Vimes;n180796 said:
Jag är nyfiken: vilken kunskap har vi om hur och till vilken grad kommersiella spelfilmer påverkar människors uppfattning om historiska händelser? Jag tror Tre Solar är inne på något här ovan när han diskuterar att bara "påverkan" är ett alldeles för vagt ord för att beskriva hur fiktiva skildringar interagerar med oss. Rimligtvis borde det finnas empiriska undersökningar av detta, eller?
Det finns massor, området kallas "historiografi" eller "historiebruk", och är just nu väldigt inne bland historiker; avhandlingar om hur historia skildrats på film har bland annat gjorts på Lunds universitet. Jag kan inte på rak arm ge exempel på saker man kommit fram till, men det är uppenbart att historiebruket i mycket hög grad påverkar folks uppfattning om det förflutna. Detta är särskilt påtagligt i andra kulturer än den svenska, där man bryr sig mer om historia och producerar mycket mer film, litteratur etc med historiska anspråk - Kinas relation till sin egen historia är ett praktexempel, men hur Westernepoken genom litteratur och film blixtsnabbt mytologiserades och blev del av den amerikanska identiteten är det kanske tydligaste exemplet av dem alla. Ett annat intressant exempel är den iranska, helt fiktiva, legenden om prinsessan Shahrbanu, som efter den arabiska erövringen användes för att konstruera en iransk stolthet inom ramarna för den islamska kulturen.
Mer konkreta exempel inkluderar vilken otrolig förmåga ett popkulturellt medium som film har att skapa och vidmakthålla missuppfattningar om det förflutna. Det bästa exemplet av alla torde vara hur folk alltid visualiserar sig Kleopatra VII Philopator som någon sorts olivhyad fornegyptisk drottning med peruk och kajal, och hur hon porträtteras så i
alla jävlar medier till och med fucking annars superkorrekta Rome, när hon i själva verket var en greko-makedonier som såg ut
så här. Ett annat bra exempel är hur filmmediet bara blåvägrar att skildra dinosaurier med fjädrar, och hur det just nu finns en fucking dinosaurie-animatronics-utställning i Malmö där inte en endaste fjäder finns i sikte ens på dromaeosauriderna.
En dominant popkulturell bild av ett historiskt narrativ kan till och med vara så stark att inte ens historiker själva tar tag i att motarbeta den. Vår kunskap om Slaget om Gaugamelas förlopp byggde tex i tusentals år uteslutande på grekiska källor, som berättade hur Alexander utmanövrerade perserkungen som panikade och flydde. Men sedermera har det dykt upp fragment av en babylonisk kalender, som ger en helt annan version av detta skeende (att perserkonungens legosoldater övergav honom och att bataljen först då började gå snett för honom), och denna kalender är en bättre källa enligt flera av historikers centrala källkritik-kriterier - närhet i både tid och rum. Likfullt verkar ingen på allvar ha tagit itu med att konstruera ett nytt narrativ som utmanar det traditionella, och lo and behold - gissa vilken version de använde i Alexander, en film som annars är berömvärt historiskt korrekt och vågade sig på att bryta mot flera hårt cementerade missuppfattningar?
Inom vissa historiska områden där man gjort framsteg på senare år har detta somehow fått genomslag i popkulturen - skildringarna av tex det transatlantiska slaveriet eller kvinnor i Western eller samhällslivet i romarriket är långt bättre och mer komplexa och trovärdiga nuförtiden på film än vad de var för 30-40 år sedan. Andra områden tycks, på filmduken (men -inte- i forskningen!), å andra sidan praktiskt taget ha stått still - medeltiden being a prime example. Därför känns det lustigt nog ofta som att medeltidsfilm åldrats bättre än Westernfilm, trots tidiga briljanta Westernregissörer som John Ford. Den yttersta domen, Det sjunde inseglet, The Lion in Winter eller Masque of the Red Death känns alla fortfarande som magnifika filmer, medan det är något quirky med John Fords charmiga, klassiska Westernfilmer - de känns aldrig tillräckligt gritty och man kan inte riktigt köpa illusionen.