Nekromanti Regler...

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bra idé!

vilka jag, SL, har 100% kontroll över när de får användas.

En strålande idé IMHO, det löser ju i en handvändning alla de potentiella missbruk som Jonas verkar frukta.
Personligen gillar jag den ökade spelarkontroll som GP och liknande ger, men jag kan förstå att det inte passar alla.

Det andra är att införa fummel först på 3 st 6:or. Och genast blev Eon mycket röjjigare - mina spelare svingar sig i takkronor och gör John Woo-manövrer. I Eon. Liksom.

Det glädjer mig. Mystiska manövrer involverande möblemanget är ett område där rollspel har mycket att lära från gamla kostymfilmer :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: SÅ JÄVLA RÄTT!!!

Att ha ett sådant system i EON skulle få mig att slänga hela skiten i soptunnan.

Hmm... varför inte bara stryka den störande regeln? Man behöver ju inte vara så extrem...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

beter man sig så lär GPna gå åt snabbar än man får nya. Sen dör man. Oj vad odödlig man var.
 

Stormavdelning

Veteran
Joined
21 Jul 2001
Messages
11
Location
Sthlm
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

Jag ingår i regelslaktarens spelgrupp... GP går åt väldigt fort, speciellt eftersom vissa SLPs också har GP. Sen spelar vi våra RPs på så sett att dom är helt ovetande om att det finns nåt som heter GP...
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Det finns flera spel därute som kör med dylika poäng. Dessa är svåra att få igen så de används sparsammt (för det mesta...). Ta som exempel: StarWars (force points), Shadowrun (karma), Warhammer (fatepoints), gamla hederliga Drakar o Demoner (hjältepoäng). Alla dessa finns som en liten "tur på burk"-kur, som enligt min åsikt faktiskt sporrar spelarna till att använda dem vid de mest storartade och heroiska tillfällena.¨Dessutom så återfås ju de här poängen oftast just vid bra rollspelande i ödesmättade situationer.
Så kör på! Döp om dem innan du skickar in som förslag till utgivarna bara. Det där med pälskallingar kan väl få stå kvar... ;)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Kanske

Känner inte till, men det är högst möjligt.

- Targon

"On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Re: Får mig att tänka på...

Hmm... bland det bästa med EON, i min mening, är att striderna är någorlunda realistiska. Spelare kan dö i en fånig liten strid och det ger rollpersoneran en helt annan respekt för strid och fara.

Det är klart att det är trist om en rollperson dör helt i onödan men är det alldeles fel så kan väl spelledaren fixa det, det är onödigt att införa något så orealistiskt som sådana poäng.

Dessutom så finns faktiskt redan en räddningslina för klantiga rollpersoner i EONs grundregler. Om du som spelledare tycker att spelaren borde få en liten extra chans så slå ett Tur slag. Exempel:

Det förargade barnet slänger, lite på måfå, smörkniven mot rollpersonen... oj träff... Ob, Ob, Ob, Ob, Ob... hmm, tydligen kommer denna olyckliga rollperson att få oerhörda skador i... hmm.. skallen... I detta fall skulle spelledaren kunna avgöra att rollpersonens död skulle bli lite väl snopen och slå ett tur slag, om det lyckas kan han tex. säga att kniven träffar det där smycket personen bär vilket då fungerar som en hjälm. "Heh.. han får in en klockren träff mitt i pannan på dig, den där smycket du bär trycks in i pannan på dig och det kommer nog bli ett ärr. Världen snurrar för dina ögon och du faller medvetslös till marken.


Det är ju delvis sådant spelledaren är till för, annars skulle man ju kunna ha en dator istället dvs. om allting var regelstyrt. EON har rätt mycket realism, det skulle vara synd att införa en sådan regel som de där poängen.

Däremot om man i en extrem situation vill ha en hjältemanöver, utför den genom de möjligheter som redan finns i spelet. Tex Om en extremt utmattad/skadad rollperson vill använda sina sista krafter för att åstadkomma något skulle man väl kunna säga att den fick slå ett TÅL slag med alla modifikationer, om det lyckas får den utföra det den ville utan modifikation men sedan få massiv utmattning, eller något liknande. Spelledaren kan improvisera sådana regler beroende på behov och situation, de reglerna behöver ju inte gälla i vid ett annat tillfälle heller, det är upp till spelledaren.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Bra idé!

<I> >>vilka jag, SL, har 100% kontroll över när de får användas.

En strålande idé IMHO, det löser ju i en handvändning alla de potentiella missbruk som Jonas verkar frukta.
Personligen gillar jag den ökade spelarkontroll som GP och liknande ger, men jag kan förstå att det inte passar alla.</I>

Precis. Jag är så gammal så jag har kört med många system som används som "regelmanipulatorer", där skräckexemplet är Hjältepoäng i DoD, samt Hero Points i James Bond RPG. Att det är SL som avgör när ett ÖP får användas eller inte gör dels att storyn glider lättare och att man som SL kan "fuska" på ett sätt som spelarna kan acceptera, eftersom alla spelare har samma möjlighet till "fusk".

ÖP fås inte tillbaka speciellt ofta, kanske var tredje spelomgång eller så, vilket gör dem betydelsefulla och lite speciella. Det skadar inte storyn att spelarna vet om de har ÖP eller inte, eftersom de trots allt (i min kampanj) är hjältar och skall ha lite tumme med Ödet.

Om det någonsin kommer en "Hjältarnas handbok" till Eon kommer mycket godis finnas med. Jag och Dan har redan spånat ihop halva bokens innehåll. ,-) Och med den så försvinner så gott som all tungroddhet som finns i Eons system. Utan att döda realismen, bör dock tilläggas. Det är inte rimligheten som modifieras, utan sannolikheten att lyckas. Det är ett ganska viktigt synsättsparadigm.

-Marco Behrmann
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
det var väldigt vilken uppståndelse det skapade...det jag inte har något förståelse för är de som verkar ta regeln som en personlig skymf. Lugna ner er ett par hekto, alla spelar som de vill.

Klargörelse: GP är INTE HP. Du kan aldrig använda ett GP för att lyckas med något. Det enda de används till är att ta bort en (1) extraskada.
RP blir skadade...det är fortfarande livsfarligt att slåss.
Varje spelomgång brukar Rp få tillbaka (i min grupp) 0-1 GP..
I extrema fall kan de få 2 men då har de varit väldigt framgångsrika, skickliga och har förtjänat det.

Jag vill påpeka att vi rollspelar. Den som inte känner oss och ändå vill racka ner på oss...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Bra idé!

Precis. Jag är så gammal så jag har kört med många system som används som "regelmanipulatorer", där skräckexemplet är Hjältepoäng i DoD, samt Hero Points i James Bond RPG.

Jag har haft rätt goda erfaenheter av sådana poäng i spelarnas nävar men det har varit med vissa ytterligare begränsningar införda (få poäng, risker med användandet av dem o.s.v).

Om det någonsin kommer en "Hjältarnas handbok" till Eon kommer mycket godis finnas med. Jag och Dan har redan spånat ihop halva bokens innehåll. ,-) Och med den så försvinner så gott som all tungroddhet som finns i Eons system.

Om den görs vore det bra om den samtidigt var välanpassad till nybörjare; kanske med ett bifogat "intro"-häfte som tog totala nybörjare på en stegvis introduktion till hobbyn och spelet. Kanske ett introäventyr med förgenererade karaktärer och med regler inflikade där de behövs (på karaktärsbladen och i platsbeskrivningar) så att man i princip kan öppna lådan och börja ha kul genast :)

Jag hoppas att det blir något av de planerna någon gång i framtiden, även om jag tvivlar på att _all_ tungroddhet försvinner (obt6). :)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

Det tror inte jag. Man blir riktigt odödlig eftersom man inte slåss så mycket i ett äventyr. För att alla ens jävla gp ska gå förlorade måste man slåss hela kvällen. Skoj.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Eh...

Det måste väl ändå vara ett visst streck i rollpersonernas planer om de råkar dö?

Men det är ju det vi snackar om! KLart det ska finnas en risk att dö, hur skoj skulle det vara annars. Ingen spänning!



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

För att alla ens jävla gp ska gå förlorade måste man slåss hela kvällen. Skoj.

Nej, man behöver bara slåss en gång:
"hahaa! Jag är odödlig!"
"*hugg*"
"hahaa! det kändes inte!"
"*hugg*"
"Är det det bästa du kan?"
"*hugg*"
"AAARRRGHHH!" (slut på gp)

Om man nu beter sig som om man var odödlig... vilket som synes är rätt korkat.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Du frågade ju oss om vad vi tyckte. Jag hatar ett sådant skitsystem och sa det. Spela som ni vill, jag kommer som tur var inte vara med.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

Grejen är att man, om man spelar sin rp rätt försöka undvika strid så mycket det går. Till och med Conan slåss bara i nödfall. Att ett sådant system finns gör ju att man slåss mer hela tiden. Annars skulle det inte ens behövas.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

Grejen är att man, om man spelar sin rp rätt försöka undvika strid så mycket det går.

"rätt"? Jösses...

Att ett sådant system finns gör ju att man slåss mer hela tiden. Annars skulle det inte ens behövas.

nödfall kan vara vanliga.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

Oftast när SL tycker att äventyret ska vara blodigt som djävulen. Tycker det låter lite entonigt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Oseriösa och fåniga inlägg

så spela inte så då... men acceptera att det kan finnas folk som tycker det är kul och att de inte har "fel" bara för att deras smak skiljer sig från din.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ännu ett fånigt inlägg

EON är det spel som har lagt mest vikt på realism, och då tyckte inte jag att det passade in med gaypoäng (varför 'gay'?, Homofobi?). Men vill man spela så, okej. Vill man motverka att nya EON-spelare ska börja med GP, så tycker jag att det är okej (jag tvingar dem inte). Och vill Arvidos klaga på mig, så får han göra detta. Detta är ett fritt forum, gjort för att alla ska få säga sitt. Alla innefattar även Avatarex.



// Slut.
 
Top