Nekromanti Regler och mystik

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Nä, jag förstår ju det. Men OM jag har en ascool kampanj byggd på ett mystiskt tema, där kampanjens feature är att spelarna ska få lista ut vad som försiggår egentligen, hur ska jag bete mig då för att inte sabba upplevelsen i förväg?

Och omvänt: om någon säger att "Jag vill spelleda Mutant År Noll Elysium där ni spelar utredare som alla tillhör olika konkurrerande släkter. Var på er vakt, för ni kommer försöka sabotera för varandra utan att det märks!" - blir man som spelare verkligen förvånad om det sedan kommer fram att någon av spelarna har saboterat utredningen?
Då måste du ha en grupp där du kan köra en mysteriekampanj utan att behöva tävla om spelledare rollen. Vilket inte borde vara jättesvårt om du har en grupp som är på samma våglängd och litar på dig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Men naturligtvis bör samma sak gå att göra med KDL.
Namnen är ju hämtade rakt ur kabbalah, och hur en väljer att använda sig av gnosticismen är ju också väldigt öppet. Jag ser nog Kult som en variant helt enkelt, och den etablerar ju den typ av kosmologi som börjar med Clive Barker, där helvetet är en dimension du kan åka till. Så de grova dragen går ju att knycka rakt av.

Men det hade varit coolt med system liknande AW:s fronter för att konstruera sanningen på andra sidan illusionen genom spel. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Namnen är ju hämtade rakt ur kabbalah, och hur en väljer att använda sig av gnosticismen är ju också väldigt öppet. Jag ser nog Kult som en variant helt enkelt, och den etablerar ju den typ av kosmologi som börjar med Clive Barker, där helvetet är en dimension du kan åka till. Så de grova dragen går ju att knycka rakt av.

Men det hade varit coolt med system liknande AW:s fronter för att konstruera sanningen på andra sidan illusionen genom spel. :)
Vad jag gjorde med Kult mythosen var att jag kraschade den rakt in Mage: The Awakening mytologin så att båda var sanna samtidigt. Det fungerande chockerande bra och skapade twister utan att ta bort bitara folk gillar med Kult.

Och sedan körde jag en magisk skola för tonåringar kampanj med det :D
 
Top