Nekromanti Regellätt tradspel?

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Vilket tradspel med få och enkla regler är bäst enligt dig?

Några förslag från min sida:

Saga
Västmark (t10-systemet)
Gemini

What say you?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu talar jag i egen sak, men Sagas regler är enklast av de där alternativen. Västmark är mitt andraalternativ, det är ett bra spel - fast lite mer regler än i Saga. Gemini äger jag, men orkade aldrig sätta mig in i det, inte vad jag letade efter.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Conspiracy of Shadows har en väldigt snygg trad-grund, och lägger till lite regler för personlighet och spelar-berättning.

Volt (som jag inte lyckas hitta länken till och dessutom stavar fel på mitt minitangentbord) och kranks väldigt avlägsna derivata >Human är ju relativt enkla system som jag gillar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Vandraren said:
What say you?
Jag har ännu inte stött på ett enda tradspel som lyckats uppnå mina krav för att få kallas "få och enkla regler"; i mitt perspektiv är alla de tre du nämner ganska regeltunga. Eller, typ, de är väl ganska standard. Varken enkla eller tunga.

Men, om jag ska ta de som gjort bästa intrycket, system som är så enkla att jag t.om nästan skulle kunna tänka mig att använda dem:

- WoD. Jag gillar den slimmade centrala regelmotorn. Många förmågor och grejer har "specialregler", men generellt är det inte svårare än att man kan improvisera. De flesta förmågors regler är hemskt intuitiva.

- Gumshoe (Trail of Cthulhu, Mutant City Blues, Espterrorists). Fantastiskt enkla regler, om än med delar jag ogillar.

- In Nomine har en ganska dålig, men likt WoD ganska strömlinjeformad, regeldesign. Fast här är förmågorna något mindre intuitiva.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Möller said:
Volt (som jag inte lyckas hitta länken till och dessutom stavar fel på mitt minitangentbord) och kranks väldigt avlägsna derivata >Human är ju relativt enkla system som jag gillar.
Det är lugnt, de vill egentligen inte presentera det riktigt ännu... Det är dock nära att de officiellt frågar efter speltestare nu.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Dragon Age.

Lådan lär inte uppnå Kranks krav :gremwink: , men de är bra mycket enklare än de flesta tradspel jag sett (som Drakar o Demoner, MUA, Gemini eller Call of Cthulhu e.dyl)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Vandraren said:
What say you?
Jag har ännu inte stött på ett enda tradspel som lyckats uppnå mina krav för att få kallas "få och enkla regler"; i mitt perspektiv är alla de tre du nämner ganska regeltunga. Eller, typ, de är väl ganska standard. Varken enkla eller tunga.

Men, om jag ska ta de som gjort bästa intrycket, system som är så enkla att jag t.om nästan skulle kunna tänka mig att använda dem:

- WoD. Jag gillar den slimmade centrala regelmotorn. Många förmågor och grejer har "specialregler", men generellt är det inte svårare än att man kan improvisera. De flesta förmågors regler är hemskt intuitiva.

- Gumshoe (Trail of Cthulhu, Mutant City Blues, Espterrorists). Fantastiskt enkla regler, om än med delar jag ogillar.

- In Nomine har en ganska dålig, men likt WoD ganska strömlinjeformad, regeldesign. Fast här är förmågorna något mindre intuitiva.
Öh, hur sjutton menar du att WoD eller Gumshoe på något sätt skulle vara regellättare än SAGA? Det stämmer inte. Och jag har spelen i fråga. Ett par olika Gumeshoe-spel dessutom.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Vandraren said:
Vilket tradspel med få och enkla regler är bäst enligt dig?

Några förslag från min sida:

Saga
Västmark (t10-systemet)
Gemini

What say you?
Om du har med Gemini så lägger du ribban ganska brett för "få och enkla regler". Jag svarar sålunda:

- Noir
- Dragon Age
- Dark Heresy
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Arfert said:
Öh, hur sjutton menar du att WoD eller Gumshoe på något sätt skulle vara regellättare än SAGA? Det stämmer inte. Och jag har spelen i fråga. Ett par olika Gumeshoe-spel dessutom.
Jag har inte läst igenom hel Saga tillräckligt noga för att jag ska känna mig kapabel att göra bedömningen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
krank said:
WoD. Jag gillar den slimmade centrala regelmotorn. Många förmågor och grejer har "specialregler", men generellt är det inte svårare än att man kan improvisera. De flesta förmågors regler är hemskt intuitiva.
Seconded. Vi spelar alltid Vampire med stor improvisationsfrihet i kombinerandet av abilities och atributes.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
krank said:
Möller said:
Volt (som jag inte lyckas hitta länken till och dessutom stavar fel på mitt minitangentbord) och kranks väldigt avlägsna derivata >Human är ju relativt enkla system som jag gillar.
Det är lugnt, de vill egentligen inte presentera det riktigt ännu... Det är dock nära att de officiellt frågar efter speltestare nu.
Det här blir ju borderline-hijacking, men jag uppdaterar gärna den informationen. För övrigt min egen ödmjuka, partiska rekommendation.
 
Top