Regelbok utan kapitlet om hur man gör rollpersoner

Jag har för mig första utgåvan av star wars saknade regler för rollpersoner. I alla fall var det inte ett primärt kapitel utan tanken som jag minns det var att man valde en arketyp som man sen fick fördela ett par extra poäng på (så lite skapande var ju involverat).

Samma sak med tidiga shadowrun där det om jag minns rätt var arketyper som var det primära sättet att skapa en rollperson (men även där har jag det fanns lite "om du nu nödvändigtvis måste så kan du skapa en RP så här...").

I bägge fallen har du ju just beskrivit regler för att skapa rollpersoner. Att reglerna är att utgå från en arketyp är inget problem. Regler för att skapa rollperson behöver inte vara komplicerade.

Tänk på klassisk D&D
Välj klass
Slå för hit points
(Om magic-user/elf: slå för vilken spell du börjar med)
Köp utrustning
Välj namn.
Börja spela.

En grej som jag tycker är häftig är när man kan kombinera två arketyper. Typ vika bladet på mitten och dra ihop två halvor för att få en ny sorts arketyp.

Så om du har 10 arketyper så kan du kombinera ihop dom till ([X*(X-1)/2] → 10/2*9=) 45 olika arketyper.

En grej som jag tycker är häftig är när man kan kombinera två arketyper. Typ vika bladet på mitten och dra ihop två halvor för att få en ny sorts arketyp.

Så om du har 10 arketyper så kan du kombinera ihop dom till ([X*(X-1)/2] → 10/2*9=) 45 olika arketyper.
Brädspelet Small World har ett roligt brädspelsexempel på det, där man sätter ihop en ras och ett adjektiv i form av två brickor, så att man kan få "Flying Halflings" eller whatever, med specialförmågor från bägge.

1754673380435.jpeg

Pirater! har inga riktiga regler för att göra rollpersoner från grunden, istället väljs en mall med färdiga värden och sedan bestämmer man bakgrund, personlighet och utrustning. Detaljerade regler för rollpersoner finns i En Garde! III om man vill vara avancerad.

Jag tycker i och för sig inte att välja en arketyp och lägga till några småval (som I tex SW d6, som faktiskt också har regler för hr man gör utan arjetyp, eller vissa OSR-spel) inte är att ha "RP-regler". Det är bara lite enklare modeller. Ska man köra pre-gens enligt TS borde väl poängen vara att skala boet även det?

Last edited:
Även om jag låter skeptisk till förgenererade rollpersoner, så finns det halvfärdiga (pregens?) mallar i Skodon, för att skapa sig sin egen rollperson. Som ett snabbspår istället för att spela sig genom hela uppväxten steg för steg. Alla vill inte det senare.

Back