Remake av gamla rollspel

Jag tycker Old School Essentials är den perfekta remaken. Ta ett gammalt fult och oläsligt men svinbra rollspel och gör det snyggt, lättläst och pedagogiskt. Exakt allt är perfekt med OSE.

Jag trodde det var BECMI som var det redan. Fördelen med OSE som jag ser det är att det kostar mycket mindre om man vill ha den fysiska produkten.

Jag trodde det var BECMI som var det redan. Fördelen med OSE som jag ser det är att det kostar mycket mindre om man vill ha den fysiska produkten.
Om jag inte redan ägde BECMI skulle jag ha köpt OSE.

Jag vill ha en remake på —- Drakar och Demoner. En som är precis som jag önskar att spelet hade varit när jag spelade det på 80-talet.

Sen slog det mig häromåret att TMNT & Other Strangeness hade varit trevligt. Och så kom det en kickstarter. Har inte köpt det än.

Jag är nog rätt nöjd egentligen.

Last edited:
Ingen aning, är inte så nördig att jag har koll på sånt. Men kan inte ens föreställa mig att något skulle vara en bättre version av B/X än vad OSE är.

Eller typ ens ett enda rollspel. OSE är perfektion.

OSE Classic är väl en ompacketering och förtydligande av gamla BECMI (röda boxen mm som Titan Games översatte) från 80-talet

Varför vet jag sådant här? Förhoppningsvis har jag fel.... ;)

Kanske inte en direkt remake men jag hade gärna sett att nästa Mutant påminner mer om Undergångens Arvtagare i allt från världsbygge, humorn/språket och en lång kampanj. Reglerna hade behövts ändras till något smidigare. Så ett MUA 2.0 hade inte varit fel.

Mutant 2089 och Chronopia.

Palladium Fantasy med spelbara regler.

Skyrealms of Jorune spelade jag bara någon gång i min ungdom men har varma minnen så det kunde få sig en nystart :)

Cog.

Chronopia hade varit jättekul då jag tycker att det var ett spel som aldrig riktigt helt kom till sin rätt. Det hade varit kul med regler som var mer anpassade för settingen, helt bryta banden till Drakar och Demoner och göra staden ännu mer gonzo.

Chronopia hade varit jättekul då jag tycker att det var ett spel som aldrig riktigt helt kom till sin rätt. Det hade varit kul med regler som var mer anpassade för settingen, helt bryta banden till Drakar och Demoner och göra staden ännu mer gonzo.
Jag saknar ju band till både Chronopia och DoD, men en idé som slagit mig är just att vrida upp gonzon några steg och kombinera det med att metaplotta sig lite – min tanke var att göra Chronopia-staden till lite Carcosa/Orq'With, något slags invasiv verklighet som angriper andra fantasyvärldar…

Men det kanske bara är för att jag gillar såna idéer i stort. Men det skulle kunna funka som efterhandsförklaring av varför Chronopia dök upp i Ereb Altor-världen… =) Och man skulle kunna leka både med föreställningar kring vad fantasy är och vad Chronopia bidrog med till Ereb, förväntningar, samt såklart lite roliga grejer kring urbanisering och sådant, vad en invasiv stad som insisterar på att göra sig själv till huvudperson symboliserar osv.

Jag saknar ju band till både Chronopia och DoD, men en idé som slagit mig är just att vrida upp gonzon några steg och kombinera det med att metaplotta sig lite – min tanke var att göra Chronopia-staden till lite Carcosa/Orq'With, något slags invasiv verklighet som angriper andra fantasyvärldar…

Men det kanske bara är för att jag gillar såna idéer i stort. Men det skulle kunna funka som efterhandsförklaring av varför Chronopia dök upp i Ereb Altor-världen… =) Och man skulle kunna leka både med föreställningar kring vad fantasy är och vad Chronopia bidrog med till Ereb, förväntningar, samt såklart lite roliga grejer kring urbanisering och sådant, vad en invasiv stad som insisterar på att göra sig själv till huvudperson symboliserar osv.
Jag väntar fortfarande på ditt spel om hur Hitler invaderar himlen. Låter coolt!

Ingen aning, är inte så nördig att jag har koll på sånt. Men kan inte ens föreställa mig att något skulle vara en bättre version av B/X än vad OSE är.

Eller typ ens ett enda rollspel. OSE är perfektion.
Håller med, och OSE är bra mycket tydligare än BECMI är också. BECMI är ju tveklöst ganska lättillgängligt det med, men pratar men presentationsmässigt och organisatoriskt vinner OSE med hästlängder.

Jag skulle vilja ha en 90-tals sourcebook till Vampire. Det är länge sen nog nu för att man ska kunna göra en "det är 90-tal, det regnar" kampanj oironiskt.
Den enda gången jag ens funderat på att själv försöka spelleda något till Vampire så var det just en sådan kampanj. Det är mörkt, det är 90-tal, det regnar. Svart kajal, svarta skinnrockar, solglasögon. Blänkande tänder, röda ögon. Svårmod och brottas med sin inre best. Så jävla .

Palladium Fantasy med spelbara regler.
Väldigt länge sedan jag bläddrade i Palladium. Det enda jag minns är hemsk layout på och minst lika hemska regler. Vad är spelets USP om man tar bort dom två komponenterna?

Jag skulle vilja ha en 90-tals sourcebook till Vampire. Det är länge sen nog nu för att man ska kunna göra en "det är 90-tal, det regnar" kampanj oironiskt.

Jag tänkte att detta redan skulle finnas på Storytellers Vault, men det verkar fan inte så!

Någon borde skriva den boken!@

Väldigt länge sedan jag bläddrade i Palladium. Det enda jag minns är hemsk layout på och minst lika hemska regler. Vad är spelets USP om man tar bort dom två komponenterna?
Kanske mängden av klasser och olika typer av magi (inklusive psi)? Men det kan ju D&D lätt matcha genom tredjepartsprodukter.
Eller den gonzo kitchen-sink spelvärlden? Men den är inte på något sätt beroende av spelsystemet.

Back