Jag fattar dig nog inte här.Jag tror att ingen del av den här skalan stämmer på mig, och inte heller på många av de som uttalat sig i tråden. Vad vi säger är att reglerna är parallella till världen. Hoppreglerna säger vad som händer när en rollperson försöker att hoppa i en situation där reglerna ska appliceras. Det är inte nödvändigtvis relaterat till hur högt folk kan hoppa i spelvärlden. Bara hur högt rollpersoner hoppar när man använder hoppreglerna. Vad som händer under spel är inte nödvändigtvis generaliserbart till hela spelvärlden.
Om jag har en tabell för skador, men den tabellen inte inkluderar att man får en punkterad blåsa, så betyder det inte att inga människor i spelvärlden får punkterad blåsa. Det betyder bara att det inte händer rollpersonerna när vi spelar. Det handlar inte om att reglerna eller spelvärlden har överhanden; det är två parallella system som inte måste vara identiska. Det faktum att man drar ett nytt kort i Om natten varje gång man besöker ett tempel är inte en reflektion om hur andlighet påverkar människors prestanda i världen, utan något som styr den typen av drama som rollspelet vill uppmundra till, där besök hos andliga platser har en påverkan på personen.
Exemplet med punkterad blåsa förstår jag inte hur det har med det jag sa.