlorat R1.

Visst, det hade i båda fallen kunnat vara en ulv som vill gröna sig själv, men ulvarna förlorar mer på det än tjänar så det är obotligt dåligt ulvspelat i så fall.
Basse har inte nattmord - han har Miller vilket alla ulvar rimligtvis skulle outa, så nä det tycker jag inte är grönande.
Att han outar namnsiare är däremot mer grönande.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Tänker också att det är värt att outa förmågor i kommande rundor på lite specifika sätt:

Miller vill outas mer eller mindre direkt, för att inte siaren ska sia miller.
Namnsiaren bör outas mer eller mindre direkt, eftersom det är en förmåga som mest hjälper ulvarna och det är bra för byn att veta vem som har förmågan.

Nattmördaren behövs outas tidigt, så byn vet om att den är öppen. Är den dold är den hos ulvarna och då behöver vi lägga om strategin. Nattmördaren behöver vara öppen för att vi ska kunna avvakta.

Väktaren behöver outa direkt efter nattmördaren outat. Om den outas innan blir det svårare att skydda någon från nattmord om nattmördaren är ulv. Men den måste outas innan siaren, så inte siaren outar och kan bli mål för att gripas av en ulv med dold väktarförmåga.

När nattmördaren och väktaren är outad kan siaren outa, för då är det riskfritt. Är någon av de rollerna dolda kan siaren avbrytas/mördas och vi missar informationen.

Tankar?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
Basse har inte nattmord - han har Miller vilket alla ulvar rimligtvis skulle outa, så nä det tycker jag inte är grönande.
Att han outar namnsiare är däremot mer grönande.
Basse har outat nattmord också?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Och samtidigt som det är rätt strategi så lägger den här approachen press på ulvarna så inför kommande rundor vill jag rikta rampljuset mot de som sprattlar mest. @Basenanji är en av dem och det finns fler.
Kör hårt! Jag vill ju att du ska dela med dig av information. Kläm i bara!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Och för att vara helt tydlig:

BASSES FÖRMÅGOR R1

1) NATTLIG DEBATT I JAKOBINKLUBBEN (namnsiare)
2) SMÄDAD I L'AMI DU PEOPLE (miller)
3) LYNCHNING PÅ PARIS GATOR (nattmord)

Hoppas alla är med nu.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,393
1) NATTLIG DEBATT I JAKOBINKLUBBEN (namnsiare)
Det är bättre att ha information som inte behövs, än behöva information en inte har, så jag tycker helt klart att det är värt att använda den här förmågan, men inte säga till någon vad den ger.
Kanske får du ett namn på någon som du då ser har smulats på något snyggt sätt i tråden. Kanske råkar en ulv försäga sig om ett namn. Och då är det ju bättre om någon känner till namnet, än om förmågan aldrig användes.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Det är bättre att ha information som inte behövs, än behöva information en inte har, så jag tycker helt klart att det är värt att använda den här förmågan, men inte säga till någon vad den ger.
Precis. Kommer göra så.
 
Top