[Recension] Mutant Hindenburg

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Japp. "Gale - de muterade djurens rike" från 2004 var ett fanmaterial till MUA av Mattias Ahlqvist. Sammanlagt 6 PDF:er med beskrivning av Skottland + några äventyr (har dem liggande om någon är intresserad).
Jag tar gärna pdferna ifall du har lust att dela.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,083
Denna finns inte på engelska än? Hoppas på en rejäl produktionslinje och att man sen ger ut en cyberpubk version à la den gamla svarta lådan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Denna finns inte på engelska än? Hoppas på en rejäl produktionslinje och att man sen ger ut en cyberpubk version à la den gamla svarta lådan.
Det kommer nog aldrig översättas. Men Mutant 2089 hade varit coolt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Det kommer nog aldrig översättas. Men Mutant 2089 hade varit coolt!
Nej. Och att gå över till en cyberpunklinje? Nej tack. Gillar Mutant 2089 men någon bra fortsättning på Pyri var det inte.

Men vi har ju CM77 och snart Cyborg. Behöver vi ett till?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Nej. Och att gå över till en cyberpunklinje? Nej tack. Gillar Mutant 2089 men någon bra fortsättning på Pyri var det inte.

Men vi har ju CM77 och snart Cyborg. Behöver vi ett till?
Den stora frågan är - kommer det finnas mutanter i Cy Borg?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,083
Nej. Och att gå över till en cyberpunklinje? Nej tack. Gillar Mutant 2089 men någon bra fortsättning på Pyri var det inte.

Men vi har ju CM77 och snart Cyborg. Behöver vi ett till?
Ja! Mutanter är ju ett ett jäkla plus för en cyberpunk setting
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Hindenburg?
Det uppenbara svaret är väl att Pyri är en alldeles för svensk setting för att Ligan ska våga satsa på den internationellt.
Dessutom har Hindenburg alltför stor anknytning till MUA och MUA sviten. För att det skulle funka behöver man ge ut MUA på engelska först och det har jag svårt att se att man ger sig på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Dessutom har Hindenburg alltför stor anknytning till MUA och MUA sviten. För att det skulle funka behöver man ge ut MUA på engelska först och det har jag svårt att se att man ger sig på.
Håller med, det var liksom underliggande i mitt svar.

Men visst, rent kvalitetsmässigt tror jag att speciellt MUA-kampanjen möjligen skulle kunna slå. Den är faktiskt osedvanligt bra även i en internationell jämförelse och skulle kunna rida lite på Symbaroum/Törnetronens varumärke - som ju långsamt verkar samla följare. Men jag ser det som sagt inte hända.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Nej, jag slipper dem helst.
Jag håller inte med. Jag tycker det passar klockrent in i cyberpunkens klassmetaforer. Men det ska ju vara rätt sorts mutanter. Brutalt muterade och trasiga människor i fattiga självhushåll i Zonen? Lätt! Putslustiga djurmutanter i höga hattar och pilsnerfilmsnamn? Njae...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Jag håller inte med. Jag tycker det passar klockrent in i cyberpunkens klassmetaforer. Men det ska ju vara rätt sorts mutanter. Brutalt muterade och trasiga människor i fattiga självhushåll i Zonen? Lätt! Putslustiga djurmutanter i höga hattar och pilsnerfilmsnamn? Njae...
Hmja, jo, jag kan köpa det som klass. Märkta människor med genetiska defekter som får slita i underklassen eller leva i kloakerna, ok. Och det var ju lite så 2089 använde dem. Men flerarmade, eldsprutande, bevingade varelser som de rent regelmässigt kunde vara - lustiga hattar eller inte? Nja, passade inte min smak.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Alltså, det går ju att köra på lite mörkare "mutanter-som-genetiska-anomalier" - kanske rent av over the top Moebius och Jodorwskistuk.

Men jag vill nog egentligen hellre spela muterat vildsvin i skinnpaj och pilotbrillor med pump-action hagelbrakare och cybernetiskt lasersikte.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Men vi har ju CM77 och snart Cyborg. Behöver vi ett till?
Det finns ju hur många fantasyrollspel som helst i Sverige så fyra cyberpunkspel borde vi nog klara av 🙂

Muterade djur hör helt klart hemma i cyberpunk! De ska såklart göras på ett annat sätt än vanliga mutant, men jag kan inte begripa varför det inte skulle gå? Vi talar ju inte om muterade älgar. I mitt ävenyr En knytnäve av stål till Mutant 2089 förekommer en hel del muterade djur. Jag skulle gärna vilja veta varför de skulle passa så dåligt in?
 
Top