Sorry att jag missförstod situationen med grammisbrallorna.
Ram;n329944 said:
Om jag får komma med en personlig tanke så är jag inte helt tillfreds med att lämna över sådana reaktioner till reaktionstabeller.
Ja! Inte jag heller! Hela det emotionella lagret med petitions, tactics, grants etc är något jag älskar att rollspela ut. Låta känslor få vara känslor och inte tärningsslag.
Jag ska göra den där SLP-samtals-tråden any day now... känns som att den skulle fylla in en del pusselbitar här!
Jack (John i 70-talsversionen) och Ally (Esther i 70-talsversionen) är RP i det här exemplet.
Jag försöker tänka vad är det dom två samtalsparterna vill ha ut av det här samtalet (och det behöver inte bara vara ett samtal med ord utan kan också vara andra handlingar såsom kroppsfunktion och alkohol). Vem av dom är det som vill ha nåt av vem. Kan ibland vara ganska självdestruktiva saker som "jag vill bli straffad av dig", "jag vill testa gränserna mot dig", "jag vill att du ska lämna mig", "jag vill göra saker som skulle få en normal människa att lämna mig men jag vill ha dig kvar men jag gör sakerna för att jag är otrygg eftersom jag tror att du kommer lämna mig" osv.
Jack är avundsjuk på Ally. Om det är att han själv vill vara folkets stjärna eller om det är att han vill vara
Allys stjärna, eller att han vill att Ally ska ha en annan musikstil, en annan inställning till sin konst, det är oklart. (Tydligare i 70-tals-versionen där John verkligen är bitter mot Esther.) Han hatar också sig själv. Han vill kvadda sig själv, han vill kvadda kvällen, han vill förinta sig, han vill förnedra Ally. Det är hans mål. Hur skulle det se ut rent konkret i vårt spel? Det skulle vara uttryckt som en s.k. bond, som är definierat som något som du vill ha av någon annan men inte kan få. I det här fallet "Jack vill kvadda både sig själv, och Ally, och relationen. Han kan inte få det för hon älskar honom vad han än gör." Det är meningen som skulle stå på Jacks rollformulär. I plaintext. Kanske några andra saker också som "Ideal: längtan", "Trait: släpper taget alldeles", "Flaw: Beroende av alkohol och narkotika".
I den här specifika konfrontationen / samtalet / "scenen". Jack har en "petition", dvs en önskan eller en begäran, mitt under grammistalet. Den petition behöver inte formuleras i konkreta ord,
känslan av den petitionen är ändå den samma. Han går upp där och börjar sluddra och sen bara släpper han lös hela kroppen i sina egna kläder på scen. Bara typ bildligt talat dör. Nu är det upp till Ally. Sätter hon en gräns där? Eller är hon bara "åh älskling", vårdar honom, ignorerar omvärldens blickar, nån hon bryr sig om är skör och utsatt och hon ser inget annat än att få honom hel och ren? Eller nåt mellanting? Eller först den ena reaktionen, sen den andra, eller vice versa? Upp till Allys spelare.
Vi använder inte tärningsslag eller nåt utan vi har en belöning för den som "ger sig", som "ger efter", i en sådan scen. Kan ju diskuteras vad "att ge sig" skulle vara för Ally...? Både "jag har fått nog, jag sätter en gräns nu, vår relation är över!" och "åh älskling jag ska duscha av dig", vilket som av dom två skulle vara att Jack fick det han ville --- en reaktion. Jack däremot har ju allt annat än gett efter. Han har kört sin linje
totalt, helt kört över Ally och pappan och publiken och hela det sammanhanget som galan är. Bokstavligt talat pissat ner den. Obviously är det alltså Ally som ska ha "dramabrickan" som belöning, vilket i våra regler kan sparas och senare omsättas till en tärningsbonus i ett procedurellt sammanhang (ex vis när man behöver slå death saves).