Regelbok utan kapitlet om hur man gör rollpersoner

Jag har för mig första utgåvan av star wars saknade regler för rollpersoner. I alla fall var det inte ett primärt kapitel utan tanken som jag minns det var att man valde en arketyp som man sen fick fördela ett par extra poäng på (så lite skapande var ju involverat).

Samma sak med tidiga shadowrun där det om jag minns rätt var arketyper som var det primära sättet att skapa en rollperson (men även där har jag det fanns lite "om du nu nödvändigtvis måste så kan du skapa en RP så här...").

I bägge fallen har du ju just beskrivit regler för att skapa rollpersoner. Att reglerna är att utgå från en arketyp är inget problem. Regler för att skapa rollperson behöver inte vara komplicerade.

Tänk på klassisk D&D
Välj klass
Slå för hit points
(Om magic-user/elf: slå för vilken spell du börjar med)
Köp utrustning
Välj namn.
Börja spela.

En grej som jag tycker är häftig är när man kan kombinera två arketyper. Typ vika bladet på mitten och dra ihop två halvor för att få en ny sorts arketyp.

Så om du har 10 arketyper så kan du kombinera ihop dom till ([X*(X-1)/2] → 10/2*9=) 45 olika arketyper.

En grej som jag tycker är häftig är när man kan kombinera två arketyper. Typ vika bladet på mitten och dra ihop två halvor för att få en ny sorts arketyp.

Så om du har 10 arketyper så kan du kombinera ihop dom till ([X*(X-1)/2] → 10/2*9=) 45 olika arketyper.
Brädspelet Small World har ett roligt brädspelsexempel på det, där man sätter ihop en ras och ett adjektiv i form av två brickor, så att man kan få "Flying Halflings" eller whatever, med specialförmågor från bägge.

1754673380435.jpeg

Pirater! har inga riktiga regler för att göra rollpersoner från grunden, istället väljs en mall med färdiga värden och sedan bestämmer man bakgrund, personlighet och utrustning. Detaljerade regler för rollpersoner finns i En Garde! III om man vill vara avancerad.

Jag tycker i och för sig inte att välja en arketyp och lägga till några småval (som I tex SW d6, som faktiskt också har regler för hr man gör utan arjetyp, eller vissa OSR-spel) inte är att ha "RP-regler". Det är bara lite enklare modeller. Ska man köra pre-gens enligt TS borde väl poängen vara att skala boet även det?

Last edited:
Även om jag låter skeptisk till förgenererade rollpersoner, så finns det halvfärdiga (pregens?) mallar i Skodon, för att skapa sig sin egen rollperson. Som ett snabbspår istället för att spela sig genom hela uppväxten steg för steg. Alla vill inte det senare.

Jag och de flesta av mina spelare är inte intresserade längre av reglerna för hur man gör rollpersoner. Det kommer sig av att vi använder reglerna så lite att det är lönlöst att optimera sin gubbe. Jag tänker mig en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens som spelarna får förse med namn och bakgrundsberättelse. Som playbooks i "Powered by the Apocalypse"-spel, fast med mindre spelmekanisk valfrihet. Det gör ingenting om två rollpersoner med olika personligheter har samma siffror, bara alla siffrorna är rimliga startvärden.
Utan närmare eftertanke skulle jag på rak arm säga att när jag spelat rollspel med regler (klar majoritet av mitt spelande) så har det vid tillämpningen av reglerna – allt från strid och magi till sociala situationer och att passera något knepigt ställe – känts relevant/roligt/intressant att rollpersonerna har olika kompetenser som påverkar hur man som grupp och som enskilda figurer tar sig an utmaningen. Att rollpersonerna är olika bra på olika saker är inte detsamma som man som spelare ”optimerar sin gubbe” utom att man ger den kompetenser som är rimliga utifrån vem personen är.

Så min fråga: om man skippar kapitlet för att ge rollpersonerna olika regelbaserade kompetenser, är det då inte lika bra att skippa regelkapitlen helt och hållet? För det blir väl ganska skevt om elitsoldaten och den pensionerade bibliotekarien har samma sannolikhet till ett visst utfall i en fajt där man plockar fram stridsreglerna? Eller har jag missat något i ditt resonemang?

Jag tänker mig en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens som spelarna får förse med namn och bakgrundsberättelse. Som playbooks i "Powered by the Apocalypse"-spel, fast med mindre spelmekanisk valfrihet. Det gör ingenting om två rollpersoner med olika personligheter har samma siffror, bara alla siffrorna är rimliga startvärden.
Fast på vilket vis är detta inte att göra sig en rollperson?

Så min fråga: om man skippar kapitlet för att ge rollpersonerna olika regelbaserade kompetenser, är det då inte lika bra att skippa regelkapitlen helt och hållet? För det blir väl ganska skevt om elitsoldaten och den pensionerade bibliotekarien har samma sannolikhet till ett visst utfall i en fajt där man plockar fram stridsreglerna? Eller har jag missat något i ditt resonemang?
Du har missat att jag förespråkar en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens. Som har helt olika kompetenser, underförstått. Jag tänker mig inte att alla 25 är ank-krigare.

Vet inte. Vad är det?
Här får du 150 byggpoäng. Här är tio sidor med egenskaper du kan köpa till din gubbe för dina byggpoäng. Om du är krigare är prislistan på egenskaperna här. Men du kan också köpa saker från druidlistan till ett sämre pris. Nu tar vi två timmars paus medan Elof som älskar att optimera bygger sin gubbe. Föga anar den arme Elof att ingenting han gör nu kommer att spela någon större roll just vid det här spelbordet. Det viktigaste visar sig i längden vara att han råkar nämna att rollpersonens mamma varit fosterbarn hos trollen.

känts relevant/roligt/intressant att rollpersonerna har olika kompetenser som påverkar hur man som grupp och som enskilda figurer tar sig an utmaningen. /.../

Så min fråga: om man skippar kapitlet för att ge rollpersonerna olika regelbaserade kompetenser, är det då inte lika bra att skippa regelkapitlen helt och hållet?
Sättet man gör saker på kan ändå särskilja. Jag menar, besvärjelsen Osynlighet och Gömma sig är ju samma sak. På samma sätt för någon som antingen är altruisk eller våldsam gör att vapenfärdigheten får en helt annan betydelse.

Jag och de flesta av mina spelare är inte intresserade längre av reglerna för hur man gör rollpersoner. Det kommer sig av att vi använder reglerna så lite att det är lönlöst att optimera sin gubbe. Jag tänker mig en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens som spelarna får förse med namn och bakgrundsberättelse. Som playbooks i "Powered by the Apocalypse"-spel, fast med mindre spelmekanisk valfrihet. Det gör ingenting om två rollpersoner med olika personligheter har samma siffror, bara alla siffrorna är rimliga startvärden.

Bara för det finns regler måste det väl kanske inte innebära minmaxning? Finns ju massa med spel där minmaxning är en helt meningslös syssla om man inte själv strävar efter just det.

Men, spana in The Pool, gratis och enkelt, beskriv till rollperson och dennes historia med 50 ord, inte inräknat hennes namn. Stryk under vad du vill och sätt ut lite nuffror på dem utifrån ett par enkla regler, nuffrorna som är kvar är din pool, övriga dina traits. Redo att spelas. Erfarenhet = skriv till en mening på din rollpersons historia eller justera sådant som redan står där som nu är annorlunda. Eller Hero Wars som har ett liknande system men också en variant där man skapar karaktären undertiden man spelar.

Här får du 150 byggpoäng. Här är tio sidor med egenskaper du kan köpa till din gubbe för dina byggpoäng. Om du är krigare är prislistan på egenskaperna här. Men du kan också köpa saker från druidlistan till ett sämre pris. Nu tar vi två timmars paus medan Elof som älskar att optimera bygger sin gubbe. Föga anar den arme Elof att ingenting han gör nu kommer att spela någon större roll just vid det här spelbordet. Det viktigaste visar sig i längden vara att han råkar nämna att rollpersonens mamma varit fosterbarn hos trollen.

Jag tror Elof är illa passande för gruppen han spelar i. Eller så saknar SL insikt i hur Elof tycker det är kul att spela. Lite oavsett är passformen väldigt väldigt dålig.

Jag kan svinga lite åt vilket håll som helst här. På sistone har jag spelat mest pregens och det har funkat bra. Samtidigt tycker jag det är kul att få skapa min egen RP inom de ramar som spelet anger (dvs. ha större kreativ frihet). Så överlag (om man inte kör något riktigt indie-flum) är det bra med regler för att skapa en RP då det ger samma/liknande ramar för alla i spelet. Går man utanför den mer gängse modellen finns det ju inget som hindrar att SL gör pregens eller låter spelarna sätta sina värden helt eller mer fritt.

Cog.

Ok, då förstår jag vad du menar.

Men faktum kvarstår att det du förespråkar istället för det ovan ändå är ett sätt att göra sig en rollperson, bara enklare. Så jag tolkar det du sagt hittills är att det du egentligen vill bli av med är inte byggandet av rollpersoner utan snarare de delar av rollpersonsbyggande som du tycker är trista. Uppfattar jag dig rätt?

Så jag tolkar det du sagt hittills är att det du egentligen vill bli av med är inte byggandet av rollpersoner utan snarare de delar av rollpersonsbyggande som du tycker är trista. Uppfattar jag dig rätt?
Jag talar bara om de spelmekaniska aspekterna, som t.ex. inte berör vilka sagovarelser ens mamma varit fosterbarn hos.

Jag talar bara om de spelmekaniska aspekterna, som t.ex. inte berör vilka sagovarelser ens mamma varit fosterbarn hos.

Vilket i och för sig kan ha en spelmekanisk aspekt, beroende på system.

Regler för att bygga rollpersoner kan vara allt från mycket simpla (välj yrke, välj namn, klart) till ganska så komplicerade (t.ex. GURPS eller Ars Magica). I många system, även bortom de allra simplaste, så finns det liten eller ingen möjlighet att optimera rollpersonen på något relevant sätt.

Visst kan man tänka sig ett spel där enda möjligheten är att välja mellan olika pre-gens, men man vinner egentligen ingenting på det jämfört med ett simpelt system för att bygga rollpersoner. Ja, jo, man slipper ju fundera ut ett namn, men förutom det så vinner man inget.

Back