Vandraren said:What say you?
Möller said:Volt (som jag inte lyckas hitta länken till och dessutom stavar fel på mitt minitangentbord) och kranks väldigt avlägsna derivata >Human är ju relativt enkla system som jag gillar.
krank said:Vandraren said:What say you?
Jag har ännu inte stött på ett enda tradspel som lyckats uppnå mina krav för att få kallas "få och enkla regler"; i mitt perspektiv är alla de tre du nämner ganska regeltunga. Eller, typ, de är väl ganska standard. Varken enkla eller tunga.
Men, om jag ska ta de som gjort bästa intrycket, system som är så enkla att jag t.om nästan skulle kunna tänka mig att använda dem:
- WoD. Jag gillar den slimmade centrala regelmotorn. Många förmågor och grejer har "specialregler", men generellt är det inte svårare än att man kan improvisera. De flesta förmågors regler är hemskt intuitiva.
- Gumshoe (Trail of Cthulhu, Mutant City Blues, Espterrorists). Fantastiskt enkla regler, om än med delar jag ogillar.
- In Nomine har en ganska dålig, men likt WoD ganska strömlinjeformad, regeldesign. Fast här är förmågorna något mindre intuitiva.
Vandraren said:Vilket tradspel med få och enkla regler är bäst enligt dig?
Några förslag från min sida:
Saga
Västmark (t10-systemet)
Gemini
What say you?
Arfert said:Öh, hur sjutton menar du att WoD eller Gumshoe på något sätt skulle vara regellättare än SAGA? Det stämmer inte. Och jag har spelen i fråga. Ett par olika Gumeshoe-spel dessutom.
krank said:WoD. Jag gillar den slimmade centrala regelmotorn. Många förmågor och grejer har "specialregler", men generellt är det inte svårare än att man kan improvisera. De flesta förmågors regler är hemskt intuitiva.
krank said:Möller said:Volt (som jag inte lyckas hitta länken till och dessutom stavar fel på mitt minitangentbord) och kranks väldigt avlägsna derivata >Human är ju relativt enkla system som jag gillar.
Det är lugnt, de vill egentligen inte presentera det riktigt ännu... Det är dock nära att de officiellt frågar efter speltestare nu.