Regelinnovationer - förbättringar eller försämringar?

Lägg ner. Dice six. Inte Six Dice. Ffs.

//edit
Six dice what??? Twelve dice what?? Nej. Det är bara fel.
Du säger det bara så för att förkortning ser ut så. Men det är ju ”sexsidig tärning”. 6T. Rimligt.

Ja, sexsidig tärning /six sided dice = 6T / 6d
Jag ser det som ett spel som bara har en sorts tärning, och som man kan slå olika antal av. Så, 6 tärningar av den sort spelet använder.

Annars så tycker jag att vi har en väldigt väl etablerad "standard" i antalTtärningssort operator modifikationer, tex 3T6+1, med varianten med D på engelska.

Ni har ju fel allihop. Det är ju t6, inte T6.
Det är inte svensk förkortningsstandard. "T" uttalas som en bokstav. Man går över till små bokstäver när ursprungsbetydelsen börjar gå förlorad, antingen för att det uttalas som ett ord ("radar", "prao") eller för att förkortningen används i stället för ordet i vilket fall ("tv", "sms").

J
Det är inte svensk förkortningsstandard. "T" uttalas som en bokstav. Man går över till små bokstäver när ursprungsbetydelsen börjar gå förlorad, antingen för att det uttalas som ett ord ("radar", "prao") eller för att förkortningen används i stället för ordet i vilket fall ("tv", "sms").
Jag retas lite. Drakar och Demoner tog "T6" för att BRP använde "D6". Svenska D&D tog "t6" för att Dungeons & Dragons använde "d6".

Så uppenbarligen är t6 rätt. :D

Det känns som att ni har missat innebörden helt, anfaller man t ex med bredsvärd i DoD2023 så rullar man 2 sidig tärning 6 gånger (2T6), det måste ju ha gällt sedan urminnes tider?

(Men att skriva 1T8 är helt meningslöst, skriv bara 8 istället, jag har mailat FL om det så många gånger!)

Back