Rekommenderar ni Western?

Medhåll. Det finns massor bra att plocka från och spelet ger en väldigt bra grund för rollspel i epoken. Jag skulle dock titta mot andra regler. Exempelvis De fördömda.
Är spelets brister en smaksak eller är det buggigt?

Är spelets brister en smaksak eller är det buggigt?
Jag har inte spelat 4:an, men 3:an och 2:an. Det är inget fel på reglerna som så, det är ett fungerande spel (utom närstrid, som inte funkade i andra och tredje utgåvan i alla fall). De är väldigt 90-taliga, på det dåliga sättet: komplexa, tungrodda, räknetunga , simulationistiska ("realistiska"). Det är mycket att läsa och hålla reda på, och man får inte ut så mycket kring bordet. Och det är väldigt dödligt, efter ett par strider kommer rollfigurerna vara halta, lytta eller döda.

I en kampanj kallades vårt äventyrargäng för "Whiskey Kid and the limping bunch" - alla tre rollfigurer (dvs Whiskey Kid, hans manager och hans hejduk) haltade på höger ben. När vi gick nedför en dammig gata för att göra upp med ett annat gäng så ... blev det mest komik ...

Last edited:
Hattar?

Jag vill ha Lippys smutsiga plommonstop från Lonesome Dove i så fall.
Du får beskriva din hatt hur du vill (jag hade för mig att det fanns tabeller för det, men tyvärr var det inte så). Sedan kan du få hatten avskjuten i stället för att ta en träff, och så slår du för Luck för att se om hatten klarat sig när du plockar upp den igen.

Back