Nekromanti Reality is just a point of view

Flanellkatt

Veteran
anth;n329942 said:
Vill bara förtydliga:
Vad jag menade var att ännu har inget blorb-fan kidnappat någon annan tråd och skrivit om blorbens förträfflighet.
(det motsatta har säkert hänt, precis som du säger)
Så ingen missförstår.
Nej, jag menar verkligen att blorbfans har gått in i trådar om annat och pratat blorb (ofta har de första blorbinläggen varit on topic men uttryckta på ett onödigt polariserande sätt). Trådarna har sedan seglat iväg och börjat handla om blorb.

Jag är medskyldig här! Det är svårt att inte vilja in och peta i diskussioner där jag har starka åsikter även om diskussionen råkar ha tagit över en tråd om något annat.

2097

deleta mitt konto tack
anth;n329942 said:
Vill bara förtydliga:
Vad jag menade var att ännu har inget blorb-fan kidnappat någon annan tråd och skrivit om blorbens förträfflighet.
(det motsatta har säkert hänt, precis som du säger)
Så ingen missförstår.
Njaej jag har kanske gjort det lite grann T_T blorben är ju universal law! förbättrar allt spelande! osv osv

2097

deleta mitt konto tack
Sorry att jag missförstod situationen med grammisbrallorna.

Ram;n329944 said:
Om jag får komma med en personlig tanke så är jag inte helt tillfreds med att lämna över sådana reaktioner till reaktionstabeller.
Ja! Inte jag heller! Hela det emotionella lagret med petitions, tactics, grants etc är något jag älskar att rollspela ut. Låta känslor få vara känslor och inte tärningsslag.

Jag ska göra den där SLP-samtals-tråden any day now... känns som att den skulle fylla in en del pusselbitar här!

Jack (John i 70-talsversionen) och Ally (Esther i 70-talsversionen) är RP i det här exemplet.

Jag försöker tänka vad är det dom två samtalsparterna vill ha ut av det här samtalet (och det behöver inte bara vara ett samtal med ord utan kan också vara andra handlingar såsom kroppsfunktion och alkohol). Vem av dom är det som vill ha nåt av vem. Kan ibland vara ganska självdestruktiva saker som "jag vill bli straffad av dig", "jag vill testa gränserna mot dig", "jag vill att du ska lämna mig", "jag vill göra saker som skulle få en normal människa att lämna mig men jag vill ha dig kvar men jag gör sakerna för att jag är otrygg eftersom jag tror att du kommer lämna mig" osv.

Jack är avundsjuk på Ally. Om det är att han själv vill vara folkets stjärna eller om det är att han vill vara Allys stjärna, eller att han vill att Ally ska ha en annan musikstil, en annan inställning till sin konst, det är oklart. (Tydligare i 70-tals-versionen där John verkligen är bitter mot Esther.) Han hatar också sig själv. Han vill kvadda sig själv, han vill kvadda kvällen, han vill förinta sig, han vill förnedra Ally. Det är hans mål. Hur skulle det se ut rent konkret i vårt spel? Det skulle vara uttryckt som en s.k. bond, som är definierat som något som du vill ha av någon annan men inte kan få. I det här fallet "Jack vill kvadda både sig själv, och Ally, och relationen. Han kan inte få det för hon älskar honom vad han än gör." Det är meningen som skulle stå på Jacks rollformulär. I plaintext. Kanske några andra saker också som "Ideal: längtan", "Trait: släpper taget alldeles", "Flaw: Beroende av alkohol och narkotika".

I den här specifika konfrontationen / samtalet / "scenen". Jack har en "petition", dvs en önskan eller en begäran, mitt under grammistalet. Den petition behöver inte formuleras i konkreta ord, känslan av den petitionen är ändå den samma. Han går upp där och börjar sluddra och sen bara släpper han lös hela kroppen i sina egna kläder på scen. Bara typ bildligt talat dör. Nu är det upp till Ally. Sätter hon en gräns där? Eller är hon bara "åh älskling", vårdar honom, ignorerar omvärldens blickar, nån hon bryr sig om är skör och utsatt och hon ser inget annat än att få honom hel och ren? Eller nåt mellanting? Eller först den ena reaktionen, sen den andra, eller vice versa? Upp till Allys spelare.

Vi använder inte tärningsslag eller nåt utan vi har en belöning för den som "ger sig", som "ger efter", i en sådan scen. Kan ju diskuteras vad "att ge sig" skulle vara för Ally...? Både "jag har fått nog, jag sätter en gräns nu, vår relation är över!" och "åh älskling jag ska duscha av dig", vilket som av dom två skulle vara att Jack fick det han ville --- en reaktion. Jack däremot har ju allt annat än gett efter. Han har kört sin linje totalt, helt kört över Ally och pappan och publiken och hela det sammanhanget som galan är. Bokstavligt talat pissat ner den. Obviously är det alltså Ally som ska ha "dramabrickan" som belöning, vilket i våra regler kan sparas och senare omsättas till en tärningsbonus i ett procedurellt sammanhang (ex vis när man behöver slå death saves).

Flanellkatt

Veteran
2097

Jag uppfattade Ram som att hen undrade mer om hur du skulle avgöra publikens reaktion etc? Men ett intressant svar ändå!

2097

deleta mitt konto tack
Publikens reaktion? Dom blir chockade det är väl en no-brainer!

Flanellkatt

Veteran
Är det här stycket jag tänkte på:

Ram;n329944 said:
2097
Jag vill bara förtydliga en sak i frågeställningen; Frågan runt A star is born var just hur omvärlden reagerar på RPs agerande.

2097

deleta mitt konto tack
OK. RP och SLP med specifika relationer reagerar utifrån dom. Relationen förstärks eller försvagas, kanske brister helt. Publiken som stor massa däremot känns som ja jo dom blir chockade…? Det är väl det som händer. Det ligger kvar nästa gång RP träffar dom. "Jaha det var du som… den där gången…"

2097

deleta mitt konto tack
Dom kanske börjar skratta och tycker om det och tycker du är döfräck och charmig som vågar göra nåt sånt på scen iofs! Men om jag öht kan tänka mig fler outcomes då får tärningen välja. Det tog mig typ en halvtimme att komma på nåt annat än att dom skulle vara chockade

Ram

Skev
2097;n329966 said:
Dom kanske börjar skratta och tycker om det och tycker du är döfräck och charmig som vågar göra nåt sånt på scen iofs! Men om jag öht kan tänka mig fler outcomes då får tärningen välja. Det tog mig typ en halvtimme att komma på nåt annat än att dom skulle vara chockade
Det är precis detta som jag menar och lite i den tangentens riktning hur prepp med tabeller runt sådana saker ens skulle kunna se ut... Bigger fan croud reaktions on on-stage shocking events-tabellen skall då också finnas samtidigt som tabellen för reaktioner på hjältar som rider in i staden med undergrupperna and antingen like rockstars/humble/asholes/... Och en tabell per socialt stånd. Och en för vilka som kommer och en för hur lokal adelsperson reagerar på alla olika sorters påverkan och en för vilka rätter som serveras och ... Mängden tabeller eller vad det må vara känns obegripligt hög.

Ja, jag raljerar. Det går att förenkla. Men inte jättemycket för då antar jag att spelledaren behöver interpolera/improvisera.

Mogger

Hipsteranka
Omvärlden reagerar på det sätt blorben säger. Nu när jag har fattat grejen så är det inte konstigt. Allt man behöver göra är att spika kontraktet att gloraklet bestämmer.

Frågan blir lite som att man spelar DoD och får frågan "men om ingen vill spela trollkarl då?" eller "vad händer om kortsvärdet inte är vasst?". "Jag vill att mitt äventyr ska innehålla ninjor".

Ja, är det viktigt för spelet/spelgruppen så får man lösa det. Finns inte publikens reaktion med bland tier 1 el. 2 så är det Safe & Boring.

Blorbens syfte är inte att ge oss svar på alla de här frågorna i olika trådar. Är det viktigt att preppa publikreaktioner, SLP-agendor, politisk förändring etc så får man preppa det, eller nöja sig med abstraktioner eller i värsta fall Safe & Boring.

Det är visserligen inte konstigt att vi ställer de här frågorna för det tar ett tag innan man fattar. Själv vill jag gärna testa att SL:a detta. Kanske nöjer jag mig med blorbpreppa en liten del i en pågående kampanj. Gillar jag det så Kanske jag fortsätter.

Men precis som mitt sim-ideal inte kan avgöra hur vattentillgången ser ut i by X så kan inte blorben ha svar på allt möjligt som kan uppkomma i spel. Men med tiden kanske det kan? Och det är sjukt coolt med spel som bygger på att det ska utvecklas med hjälp av husregler!

Fem tummar upp till blorben!

Mitt enda bekymmer är att blorben för tillfället är väldigt OSR:ig, eftersom den uppstod där. Jag vill se den mogna och omfamna fler genres.

Jag tror att det här är perfekt för mitt Revolver exempelvis. Tydligt tema, avgränsad miljö. Enter blorb!

Nässe

Myrmidon
Måns;n329969 said:
Omvärlden reagerar på det sätt blorben säger. Nu när jag har fattat grejen så är det inte konstigt. Allt man behöver göra är att spika kontraktet att gloraklet bestämmer.

Frågan blir lite som att man spelar DoD och får frågan "men om ingen vill spela trollkarl då?" eller "vad händer om kortsvärdet inte är vasst?". "Jag vill att mitt äventyr ska innehålla ninjor".

Ja, är det viktigt för spelet/spelgruppen så får man lösa det. Finns inte publikens reaktion med bland tier 1 el. 2 så är det Safe & Boring.

Blorbens syfte är inte att ge oss svar på alla de här frågorna i olika trådar. Är det viktigt att preppa publikreaktioner, SLP-agendor, politisk förändring etc så får man preppa det, eller nöja sig med abstraktioner eller i värsta fall Safe & Boring.

Det är visserligen inte konstigt att vi ställer de här frågorna för det tar ett tag innan man fattar. Själv vill jag gärna testa att SL:a detta. Kanske nöjer jag mig med blorbpreppa en liten del i en pågående kampanj. Gillar jag det så Kanske jag fortsätter.

Men precis som mitt sim-ideal inte kan avgöra hur vattentillgången ser ut i by X så kan inte blorben ha svar på allt möjligt som kan uppkomma i spel. Men med tiden kanske det kan? Och det är sjukt coolt med spel som bygger på att det ska utvecklas med hjälp av husregler!

Fem tummar upp till blorben!

Mitt enda bekymmer är att blorben för tillfället är väldigt OSR:ig, eftersom den uppstod där. Jag vill se den mogna och omfamna fler genres.

Jag tror att det här är perfekt för mitt Revolver exempelvis. Tydligt tema, avgränsad miljö. Enter blorb!
Jag är också så sugen på att testa blorb—men ingen tid just nu, aaaargh!!!!!

För mig är det frustrationen när nya spelare tror sig kunna göra vad som helst i rollspel och det inte riktigt är sant i kombination med att sandlådor utan flag framing känns trist som gör mig så sugen på detta.

Jag funderar också på hur viktigt det är att spelarna blir informerade om och köper in i tanken om blorbigt spel? Tror inte mina spelare skulle bry sig—bara spelet levererat.

Skulle vilja ha en liten kort färdigskriven blorb att köra. (Som inte kräver att jag äger massa D&D böcker)

Mogger

Hipsteranka
Nässe;n329970 said:
Skulle vilja ha en liten kort färdigskriven blorb att köra. (Som inte kräver att jag äger massa D&D böcker)
Precis! Ingen grotta men kanske ett hemsökt hus? Eller ett spökskepp? Just skräck känns rätt. Dels för att genren säger att det ska vara avgränsat/isolerat men även för att hårt preppade spöken känns coolt.

Nässe

Myrmidon
Måns;n329971 said:
Precis! Ingen grotta men kanske ett hemsökt hus? Eller ett spökskepp? Just skräck känns rätt. Dels för att genren säger att det ska vara avgränsat/isolerat men även för att hårt preppade spöken känns coolt.
Oh det vill jag skriva—med ”Fiasco-ingångar”.

Ram

Skev
Nu till slut fattar jag också. Tack Måns.

Det är olyckligt att exemplen som kommit upp varit generic fantasy world, för det är nog troligen den svåraste blorben att realisera. Den borde lämpa sig exceptionellt bra för mindre, fokuserade story-spel då mängden regler och saker som systemet och världen behöver äga och besluta är färre.

Nu behöver jag verkligen fundera. Intressant.

Nässe

Myrmidon
Ram;n329973 said:
Nu till slut fattar jag också. Tack Måns.

Det är olyckligt att exemplen som kommit upp varit generic fantasy world, för det är nog troligen den svåraste blorben att realisera. Den borde lämpa sig exceptionellt bra för mindre, fokuserade story-spel då mängden regler och saker som systemet och världen behöver äga och besluta är färre.

Nu behöver jag verkligen fundera. Intressant.
Jag inbillar mig att det inte måste bli extremt mycket prepp—bara rätt grejer och på rätt sätt. Och då behöver man ju erfarenhet av att spela blorb. Tänker mig att ett äventyr som Mo Mosel bara skulle skrivas lite annorlunda. Annan ingång. Inga händelser. Men här är jag ute på djupt vatten.

Zire

Swashbuckler
Måns;n329969 said:

Jag hade också detta bekymmer. Vi var inte så nöjda med att köra i dungeons, så jag håller på att sätta upp ett test i Mutant: År noll istället. Zonen känns lättblorbad (och det finns ju en del tabeller och liknande redan), utmaningen sitter nog mer i interaktionen mellen folk i Arken...

Ram

Skev
Nässe;n329974 said:
Jag inbillar mig att det inte måste bli extremt mycket prepp—bara rätt grejer och på rätt sätt. Och då behöver man ju erfarenhet av att spela blorb. Tänker mig att ett äventyr som Mo Mosel bara skulle skrivas lite annorlunda. Annan ingång. Inga händelser. Men här är jag ute på djupt vatten.
Ja, håller med. Linjär struktur, hög containment. Tillräckligt få relevanta SLP som är enkla att kodifiera.

Sedan hävdar jag att exkludering av händelser i blorb är en tillfällig designmiss som snart kommer åtgärdas. :)

2097

deleta mitt konto tack
Hög containment, ochSLPer och andra entiteter är jättebra när man är ny på blorb. Ett riktigt kammarspel. Bra idéer folx! Den här tråden blev ju fett grym tack än en gång Måns!

Att strukturen är linjär är inte bra.

Vi vill att händelser ska uppstå i spel, genom spelande. "Play to find out"

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
2097;n329925 said:
Ja, du har rätt, jag missförstod frågan. Vi har ett loyaltyvärde som tickar ner, när rollpersonerna är taskiga mot SLPn får dom minus 1d4 och när dom är schyssta plus 1d4. Vi har också tactics/petitions–systemet som jag har fortf har utlovat en annan tråd kring.
Det hjälper för att bestämma vad spelledarpersonen tycker, men det hjälper inte att bestämma vad spelledarpersonen gör. Om drottningen blir arg på rollpersonerna, vad händer då? Morrar hon åt dem, beordrar hon vakterna att kasta ut dem, beordar hon vakterna att kasta dem i fängelehålan?