Regelbok utan kapitlet om hur man gör rollpersoner

Visst kan man tänka sig ett spel där enda möjligheten är att välja mellan olika pre-gens, men man vinner egentligen ingenting på det jämfört med ett simpelt system för att bygga rollpersoner. Ja, jo, man slipper ju fundera ut ett namn, men förutom det så vinner man inget.
Finns ju massor av fördelar:
  • Inga ändlösa sidor med karaktärsskapande
  • Spelarna får direkt en känsla av världen genom att titta igenom arketyperna.
  • Balanserade och klara.
  • Kan skapa synergi under spel lättare.
  • Äventyren kan vara skräddarsydda efter vissa arketyper.
  • Nybörjarvänligt
  • Går att kombinera arketyper med andra arketyper för att få fram ännu fler.
  • Expansioner kan tillföra fler arketyper
  • Roligt att tala om specifika arketyper med andra grupper

Finns ju massor av fördelar:
  • Inga ändlösa sidor med karaktärsskapande
  • Spelarna får direkt en känsla av världen genom att titta igenom arketyperna.
  • Balanserade och klara.
  • Kan skapa synergi under spel lättare.
  • Äventyren kan vara skräddarsydda efter vissa arketyper.
  • Nybörjarvänligt
  • Går att kombinera arketyper med andra arketyper för att få fram ännu fler.
  • Expansioner kan tillföra fler arketyper
  • Roligt att tala om specifika arketyper med andra grupper

Att utgå från arketyper när man bygger rollpersoner kan fungera bra, visst. Men det är ändå regler för att bygga rollpersoner, och är inte att använda pre-gens.

Du har missat att jag förespråkar en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens. Som har helt olika kompetenser, underförstått. Jag tänker mig inte att alla 25 är ank-krigare.
Okej, då förstår jag. Hade inte koll på begreppet "pregens".

Hur som helst, i grunden gillar jag att bygga rollpersoner individuellt istället för att välja bland färdiga yrken, arketyper etc. Men många gånger är det en för komplex process (har själv syndat där när jag gjort spel) så jag har sympati för din syn på rollpersonsgenereringen. Det ultimata skulle kanske vara att man som spelare kan välja mellan att bygga själv eller att ta någon av ett större antal arketyper med färdiga värden.

Back