Nekromanti Retro Drakar och Demoner

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
wilper;n210599 said:
Jag kommer att bli katastrofalt besviken om det är epok III. :-|
Instämmer. -91 års utgåva var det som en gång fick mig att sluta spela DoD. Det var alldeles för mycket häftighetsinflation och med Chronopia blev det än värre.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
luddwig;n210612 said:
Instämmer. -91 års utgåva var det som en gång fick mig att sluta spela DoD. Det var alldeles för mycket häftighetsinflation och med Chronopia blev det än värre.
Vad gäller splattböcker som krigarens handbok, tjuvarnas o lönnmördarnas handbok, och sen än värre magikerns handbok, och etter värre böckerna om drakar och alver kan jag absolut hålla med - snabb häftighetsinflation. Grundreglerna -91 vete tusan om jag håller med, dock. Det är väl isåfall yrkesförmågorna och de särskilda förmågorna möjligtvis?

Vad gäller epokerna håller jag fö med, med något mindre undantag - tycker Svartfolk håller old school-fanan högt. Den är full av underhållande dum-häftiga grejer, snarare än att man bara staplar höga stats på varandra (som i den gräsliga boken om alver, den är en orgie i specialtrupper och nya metaller, allt med högre och högre stats).

Jag hade alltså argumenterat för att det inte ballade ur helt förrän 1992!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
zonk;n210615 said:
Jag hade alltså argumenterat för att det inte ballade ur helt förrän 1992!
Du kan ha rätt. Jag minns inte specifikt hur -91 års grundregler var men Krigarens handbok samt Tjuvar och lönnmördare fick mig och mina kompisar att gå vidare till andra spel än DoD.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Hurvida DoD91 är bättre eller sämre än de tidigare utgåvorna är väl egentligen inte så intressant (även om många har starka åsikter åt ena eller andra hållet).

Med DoD91 så ändrades själva sättet man spelade. De olika yrkena fick specialförmågor, det blev point-buy för rollpersonsmakandet, stora saker hände i stridsreglerna.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
wilper;n210623 said:
Med DoD91 så ändrades själva sättet man spelade. De olika yrkena fick specialförmågor, det blev point-buy för rollpersonsmakandet, stora saker hände i stridsreglerna.
DoD-91 RAW var inte särskilt långt från Expert gällande stridsregler (att skapa RP var däremot väldigt annorlunda och även att det point-buy system som fanns i DoD-91 var ganska knas emm så är (i stort sett) all point-buy bättre än slumpade stats (åter igen emm)). Det var i de olika handböckerna som stridsreglerna drog åt annat håll med 3 faser i stridsrundan, handlingar, smärtpoäng och alla de grejorna.

Nu minns jag inte riktigt Chronopia om det hade handlingar och sånt i grundreglerna men jag tror inte det utan att att det (också) introducerades i den första splat-boken. Chronopia är fö. den bästa versionen av DoD till dags dato. Hands down!

Cog.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Oavsett systemens för- och nackdelar, känslan som kom in med DoD91 var helt annan, vilket var haken för mig och skälet till att jag inte gillar "Epok III".

I övrigt gör denna tråd, om inget annat, mig väldigt nyfiken på att prova den nya versionen. Mitt problem är att mina existerande spelgrupper är i helt andra cykler med helt andra spel så risken är att det blir liggande i något år, utan att ens ha testat på om det är något att ha. (Verkligen inget unikt, gäller de flesta nya spel.) Hur ser alla andras planer ut här? Ibland skulle jag vilja ha en "prova nya spel-grupp" som aktiveras vid behov.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag skall lusläsa det.

Är det Epok I skall jag lovprisa det. Och se om jag kan hitta några likasinnade som vill ge sig på att spela det. Det verkar vara en del ganska kul saker skrivet mellan raderna om potatisfolk som jag vill se i faktiskt spel.
Är det Epok III skall jag ge mig ut på korståg.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Kanske får bli det, den nuvarande påven verkar iofs vara en trevlig prick, men jag tror inte jag kan få honom att skriva en bulla mot Riotminds, inte ens om de gjort sitt retrorollspel baserat på Epok III. :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Peter;n210594 said:
För mig finns det tre grova epoker

I - svarta lådan, spindelkonungens pyramid, dimön etc

II - expert, monsterböckerna, svavelvinter, marshlands, magiboxeb

III - 91-an, monsterboxen, handböcker

Och jag är inte säker var DoD retro siktar. Alla tre, tror jag
Jag vill inte uttala mig om själva spelet eftersom jag inte har skrivit det, men när det gäller innehållet i Skymningshavets gåtor har jag nog mest hållit mig till epok II, förmodligen eftersom det var "min epok". Tänk dock på Monsterbok I, Torshem och Marsklandet snarare än på Svavelvinter och Magiboxen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
wilper;n210669 said:
Kanske får bli det, den nuvarande påven verkar iofs vara en trevlig prick, men jag tror inte jag kan få honom att skriva en bulla mot Riotminds, inte ens om de gjort sitt retrorollspel baserat på Epok III. :)
Det är inte påven utan Exarken i Ekeborg du ska övertala, fast det är väl Epok II i så fall....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Mekanurg;n210670 said:
Jag vill inte uttala mig om själva spelet eftersom jag inte har skrivit det, men när det gäller innehållet i Skymningshavets gåtor har jag nog mest hållit mig till epok II, förmodligen eftersom det var "min epok". Tänk dock på Monsterbok I, Torshem och Marsklandet snarare än på Svavelvinter och Magiboxen.
Det är ju förstås en fullständigt arbiträr epokindelning, men för mig är åtm. Monsterbok I och Marsklandet på gränsen till epok I. Kanske att definiera som tiden innan vi visste hur Ereb Altor såg ut (jag drar mig till minnes en tidig Ereb Altorkarta i Sinkadus som var väldigt nära europa).

Men det är klart att det egentligen inte går att dra några klara gränser.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Epok II är väl också en systemfråga: många färdigheter, magiskolor, detaljerade rustningar, träffområden + en fast (men väldigt spretig) spelvärld.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Peter;n210676 said:
Det är ju förstås en fullständigt arbiträr epokindelning, men för mig är åtm. Monsterbok I och Marsklandet på gränsen till epok I. Kanske att definiera som tiden innan vi visste hur Ereb Altor såg ut (jag drar mig till minnes en tidig Ereb Altorkarta i Sinkadus som var väldigt nära europa).

Men det är klart att det egentligen inte går att dra några klara gränser.
Ja den första kartan var väl i princip Europa med lite utbytta namn, men efter viss feedback ändrades väl det?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Bifur;n210649 said:
Oavsett systemens för- och nackdelar, känslan som kom in med DoD91 var helt annan, vilket var haken för mig och skälet till att jag inte gillar "Epok III".

I övrigt gör denna tråd, om inget annat, mig väldigt nyfiken på att prova den nya versionen. Mitt problem är att mina existerande spelgrupper är i helt andra cykler med helt andra spel så risken är att det blir liggande i något år, utan att ens ha testat på om det är något att ha. (Verkligen inget unikt, gäller de flesta nya spel.) Hur ser alla andras planer ut här? Ibland skulle jag vilja ha en "prova nya spel-grupp" som aktiveras vid behov.
Yep, kan hålla med här, även om jag själv skulle säga att även DoD91s känsla raskt förändrades från krigarens handbok och framåt. Grundreglerna känns ändå fortfarande långt ifrån häftighetsinflationen.

Vad gäller spelgrupp kan jag bara instämma, håller precis på att runda av en lång DoD-hack-kampanj, så spelgruppen är på väg åt helt andra håll. Hade varit kul att testa retro-DoD as written.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
zonk;n210679 said:
Ja den första kartan var väl i princip Europa med lite utbytta namn, men efter viss feedback ändrades väl det?
Jepp -- fansen rasade, för att använda Expressen-svenska.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Peter;n210676 said:
Det är ju förstås en fullständigt arbiträr epokindelning, men för mig är åtm. Monsterbok I och Marsklandet på gränsen till epok I. Kanske att definiera som tiden innan vi visste hur Ereb Altor såg ut (jag drar mig till minnes en tidig Ereb Altorkarta i Sinkadus som var väldigt nära europa).

Men det är klart att det egentligen inte går att dra några klara gränser.
Jo, jag har haft ett tydligt pre-EA-tänk i skrivandet. Skymningshavet är en ocean som kan placeras i valfri spelvärld som innehåller världshav.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Nu har vi sedan länge lämnat trådstartarens två frågor men ingen har protesterat så det är kanske onödigt att byta tråd? Hur som helst, jag har för avsikt att läsa DoD Retro när det kommer och, förutsatt att det känns inspirerande, testspela med min grupp. Gissningsvis kommer vi då att spela något/några av det tillhörande äventyr som herrarna Blixt och Seter skrivit. För gruppens del ligger det nämligen lägligt i tiden med en ny kampanj.

När det gäller DoD -91 samt Chronopia så var det också känslan som inte tilltalade mig. Det blev liksom för mycket anabola steroider och för lite kött och potatis för min smak. Då föredrar jag faktiskt DoD 6 och Vildhjärta (som är det enda officiella äventyr jag spelat ur Riotminds produktion).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Mekanurg;n210690 said:
Jo, jag har haft ett tydligt pre-EA-tänk i skrivandet. Skymningshavet är en ocean som kan placeras i valfri spelvärld som innehåller världshav.
Vad har du egentligen emot Athas ;)

Även om jag inte lyckades sälja in mig själv på DoD Retro så är jag grymt nyfiken på Skymningshavet. Tycker upplägget låter spännande och det är väldigt roligt att det är du som håller i pennan. Skall hålla utkik när den kommer ut i butik!
 
Top