Nekromanti Retro Drakar och Demoner

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag tror vi får ta RM på orden rakt av. Alltså DoD 87 men lite småsaker från Expert och 91 och nya illustrationer. Exempelvis kanske poängsystemet för att köpa grundegenskaper, annorlunda vapenskador, träffområden, vissa färdigheter kanske ändrats etc. Något såsom pendragontärningar eller andra små innovationer tror jag inte kommer finnas med.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Fjodor Pollett;n210129 said:
Jag tror det är en fas alla måste gå igenom. Jag hackade ihop en EDD-baserad variant för 15-20 år sedan, och då var STO något av det första som försvann, bara för att.

Jag mår bättre nu.
För sådär tio år sedan verkade det på folk som att STO var den absolut största problemet med BRP ;). Fattade själv aldrig varför.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
zonk;n210387 said:
Det var väl nån som gav sig före att spela DoD91 as written och faktiskt använde stridsmoral samt minus på CL vid skador. Det tog tydligen skruv som fan båda två, blev helt annorlunda resultat än så som många antagligen kört, dvs utan bådadera.
Ja, DoD91, ingen där hade någon helrustning eftersom de båda var för dyra och för tunga. Skador ledde snabbt till en dödsspiral eftersom man inte kunde klara sina pareringar. Det blev gritty, och asbra! Om alla hade haft helrustningar och kortsvärd hade det nog inte funkat dock. Men... om grundregleglerna innehöll regler för att greppa hade man nog kunnat bända ner en helrustningssnubbe och öppna denne som en konservburk. Dessutom kunde de som hade rustning inte springa över huvud taget, vilket gjorde att lätt rustade kunde kubba ifrån dem.

På det hela taget blev jag väldigt positivt förvånad över vad som hände med pingpongen av -2CL per KP skada, intiativ varje runda och moralslag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
clarence redd;n210364 said:
Eftersom jag de senaste månaderna använt mig av Mythras regler för strid, så måste jag säga att de ger BRP-bataljer en ny intressant dimension.

Det viktigaste, och roligaste, är specialeffekter.
Mindre roligt, kanske, men en väldigt effektiv tidsbegränsare på strid, är att det finns utmattnings-regler som faktiskt fungerar. Två jämbördiga motståndare kan spela pingis i ett par-tre rundor, men den förste som börjar tröttna hamnar i ett rejält underläge. Det gör att spelare som greppat systemet blir motiverade att vara kreativa och försöka avsluta snabbt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Fridigern;n210418 said:
Ja, DoD91, ingen där hade någon helrustning eftersom de båda var för dyra och för tunga. Skador ledde snabbt till en dödsspiral eftersom man inte kunde klara sina pareringar. Det blev gritty, och asbra! Om alla hade haft helrustningar och kortsvärd hade det nog inte funkat dock. Men... om grundregleglerna innehöll regler för att greppa hade man nog kunnat bända ner en helrustningssnubbe och öppna denne som en konservburk. Dessutom kunde de som hade rustning inte springa över huvud taget, vilket gjorde att lätt rustade kunde kubba ifrån dem.

På det hela taget blev jag väldigt positivt förvånad över vad som hände med pingpongen av -2CL per KP skada, intiativ varje runda och moralslag.
Ja shit vad man har optat vikten på utrustningen i DoD genom åren, för att kunna springa o sprinta. Ska man hålla sig under STY kg utrustning är det lätta vapen (kroksabel t.ex.) och nitläder som gäller, och jävligt lite utrustning, speciellt iom att DoD91 har helt snurriga värden för vikt på vapen, både enhandsvapen och tvåhandsvapen är mestadels absurt tunga. Linnerustning är ju jävligt über men jag tror ingen hittade den regeln när det begav sig, o sen tror jag inte härdat läder riktigt passerade SLs nålsöga heller, det avfärdades nog som trams. Metallrustningar / ringbrynja är ju hursomhelst Right Out pga att det ger minus på smyga. Men nu blev det lite OT här..
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
zonk;n210446 said:
Ja shit vad man har optat vikten på utrustningen i DoD genom åren, för att kunna springa o sprinta. Ska man hålla sig under STY kg utrustning är det lätta vapen (kroksabel t.ex.) och nitläder som gäller, och jävligt lite utrustning, speciellt iom att DoD91 har helt snurriga värden för vikt på vapen, både enhandsvapen och tvåhandsvapen är mestadels absurt tunga. Linnerustning är ju jävligt über men jag tror ingen hittade den regeln när det begav sig, o sen tror jag inte härdat läder riktigt passerade SLs nålsöga heller, det avfärdades nog som trams. Metallrustningar / ringbrynja är ju hursomhelst Right Out pga att det ger minus på smyga. Men nu blev det lite OT här..
Jag hade en tendens att göra rustningar och vapen i brons så man kunde kasta besvärjelser också. Eller allt räknande och optande för att få så många handlingar som möjligt i systemet från Krigarens handbok. Och man får ju heller aldrig glömma Stridskonst Stålsättning (lyckat slag = halverad skada! Livsviktigt för alla krigare).
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
1. Jag hoppas att de putsar på färdigheterna från de gamla versionerna utan att skära bort allt för mycket, att de förenklar skapandet av en rollperson (gör processen mer tidseffektiv, kanske med arketyper/färdighetspaket eller liknande), behåller hjälteförmågor/särskilda förmågor från Expert/-91 års regler i någon slags form, att de ser över vapen- och rustningsvikter samt stridssystemet. Jag hoppas också på att de försöker göra produkten så snygg som möjligt. De har ju trots allt fått in en del pengar.

2. I värsta fall blir en produkt som är ett cash grab utan hjärta. Eller att det blir ett alldeles för förenklat rollspel utan djup, visserligen med snyggare layout (men inte illustrationer) än Äventyrsspels tidiga produkter. Jag fruktar också att det blir ett rollspel där de använder sig av "hen" i regeltexten.

Det som oroar mig lite är att det inte verkar finnas några planer på ytterligare produkter utöver lådan och Anders Blixts äventyr. Det känns lite väl försiktigt. Men det kanske bara är jag som har missat något? Vill de försöka sparka liv i rollspelshobbyn eller vill de bara göra en produkt som gamla nostalgiker och nördar kan ha i bokhyllan?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Grisodlar'n;n210480 said:
Vill de försöka sparka liv i rollspelshobbyn eller vill de bara göra en produkt som gamla nostalgiker och nördar kan ha i bokhyllan?
Jag tror inte att rollspelshobbyn behöver sparkas liv i, den är i högsta grad livlig som det är.

Jag hoppas på något till gamla nostalgiker, alternativets nisch är redan rätt välfylld med spel som Äventyr, Spelet om Wormwhale, Hjältarnas Tid och Mutant År Noll (kanske).

Vad gäller supportmaterial så är ett Retro DoD något som iaf för mig får det att rycka lite i skribenthanden. Det kanske går att få till ett community med gamla nostalgiker som skriver små trevliga moduler/äventyr. Svärd & Svartkonst fikar nog efter att fylla den nischen, men D&D är inte svensk old-school, även om det är coolt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
wilper;n210483 said:
Vad gäller supportmaterial så är ett Retro DoD något som iaf för mig får det att rycka lite i skribenthanden. Det kanske går att få till ett community med gamla nostalgiker som skriver små trevliga moduler/äventyr. Svärd & Svartkonst fikar nog efter att fylla den nischen, men D&D är inte svensk old-school, även om det är coolt.
S&S / D&D är som sagt inte old school för de flesta svenska rollspelare. De (S&S) lockar iofs mig mer, men jag var för gammal för Drakar när det kom, det var ett spel för kobolder. ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Nej hobbyn kommer de inte väcka liv i, det är redan gjort. Däremot kan de med varumärket (som alltjämt är det mest kända) kanske nå ut till nygamla grupper.

wilper;n210483 said:
Jag hoppas på något till gamla nostalgiker, alternativets nisch är redan rätt välfylld med spel som Äventyr, Spelet om Wormwhale, Hjältarnas Tid och Mutant År Noll (kanske).
Håller med, och tror personligen att de har något att hämta där (om det görs bra vill säga), inte minst på grund av nostalgifaktorn som inte nya spel kan rida på.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
clarence redd;n210364 said:
Eftersom jag de senaste månaderna använt mig av Mythras regler för strid, så måste jag säga att de ger BRP-bataljer en ny intressant dimension.

Det viktigaste, och roligaste, är specialeffekter. Motståndarna slår anfall & parad samtidigt, man jämför "success levels" (alltså crit, success, failure, fumble) och för varje nivå i skillnad får man välja en specialeffekt. I enklaste fallet kan man göra mer skada, annars finns Blind Opponent, Trip, Disarm, Bleed och så vidare. Det kan låta trivialt, men öppnar för kreativa strider på ett sätt som jag inte upplevt med BRP förut. Strider blir inte en tävling om att reducera kroppspoäng till noll först, utan de kan ta slut av så många fler anledningar.

Nu tror jag ju inte att det här konceptet finns med i Retro. Men eftersom Mythras Imperative är gratis, och dessutom väldigt kompatibelt, så är det lätt att piffa upp sina DoD-strider om man känner för det.
Det där är ju en mycket snygg regel (särskilt iom att den är så grovskalig). Den skall jag nog sno till Monster och Människor. Jag har användt OQ2 mer än RQ6 hittils, mest pågrund av den senaste volym och detaljnivå, men det där låter som en sådan sak som man enkelt kan införa - och som kan ge RP fler möjligheter att avväpna och oskadliggjöra motståndare utan att nöta ned KP till noll.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Det låter som en bra idé! En detalj: Criticals i Mythras är på 1/10 av färdigheten, inte 1/20 som i klassiska BRP. Du kör kanske redan med det? Jag tror att det gör en viss skillnad; det blir lite för långt mellan specialeffekterna annars.

Reglerna för utmattning och blödningar, som Bolongo påpekar, gör också stor skillnad. Och vapenstorlek. Allt det där brukar jag faktiskt hoppa över. Det blir väl mycket regler för min smak : )

Det är kul att en regelversion från tidigt 80-tal går att plugga ihop med en av senaste versionerna utan några bekymmer - trots att en hel del förändringar har gjorts.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
clarence redd;n210555 said:
Det låter som en bra idé! En detalj: Criticals i Mythras är på 1/10 av färdigheten, inte 1/20 som i klassiska BRP. Du kör kanske redan med det? Jag tror att det gör en viss skillnad; det blir lite för långt mellan specialeffekterna annars.
Jag kör vad jag tror är samma som i RQ6 - dvs dubletter är perfekt slag (under färdighet) eller fummel (över färdighet)

Reglerna för utmattning och blödningar, som Bolongo påpekar, gör också stor skillnad. Och vapenstorlek. Allt det där brukar jag faktiskt hoppa över. Det blir väl mycket regler för min smak : )
Ja precis, alldeles för detaljerat för min smak och mitt koncept.

Det är kul att en regelversion från tidigt 80-tal går att plugga ihop med en av senaste versionerna utan några bekymmer - trots att en hel del förändringar har gjorts.
Det där är nog faktiskt en ganska bra beskrivning på vad jag försöker göra :)

I fall av intresse är senaste v. här:
https://docs.google.com/document/d/1...gfj5O_piA/edit

Uppdaterad på sidan 15, 16 och 24 ang. 'success levels' (jag kallar dem bonuseffekter)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
1. Typ allt fast lite tilltajtat; en slipad 87:an.

2. Ett modernt, lite förvirrat, "riotmindsigt" Drakar & Demoner – inspirerat av 87:an.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
"Retro" lär väl vara subjektivt. Men jag kikade genom Äventyrsspels releaser igår på Svenska Rollspel. För mig tycks gränsen gå 1989 för att vara svensk old school, därefter ändrades känslan i grejjerna på något vis jag inte kan sätta ord på.

Då kvalificerar iofs Nya Mutant med en hårsmån, men inte Techno och Berlin.
Drakar & Demoner, men inte Magiboxen och Monsterboxen.
Star Wars.
Sagan om Ringen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
För mig finns det tre grova epoker

I - svarta lådan, spindelkonungens pyramid, dimön etc

II - expert, monsterböckerna, svavelvinter, marshlands, magiboxeb

III - 91-an, monsterboxen, handböcker

Och jag är inte säker var DoD retro siktar. Alla tre, tror jag
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
När de kickstartade fick jag intrycket att det var epok I enligt din räkning.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
wilper;n210595 said:
När de kickstartade fick jag intrycket att det var epok I enligt din räkning.
Det var också mitt första intryck, men sedan dess har den grafiska stilen och diverse kommentarer gett mig intrycket att det kommer att ingå en hel del från epok III. Det är en av anledningarna att jag är lite mindre uppeldad över DoD Retro...

Jag kan ju ha fel - kanske någon som har varit lite närmre inblandad har bättre besked?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag kommer att bli katastrofalt besviken om det är epok III. :-|
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Stil- och stämningsmässigt nästintill förutsätter jag att de siktat på något väldigt nära epok I, det känns som hela rationalen bakom nyutgåvan. Något slags Expert/91-hybrid lär inte bli någon hit (bland oss nostalgiker i alla fall). Regelmässigt får man väl anta att de utgått från I:an med smärre förändringar, men det är svårare att gissa.
 
Top