Nekromanti Regler och mystik

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Rymdhamster;n330618 said:
Ja, det avråder jag bestämt i från. Var det aktuellt?
Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bifur;n330612 said:
"Nu är SL så där hemlighetsfull om vad vi spelar egentligen, då är det nog skräck igen".
Att vi ska spela skräck tycker jag absolut att de ska informeras om. Just skräck är antagligen den rollspelsgenre jag tycker kräver mest buy-in och samarbete från spelarna för att få till bra; samt att man samkör huruvida man ska köra komedi-skräck eller t.ex. försöka hålla skämten till minimum när det blir obehagligt etc.

Däremot ser jag ingen anledning att berätta att vi nu specifikt ska spela Kult, eller Kutulu. Då blir det ju lätt att de blir blasé; "jaha, ska vi se om det här är en shoggoth igen eller?" Utan den centrala spänningen av att inte veta vad det är man har att göra med blir det ju bara monsterskjutar-pulp av alltihop. Och det är väl för all del fine, men ofta inte det jag eftersträvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
entomophobiac;n330619 said:
Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?
Jag har förstått att det finns spelare som blir supersura av sådant, och i princip skulle lämna spelbordet.

Samtidigt är det ju en svår sak att fråga spelarna ifall de är OK med, för bara att man frågar avslöjar ju att det är något sådant på gång.

Den lösning jag kommit på är väl typ att ha det som en standardfråga med alla nya grupper/spelare, oavsett huruvida det vi faktiskt ska spela är sånt.

För egen del älskar jag tanken på att börja spela GURPS Cops och det sedan visar sig att vi spelade Kulf eller Nobilis eller D&D. Och jag skulle inte vilja att den möjligheten ströks.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rymdhamster;n330618 said:
Ja, det avråder jag bestämt i från. Var det aktuellt?
Jo i TS antyddes väl det? Att spela ett "tvättat" Kult utan att veta det får väl räknas åt något sådant. Eller menar du i min kampanj? Nja, så var det väl inte. Det var tydligt att det handlade om mysterielösning på 20-talet och det är väl 97% av spelet. Men det finns övernaturliga inslag som förekommer i utkanten utan att riktigt definieras. (Du kan utvärdera om du är intresserad: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=i-nalens-oga). Syftet med valet av system gick mest ut på att accentuera hur farligt strid var och att det inte skulle finnas någon kodifierad magi för spelarna att referera till.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
entomophobiac;n330616 said:
För mig är det tvärtom. Har blivit allt mer intresserad av att utforska olika obehagliga ämnen och att "lura" spelarna med förväntningar som sedan blir något annat. Det var mer okej för mig tidigare att "bara kötta lite", men idag vill jag få ut något mer av rollspelandet. Det hemlighetsfulla och övertydliga är ju trots allt bara dåligt genomfört hemlighetsmakeri—det bästa är ju när spelarna inte anar något överhuvudtaget utan faktiskt är engagerade i det som görs.
Jag tänkte lite så som krank skrev ovan i #23. Nuförtiden har vi ganska långa diskussioner om vad vi ska spela, det är liksom inte SL som sätter agendan på samma sätt (som jag upplever att det var när vi var yngre). Att frångå det och spela något bara på SLs försäkran som i slutändan blir något annat skulle kräva en hel del av det sociala kontraktet och ställer folks engagemang på sin spets. Jag säger inte att det inte går, men det är inget jag skulle vilja ha som regel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
entomophobiac;n330619 said:
Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?
Ah, annan situation =)

Även början av Matrix handlar fortfarande om hacking och sökandet efter "what is the matrix". Så de två koncepten hänger fortfarande väl ihop.

Det är en stor skillnad på att "lura spelare" vilket är det jag definitivt avråder ifrån, och "inte berätta hela sanningen" eller ens det mesta av sanningen, vilket jag är helhjärtat för.

Jämför "ni ska spela en hårdkokt Mickey-Spillanededeckare" med "Ni kommer utreda brott med mystiska övertoner" eller liknande när man sedan slänger in ett pågående krig mellan himmel och helvette (eller vad nu metat i Kult är) och avslöjar att uppdragsgivaren är ärkeängeln Gabriel.

Det ena är en extrem utveckling av det etablerade konceptet, det andra är inte kampanjen jag gick med på att spela. Det är din kampanj och du känner din spelgrupp bäst själv, det här är dock mitt råd =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bifur;n330622 said:
Eller menar du i min kampanj?
Jag menar i koppling med citatet från mig som inte alls var menat att ha med att lura/inte lura spelarna att göra =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Rymdhamster;n330626 said:
Det ena är en extrem utveckling av det etablerade konceptet, det andra är inte kampanjen jag gick med på att spela. Det är din kampanj och du känner din spelgrupp bäst själv, det här är dock mitt råd =)
Jag gillar att experimentera, och min nuvarande spelgrupp är inte överdrivet erfaren med rollspel till att börja med, så vi spelar det jag vill spelleda eller inte alls. ;)

Hittills verkar det funka okej. Ingen har slutat än!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Mitt tips är att köra med sleepers (som inte har Advantages) och dölja basic player moves helt (lägger lite mer ansvar på SL att hålla koll på vilka attribut som ger vilka moves, men det är ingen biggie - helst ska spelare ändå aldrig referera till specifika moves oavsett utan det är SL som presenterar aktiveringen vid behov).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Preppar detta så sakta och har moddat Sleeper-formuläret till att inte nämna något som avslöjar saker. Kanske kan vara intressant för någon mer än jag.

Det är alltså det officiella Sleepers-formuläret men moddat via Acrobat för att ta bort referensen till See Through the Illusion och beskrivningen av Awakening, samt användandet av ordet "Sleeper". Så inga särskilt stora ändringar.
 

Attachments

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
krank said:
Så… Om jag var i din situation – om jag hade en spelgrupp som jag skulle kunna köra Kult med, och jag själv hade tillräckligt med idéer eller färdigskrivna äventyr för att kunna ro projektet i land, så… jag skulle nog inte ens berätta att det var Kult vi skulle spela, om jag kunde slippa det. Jag skulle nog säga att vi skulle spela skräck av något slag, men inte gå in på detaljer.
(min fetstil)

Det här tycker jag är intressant i sig (sorry för OT). I min spelgrupp är vi fler som vill spelleda än spela (lustigt nog) och då brukar vi pitcha spel/kampanjer för att folk ska kunna välja vad som ska spelas. Men hur ska man pitcha/föreslå ett sånt skräckspel utan att samtidigt avslöja vad spelet kommer handla om? Jag skulle önska att jag kunde säga nåt i stil med: "Hörni, jag har en grym kampanj på gång, men vill inte riktigt avslöja vad den handlar om. Är ni sugna?" men anar att det är en ganska urusel pitch.

Nån som har ett förslag på hur jag kan göra?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Nån som har ett förslag på hur jag kan göra?
Gillar idén i Orbital med att specificera en filmrating. "Min kampanj kommer vara M-rated, på grund av intensivt våld, drogreferenser, och sexuellt innehåll. Den utspelar sig i typ modern tid."

Neutralt, sätter en ribba, och behöver inte skvallra om något specifikt tema annat än som löjligt vaga indicier.

ESRB
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tål förresten att noteras att Orbital använder det mer som verktyg för att sätta tydliga gränser i gruppen. En sorts Lines/Veils. Ett sätt att komma överens om hur långt vi är villiga att gå. Så att använda det som pitchverktyg är en väldigt fri tolkning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
(min fetstil)

Det här tycker jag är intressant i sig (sorry för OT). I min spelgrupp är vi fler som vill spelleda än spela (lustigt nog) och då brukar vi pitcha spel/kampanjer för att folk ska kunna välja vad som ska spelas. Men hur ska man pitcha/föreslå ett sånt skräckspel utan att samtidigt avslöja vad spelet kommer handla om? Jag skulle önska att jag kunde säga nåt i stil med: "Hörni, jag har en grym kampanj på gång, men vill inte riktigt avslöja vad den handlar om. Är ni sugna?" men anar att det är en ganska urusel pitch.

Nån som har ett förslag på hur jag kan göra?
Jag kan inte se mig själv någonsin välja en kampanj i säcken om det finns andra alternativ. Det känns som:

”Du vinner antingen en båt eller det hemliga priset! Det hemliga priset kan vara vad som helst! Till och med en båt!”
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag kan inte se mig själv någonsin välja en kampanj i säcken om det finns andra alternativ.
Det här verkar vara supervanligt, i synnerhet här på wrnu! Personligen hade jag tagit säcken varje dag i veckan. :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag kan inte se mig själv någonsin välja en kampanj i säcken om det finns andra alternativ. Det känns som:

”Du vinner antingen en båt eller det hemliga priset! Det hemliga priset kan vara vad som helst! Till och med en båt!”
Nä, jag förstår ju det. Men OM jag har en ascool kampanj byggd på ett mystiskt tema, där kampanjens feature är att spelarna ska få lista ut vad som försiggår egentligen, hur ska jag bete mig då för att inte sabba upplevelsen i förväg?

Och omvänt: om någon säger att "Jag vill spelleda Mutant År Noll Elysium där ni spelar utredare som alla tillhör olika konkurrerande släkter. Var på er vakt, för ni kommer försöka sabotera för varandra utan att det märks!" - blir man som spelare verkligen förvånad om det sedan kommer fram att någon av spelarna har saboterat utredningen?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
[K]ampanjens feature är att spelarna ska få lista ut vad som försiggår egentligen
Med utgångspunkt från konversationer här på forumet lägger du ned kampanjen direkt och tittar aldrig tillbaka, för annars kommer alla gå från bordet!

Skämt åsido, är inte exakt den meningen också pitchen? Om gruppen vill spela på det sättet kommer de nappa på det.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här intrycket får jag med, och jag tycker det är jättetråkigt. Det hade kunnat vara mer av ett toolkit för att skapa gnostiska mytologier, istället för en fast mytologi som förväntas vara känd. Har personligen samma problem med det som med alla splatbooks till Vampire som gjorde vampyrvärlden allt mer trångbodd och metaplot:en allt mer central. Men det är inte riktigt så extremt i KULT.
Även om jag är ganska förtjust i Kult så håller jag helt med här. Att det finns en etablerad kosmologi som nuförtiden är rätt så välkänd förtar ganska mycket av nöjet. Som spelare vill jag att det ska finnas en värld att utforska, inte bara några kulisser som improviseras fram för stunden, men jag skulle tycka att det var mer spännande om detta kosmos / mytos var unikt och skapat just för vår kampanj.
Detta är en av de saker jag gillar med Kuf, kolla krönikorna som Wilper och Sysp skriver för sina respektive kampanjer, i båda fallen avslöjas gradvis ett unikt mysterium för deras spelare. Men naturligtvis bör samma sak gå att göra med KDL.

Edit: Vad jag säger ovan gäller också i minst lika hög grad för Cthulhu-spel.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Skämt åsido, är inte exakt den meningen också pitchen?
Så tänker jag med. Vill man att övriga ska ta till sig konceptet i konkurrens med andra behöver nog något av dess utformning delas utan att för den skull spoila något.

Men det är klart, i en spelgrupp där alla känner varandra väl är det inte fel att be om de andras förtroende - men då får man vara tydlig med att det är vad man gör. (Och ha lite fingertoppskänsla. Jag tror det skulle flyga i alla mina spelgrupper men bara om det är ett undantag. Om var tredje kampanj pitchas på det viset skulle folk säkert tröttna men om det är var 10e kan det väcka nyfikenhet.)
 
Top