Robert E. Howard
Veteran
På senare tid har jag funderat lite på rollspel och regelmekanik. Jag är ingen spelskapare, men om jag vore skulle jag vilja att mitt spel hade regler som är en del av själva spelkonceptet. I många fall tycker jag att rollspel har en setting och, vid sidan om, en uppsättning regler. Det behöver ju inte vara fel i sig, såklart. Men jag tycker det är en maffig upplevelse när de två lirar tillsammans.
Jag har lite svårt att förklara vad jag menar, så jag prövar ett par exempel. Först, Apocalypse World: spelskaparna har en idé om vad som är ett kul spel och hur de vill spela rollspel, samt vad de inte tycker rollspel bör vara. Utan att recensera själva reglerna, eller spelet, så kan väl de flesta skriva under på att reglerna speglar deras spelidé och fungerar som en propeller för deras rollspelsvision, typ. Spelet och reglerna passar till en viss typ av spelstil, right?
På andra sidan spektrat har jag ett spel som ligger mig varmt om hjärtat, Symbaroum. Det har en fantastisk setting och den tilltalar mig på alla plan! Reglerna, däremot, gör det inte. I mitt tycke, lirar de inte mot samma mål. Det är en spelvärld och en regelmotor som jag inte tycker har mycket gemensamt.
Så, vilka spel finns det därute som har regler som förstärker den, för spelet, unika upplevelsen?
Jag har lite svårt att förklara vad jag menar, så jag prövar ett par exempel. Först, Apocalypse World: spelskaparna har en idé om vad som är ett kul spel och hur de vill spela rollspel, samt vad de inte tycker rollspel bör vara. Utan att recensera själva reglerna, eller spelet, så kan väl de flesta skriva under på att reglerna speglar deras spelidé och fungerar som en propeller för deras rollspelsvision, typ. Spelet och reglerna passar till en viss typ av spelstil, right?
På andra sidan spektrat har jag ett spel som ligger mig varmt om hjärtat, Symbaroum. Det har en fantastisk setting och den tilltalar mig på alla plan! Reglerna, däremot, gör det inte. I mitt tycke, lirar de inte mot samma mål. Det är en spelvärld och en regelmotor som jag inte tycker har mycket gemensamt.
Så, vilka spel finns det därute som har regler som förstärker den, för spelet, unika upplevelsen?