[Recension] Mutant Hindenburg

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag skulle gärna vilja veta varför de skulle passa så dåligt in?
Alltså det är varken mer eller mindre än en smakfråga - så jag påstår inte att mina motiveringar har någon annan bäring. För min del handlar det om vad som stör min inlevelse, vad som känns "naturligt" att föreställa sig i miljön eller inte, för att först i nästa led sen omsättas i preferenser utifrån frågan "hur borde det vara". Det är knappast rationellt och går inte att koka ned till principer, det som funkar i en setting känns avigt i en annan. Tror inte jag kan svara bättre än så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Alltså det är varken mer eller mindre än en smakfråga - så jag påstår inte att mina motiveringar har någon annan bäring. För min del handlar det om vad som stör min inlevelse, vad som känns "naturligt" att föreställa sig i miljön eller inte, för att först i nästa led sen omsättas i preferenser utifrån frågan "hur borde det vara". Det är knappast rationellt och går inte att koka ned till principer, det som funkar i en setting känns avigt i en annan. Tror inte jag kan svara bättre än så.
Tror problemet är att ingen illustratör tagit sig an detta på ett vettigt sätt, så vi tvingas lita på vår goda (eller dåliga ;) ) fantasi.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Alltså det är varken mer eller mindre än en smakfråga - så jag påstår inte att mina motiveringar har någon annan bäring. För min del handlar det om vad som stör min inlevelse, vad som känns "naturligt" att föreställa sig i miljön eller inte, för att först i nästa led sen omsättas i preferenser utifrån frågan "hur borde det vara". Det är knappast rationellt och går inte att koka ned till principer, det som funkar i en setting känns avigt i en annan. Tror inte jag kan svara bättre än så.
Kan det kanske handla om en vana? Om Mutant aldrig funnits och man gjort ett postapokalyps-spel idag som innehöll muterade älgar och galna gerillakrigande kaniner hade det kanske också känts konstigt? Som @Zire säger så finns det ju och har länge funnits, en stark aversion mot djurmutanter i cyberpunkmiljö. Och det känna som att Äventyrsspel själva skämdes lite för del och sopade dem under mattan. Personligen förstår jag inte varför de skulle passa sämre än någon an de andra galna grejerna i cyberpunkmiljö. De skulle såklart inte passa i exempelvis Neotech, men jag tror de skulle kunna hjälpa att få ett cyberpunk-Mutant att kännas unikt istället för genetiskt. När man ser en muterad älg med hagelbössa tänker man ju direkt "Ah, det där är Mutant". När man ser en muterad noshörning med rosa tuppkam, cybernetisk arm och solglasögon skulle man ju då direkt tänka "Ah, det där är cyberpunk-Mutant".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tror problemet är att ingen illustratör tagit sig an detta på ett vettigt sätt, så vi tvingas lita på vår goda (eller dåliga ;) ) fantasi.
Håller med om att detta är ett problem. Efter att ha letat lite på nätet hittade jag en hel del bilder på djurmänniskor i cyberpunkmiljö. Tycker att de är jättecoola och passar utmärkt i en cyberpunkmiljö.
 

Attachments

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
I Mutant 2089 nämndes väl aldrig djurmutanter efter regelboken? Jag kan inte minnas att något av äventyren eller modulerna innehöll en djurmutant. Jag håller med om att de skulle kunna ha hjälpt spelet att få en annorlunda profil, för i efterhand känns det otroligt generiskt. (Men när det kom tyckte jag att det var otroligt häftigt.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
I Mutant 2089 nämndes väl aldrig djurmutanter efter regelboken? Jag kan inte minnas att något av äventyren eller modulerna innehöll en djurmutant. Jag håller med om att de skulle kunna ha hjälpt spelet att få en annorlunda profil, för i efterhand känns det otroligt generiskt. (Men när det kom tyckte jag att det var otroligt häftigt.)
De nämns i regelboken, och i en artikel i Sinkadus finns en muterad varg med gevär, men efter det nämns de aldrig igen tyvärr.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
I Mutant 2089 nämndes väl aldrig djurmutanter efter regelboken? Jag kan inte minnas att något av äventyren eller modulerna innehöll en djurmutant. Jag håller med om att de skulle kunna ha hjälpt spelet att få en annorlunda profil, för i efterhand känns det otroligt generiskt. (Men när det kom tyckte jag att det var otroligt häftigt.)
I ett Sinkadusäventyr försökte jag få in mutanter som levde under Berlin. Försökte lämna det öppet vilken typ av mutanter det var fråga om. Ska kolla upp det, det var i Lovligt byte vill jag minnas.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag är ganska dåligt insatt i Mutant-världarna, men lyser inte de muterade ANKORNA med sin frånvaro? Hur tänkte Äventyrsspel där?
 
Top