Nekromanti Regler...

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Goddag. Har till slut tagit mig till den här sidan(mina vänner propsade), tänkte att jag skulle ta upp alla regeländringar jag (vi) gjort till EON...finns mycket intressant att diskutera, vill gärna höra andras åsikter.
Vi tar en regel i taget...lättast så.
Börjar med en av de mest spelförändrande reglerna, som från början kom upp på förslag av Alvdräpe, regeln som kom att kallas Gay-Poäng. (fråga inte mig varför)
RP och vissa viktiga SLP har en viss mängd GP. Man kan använda ett GP för att ta bort en extraskada (innan man slår för dem). Svårare än så var det inte. Detta gör RP till extraordinära personer på ett annat sätt...mer heroiskt rollspel. Personligen tycker jag att den fungerar bra.
Några modifikationer har jag lagt till efterhand också:
om en RP träffar den elaka skurken i halsen så får han slå för att hugga av den innan man tar bort extraskador. (det finns inget så sorgligt som en ledsen RP, för att han inte fick hugga huvudet av elakingen)
Man får max använda 2 GP på en skada. (sen har jag på förslag att man ska få använda mer GP för att sänka extraskadorna, omvända målpunkter, slås med T6, börjar nerifrån)
Den kom dit för att riktigt bra hugg inte ska bli ingenting...det har blivit lite fånigt ett par gånger när 4 eller 5 extraskador bara tas bort.

Åsikter, kommentarer, synpunkter, kritik?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Har jag förstått dig rätt, att GP är ett slags reservhjul för rollspelslirandet som man kan använda närhelst man känner att man behöver det eller helt enkelt när man har lust? Fråga: hur får man fram GP-värdet?

- Targon, skrivare
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
regeln som kom att kallas Gay-Poäng. (fråga inte mig varför)

Ah, det är väl rätt uppenbart att namnet kommer från att poängen används för att göra spelaren gladare (gay=glad)...

^-^
 

Lord Lukas

Veteran
Joined
28 Jul 2001
Messages
52
Location
Stockholm / Sverige
Ja, vad ska man säga. Lite flummiga var de ju alltid! /images/icons/frown.gif Men jag kan tänka mig att de kan vara bra om man vill spela hjälte. Men även jag undrar hur man får fram världet. Om man har för många blir det ju lätt så att balansen mellan Rp "and the badboys" rubbas. Lite av charmen med Eon är ju faktiskt att det är verkligt och att det är mycket dödligt att kriga (enligt mig) Men om det funkar bra så varför inte? Alla gör ju som de vill /images/icons/smile.gif

Lord Lukas - lord of the forgotten relm.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Ursäkta, glömde tala om hur många GP man får.
En RP startar med 4 GP, man får en till antingen efter svåra strider, eller om SL tycker att man förtjänar en. Avslutat äventyr ger också en.
RP som har enbart pälskallingar får 6 GP.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Får mig att tänka på...

...något jag själv kör med, nämligen något som jag kallar ödespoäng. I stället för att ta död på en rollperson så drar jag ett ödespoäng. Hur många ödespoäng man har från början avgörs medelst slag med 1T6 vid rp-genereringen. Ödespoäng kan också dras om rollpersonerna varit extra klantiga under något äventyr och gjort bort sig bortom vett och sans. Ödespoängen blir därmed en slags räddare i nöden. Systemet rekommenderas varmt.

- Targon

"On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Re: Får mig att tänka på...

Ungefär som fatepoints från 'wfrp' eller?

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Det var det fånigaste jag har hört (NT)

Fult var ordet

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Kritik

Personligen så gillar jag inte alls din regel. Har tidigare spelat DoD där dessa Gay-poäng gick under namnet hjältepoäng. Ialla fall så störde dessa poäng spelbalansen på så sätt att en rollperson kunde klara av de mest häpnadsväckande grejor och klara sig ur direkt dödliga situationer. I och med detta tycker jag mycket av spänningen försvinner i rollspelandet i och med att rollpersonerna blir oövervinnerliga.

Fördelarna som du räknar upp är visserligen att rollpersonerna slipper dö av lite otur och att man kan få häftiga specialeffekter i slutstrider osv. Men varför skapa en ganska godtycklig regel för något som spelledaren med mer eller mindre oärliga metoder borde hålla koll på endå?

<I>"Detta gör RP till extraordinära personer på ett annat sätt...mer heroiskt rollspel."</I>

Jo visst som Conan Barbaren ungefär, mycket strid och våld men ganska enformig dialog. Visst hjältar ska inte dö men jag tycker Eon kan ge så mycket mer än bara maffiga strider med mycket blod. Jag brukar använda allas våran Frodo som exempel på en riktig hjälte. Visst Gimli och alla de andra är sanna hjältar men det är endå den stackars lilla hoben som får göra grovgörat.

Som ytterligare argument kan jag också säga att dina spelare kommer nästan garanterat att uppskatta ett spännande äventyr, där deras rollpersoner svävar mellan liv och död, mer än ett där slutstriden avgörs med några GP utan någon spänning. Får de kämpa för segern så blir den mer värld, det kan jag lova.

<I>"om en RP träffar den elaka skurken i halsen så får han slå för att hugga av den innan man tar bort extraskador. (det finns inget så sorgligt som en ledsen RP, för att han inte fick hugga huvudet av elakingen)"</I>

Varför en regel för detta? Dör skurken och det vore effektfullt om huvudet åkte med så säg att det gör det.

<I>"(sen har jag på förslag att man ska få använda mer GP för att sänka extraskadorna, omvända målpunkter, slås med T6, börjar nerifrån)"</I>

Det där gillade jag, mycket! Kanske inte i samband med dessa GP. Men att slå extraskador med 1T6 nerifrån är ju genialt att använda till blessyrer eller liknande.

//Jonas
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Eh...

I och med detta tycker jag mycket av spänningen försvinner i rollspelandet i och med att rollpersonerna blir oövervinnerliga.

Det stämmer ju inte. GP som regelslaktaren beskriver dem utgör ju en ytterst finit och dyrbar resurs. Beter man sig som man är oövervinnelig bränner man sina poäng snabbt och dör sedan.

Fördelarna som du räknar upp är visserligen att rollpersonerna slipper dö av lite otur och att man kan få häftiga specialeffekter i slutstrider osv. Men varför skapa en ganska godtycklig regel för något som spelledaren med mer eller mindre oärliga metoder borde hålla koll på endå?

För att det lägger litet mer kontroll över karaktärens öde i spelarens händer. I stället för att försöka hoppas på att SL är på gott humör just när spelaren råkar ha otur har denne något påtagligt att leka med.

Jag brukar använda allas våran Frodo som exempel på en riktig hjälte. Visst Gimli och alla de andra är sanna hjältar men det är endå den stackars lilla hoben som får göra grovgörat.

Tror du att Frodo och Sam klarat sitt uppdrag i Eon utan GP? Ta och räkna på mordorsekvensen litegrann med utmattningsreglerna... :)

Som ytterligare argument kan jag också säga att dina spelare kommer nästan garanterat att uppskatta ett spännande äventyr, där deras rollpersoner svävar mellan liv och död, mer än ett där slutstriden avgörs med några GP utan någon spänning. Får de kämpa för segern så blir den mer värld, det kan jag lova.

GP/HP innebär ju inte att man vinner automatiskt. Snarare innebär det att man kan ta större risker, ta sig an värre motståndare och på hela taget vrida upp fantasymätaren ett snäpp. Om man sedan gillar det eller inte är en annan fråga...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: ÖP

Den tämligen storslagna kampanj jag leder i Eon just nu är moddad på två sätt, det ena är att jag använder mig av Ödespoäng (ÖP) vilka jag, SL, har 100% kontroll över när de får användas. Spelarna vet dock hur många de har. Det är vanligen i ett intervall mellan 0-1, och i extrema fall 2. ÖP används enbart när RPn har hamnat i klistret (typ ramlar över broräcket så kan ÖP motsvara att han får tag på repet som hänger under bron osv. ÖP är däremot ingen Skadeeliminerare per se, även om den kan kicka in i strid - om striden är betydelsefull.

Det andra är att införa fummel först på 3 st 6:or. Och genast blev Eon mycket röjjigare - mina spelare svingar sig i takkronor och gör John Woo-manövrer. I Eon. Liksom.

-Marco Behrmann
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Eh...

<I>"Det stämmer ju inte. GP som regelslaktaren beskriver dem utgör ju en ytterst finit och dyrbar resurs. Beter man sig som man är oövervinnelig bränner man sina poäng snabbt och dör sedan."</I>

Blir snarare...ska jag våga hoppa? Ja va f-n jag har en GP kvar jag kör på det. Lyckas man: Ja! jag har en GP kvar. Misslyckas man attans nästa gång blir det allvar.

Utan GP så blir det snarare en lång ritual innan man vågar rulla tärningen och sedan spänningen innan resultatet visar sig. Lyckas man Ja! min käre Rp dog inte. Misslyckas man neeeej han faller han faller...resten av den rollpersonens öde är i gudarnas händer dvs SL.

<I>"I stället för att försöka hoppas på att SL är på gott humör just när spelaren råkar ha otur har denne något påtagligt att leka med."</I>

Som spelledare väljer man ALDRIG att aktivt döda en rollperson så är det bara. Men det händer ibland att man som spelledare gör den bedömningen att man låter tärningen avgöra utgången, på så sätt har man själv som SL fått mycket spänning. Senaste spelmötet när rollpersonerna stred mot några fiender och precis skulle göra slut på en som var rejält skadad så dog han bara inte...jag satt och höll mig för skratt när deras fiende klarade dödslag efter dödslag med uppemot Ob6T6 iannan han dog.

<I>"Tror du att Frodo och Sam klarat sitt uppdrag i Eon utan GP? Ta och räkna på mordorsekvensen litegrann med utmattningsreglerna... :)"</I>

Självklart annars är de ju inte några riktiga hjältar...

<I>"GP/HP innebär ju inte att man vinner automatiskt. Snarare innebär det att man kan ta större risker, ta sig an värre motståndare och på hela taget vrida upp fantasymätaren ett snäpp. Om man sedan gillar det eller inte är en annan fråga..."</I>

Jag föredrar att öka motståndet allt efterssom rollpersonerna blir skickligare och får mäktigare vänner ju längre kampanjen går. Sedan är det oftast inte med tärningsslag som spelarna klarar sina uppdrag, utan med list och mycket tänkande. Träningsslagen är bara för spänningens skull utmaningen ligger i att överlista SLP.

//Jonas
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oseriösa och fåniga inlägg

Om ni, Rhemzor och avatarex, stör er på något så trivialt, tänk er då hur mycket jag stör mig på era "oseriösa och fåniga" inlägg!

Visst, forum är till för diskussion.. Men okunstruktivt ogillande är inte kul.. Det är bara tråkigt för den utsatta. Skräckexemplet måste väl vara att han slutar spela med sina regler, eftersom det är "fel" att spela så. Hu! /images/icons/frown.gif

Själv tycker jag att det låter som ett utmärkt sätt att få in lite ACTION i EON. (Som Marco påpekade.)




"Alla bör spela som dom tycker bäst om"
Ett av mina små motton, som jag måste upprepa om och om och om och om igen.. Tyvärr.
(Arvidos vill inte vara forumpolis om någon tror det..)
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
väldigt sjuka regler får jag nog lov och säga... gillar dem icke!

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
JAg tyckte att det var ett bra namn på poängen /images/icons/wink.gif

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

Själv tycker jag att det låter som ett utmärkt sätt att få in lite ACTION i EON. (Som Marco påpekade.)

Det tycker inte jag. Att man skulle ha Gay-poäng(?) som sedan skulle ta bort skador som man kan få tycker jag låter lite URUSELT!

SL "det står fem vakter i vägen för er, ni måste ta en annan väg"

Spelare 1 "hur många GP har du Ove?"

Spelare 2 (Ove): "7, du då Torgny?"

Spelare 1 (Torgny): " 11. Vi kan ta och döda dem, inga problem eftersom de inte kommer göra någon skada på oss ändå."

Ove: "Ok, då gör vi så."

SL: "men ska ni inte ens LETA efter en annan ingång?"

Torgny : "varför då?"

SL: "Suck!"

Att ha ett vi-är-odödliga-ändå-så-system skulle främja blodbad och inget annat. Problemlösning? Intrigspel? Drama? ROLLSPEL!? Men visst, spela så om ni vill, jag kommer ju troligtvis ha turen att slippa spela med den gruppen ändå.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
SÅ JÄVLA RÄTT!!!

Jag håller med på 100%. Att jag sedan slapp göra det där långa inlägget som du skrev glädjer mig bara. Jag har också spelat DoD med sina hjältepoäng. Att ha ett sådant system i EON skulle få mig att slänga hela skiten i soptunnan.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Med tanke på de hårda stiderna och hur snäll du som SL verkar vara mot dina spelare skulle alltså göra så att en spelare kanske får 4-5 GP varje äventyr. Låter lite SKITMYCKET! Ok, låt spelarna spela med det i en till två månader och testa sedan utan. Fråga sedan spelarna vad de tyckte var roligast.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eh...

Blir snarare...ska jag våga hoppa? Ja va f-n jag har en GP kvar jag kör på det. Lyckas man: Ja! jag har en GP kvar. Misslyckas man attans nästa gång blir det allvar.

Tja, om man antar att man uppgraderat motståndet så att man verkligen behöver de där GP:na så har det coola hoppet haft ett högt pris.


Nåja, det finns enkla patchar. T.ex skulle ett GP kunna ge en 50% chans (eller nåt) att vara effektivt på det man använder det till. En gyllene medelväg om jag får säga det själv :)


Jag föredrar att öka motståndet allt efterssom rollpersonerna blir skickligare och får mäktigare vänner ju längre kampanjen går. Sedan är det oftast inte med tärningsslag som spelarna klarar sina uppdrag, utan med list och mycket tänkande. Träningsslagen är bara för spänningens skull utmaningen ligger i att överlista SLP.

Det måste väl ändå vara ett visst streck i rollpersonernas planer om de råkar dö?
 
Top