[Recension] Mutant Hindenburg

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Så länge grannarna tillåter det....


(det är faktiskt något både M2 o UA var dåliga på att ge Pyri andra länder på andra sidan Östersjön att handla o kriga med, nästan alla andra namngivna riken ligger ju i nuvarande Sverige, det borde ju egentligen vara lättare att resa över Östersjön än genom vildmarken och zonerna)
Delvis. Det fanns ett konceptuellt problem. Hur överför man Mutans svenska stämning till andra länder? Jag var en av delförfattarna till Österhavets riken till MUA (Skrev Nowa Warsawa) men överlag tycker jag att både mitt bidrag, och modulen i stort, var bland det svagaste till MUA. Även Mutant 2 hade liknande problem när hela Skandien skulle beskrivas. Ulvriket och Gottland tycker jag absolut räcker.

Egentligen tycker jag att Järnringen själva löste det bäst när de beskriv trakten norr om Nordholmia.

Lösningen jag valde i Zonen var att ta ett steg ytterligare tillbaka. Rövarband som krigar och handlar med varandra, mer eller mindre.

" Zonen består av ett lopptäcke av gängrevir, rövarstater, fortifierade gumsegårdar och bräckliga pakter mellan små utmarkssamhällen. Men kejsarmakten är inte helt frånvarande. Då och då anländer välbeväpnade skatteexpeditioner från Hindenburg som under vapenhot avkräver kosing och krubb av invånarna. De hålor som styvnackat vägrar att betala jämnas med marken. De som däremot betalar får njuta av kejsarmaktens beskydd (hur långt nu det räcker) och gåvor i form av skatteskrivare, garnision, postiljonsverksamhet och en och annan upplaga av Polisgazetten slängd i fejset på den kuvade överkuckun."
 
Top