Nekromanti Rape of thrones

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Arfert;n93812 said:
Ja, och? Klart att alla författare influeras av sig själv. Eller av andra erfarenheter. Eller saker som hänt dem. Det är sånt författare säger i intervjuer. Men inte allt.

De är historieberättare. Det är deras jobb. Jag vill inte ha ett kulturklimat när man bara får skriva om sig själv. Man måste få utforska annat.
Det var inte det jag skrev, heller. Det handlar inte om att författare "inte får skriva om saker de inte upplevt". Då skulle det bli väldigt svårt att skriva fantasy eller scifi...

Däremot kan det vara problematiskt för gubbar att skriva till exempel väldigt gubbsjuka texter där småflickor sexualiseras. Inte för att de "inte får", utan för att de då blir en del av en kultur och en struktur.

Det är ingen som snackar om att författare "inte får" göra saker. men författare måste också kunna tåla kritik mot sina verk. Kritik är inte censur, och tystar man litteraturkritik man inte gillar så är man minst lika illa ute som om man tystar författare eller skämttecknare man inte gillar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej. Det är inte så. Det är din synvinkel som har en större inneboende risk. "Problematskt för gubbar" är inget annat än kod för håll käften. Vilket är sjukt farligt då många författare blir bättre med åren. Ofta kan man skriva saker när man blir gammal som man inte klarade av som ung. Du ägnar dig åt diskriminering. Jag gillar inte.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Arfert;n93795 said:
När en ung tjej som Silvia Avallone skriver snusk i Stål så reagerar få negativt. (Bra roman. läs den.) Trots att den bland handlar om minderåriga tonårstjejer som har sex, jobbar som strippa etc. Hade exakt samma text skrivits av en 55 årig man så hade alla skrikit sig hesa om male gaze. Fram med facklor och högafflar.
Ligger något i det. Och det finns t o m en anledning till det. Nämligen att vi lever i ett ojämlikt samhälle.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Arfert;n93822 said:
"Problematskt för gubbar" är inget annat än kod för håll käften.
Jasså? Det var inte så jag lästa det :)

När någon skriver på ett sätt som befäster strukturer som förtrycker andra så är det dåligt, oavsett vem det är som skriver. Den som levt större delen av sitt liv utan att komma i någon större kontakt med den rådande nivån på feminismdebatten kan säkert ha väldigt svårt att analysera och förstå varför en given skildring är problematisk och varför en annan inte är det. Det är ingen anledning att sluta skriva men det är heller inte en ursäkt för att skriva dåliga saker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klart att du inte läser det så, Rasmus. Men varför är det mer problematiskt när en gammal man med mindre sexdrift skriver det än om en ung och kåt person gör det? Jag gissar att det beror på fördomar. En gammal man ska inte tänka på sånt. Det är äckligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja Organ. Vi lever i ett åldersfascistiskt sammhälle. Och Martin är ful, fet och gammal.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Arfert;n93828 said:
Ja Organ. Vi lever i ett åldersfascistiskt sammhälle. Och Martin är ful, fet och gammal.
Jag tror att det har mycket lite med ålder att göra. Jag är övertygad om att reaktionerna som Avallone fått skulle varit likartade även om hon istället hade varit en tant i Martins ålder.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n93828 said:
Ja Organ. Vi lever i ett åldersfascistiskt sammhälle. Och Martin är ful, fet och gammal.
so what? Stephen King är också ful, fet och gammal, och minst lika populär och stilbildande som Martin, men fick inte ett uns av kritik när han skildrade sexövergrepp i "Gerald's Game". Orsaken? Han gjorde det bra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror att det har mycket lite med ålder att göra. Jag är övertygad om att reaktionerna som Avallone fått skulle varit likartade även om hon istället hade varit en tant i Martins ålder.
Hon kommer vara snygg och smal vid 60 år.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir;n93830 said:
so what? Stephen King är också ful, fet och gammal, och minst lika populär och stilbildande som Martin, men fick inte ett uns av kritik när han skildrade sexövergrepp i "Gerald's Game". Orsaken? Han gjorde det bra.
Du kan vara säker på att han skulle fått det, om "Gerald's Game" hade varit i närheten av GoT populäritet och en HBO-serie. Men de flesta skiter i "Gerald's Game". Jag hade aldrig hört talas om den boken, om jag ska vara ärlig. Tröttnade på King redan på 80-talet.

Det är som att alla gillar att kritisera och hitta på myter om MacDonalds (ca 35000 restauranger), men ytterst få kritiserar Burger King (ca 11000 restauranger).

Symbolvärdet.

...minst lika populär
Det var läääääääänge sedan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Arfert;n93840 said:
Hon kommer vara snygg och smal vid 60 år.
Vad exakt baserar du det på? Att hon är smal och snygg nu? Martin hade visserligen fula sjuttiotalsglajjer när det begav sig och en likadan Emil i Lönneberga-mössa som han fortfarande alltid bär, men helt oäven såg han inte ut och smal var han en gång i tiden. Så det argumentet håller inte.

Men oavsett så håller du tydligen med mig om att det inte handlar om ålder, så vad menar du, att det beror på att Martin ser ut som en tjock uteliggare?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller med Arfert här också. Folk gör skillnad på kön när det gäller författare och vad de tillåts skriva. Sen kanske ålder och utseende spelar roll också i det här fallet, men det är sekundärt. Framförallt handlar det om kön.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Men oavsett så håller du tydligen med mig om att det inte handlar om ålder, så vad menar du, att det beror på att Martin ser ut som en tjock uteliggare?
Hade han varit snygg och smal, säg som George Clooney (54, lika gammal som mig) eller Johnny Depp (52 bast), så hade det naturligtvis kompenserat lite för hans ålder. Men nu har han alla fel.

Och han är född fukking 1948. Har förmodligen ena benet i graven. Låt honom skriva alla scener som han tycker behövs. Utan att moralisera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Arfert;n93822 said:
Nej. Det är inte så. Det är din synvinkel som har en större inneboende risk. "Problematskt för gubbar" är inget annat än kod för håll käften. Vilket är sjukt farligt då många författare blir bättre med åren. Ofta kan man skriva saker när man blir gammal som man inte klarade av som ung. Du ägnar dig åt diskriminering. Jag gillar inte.

Du hittar på saker jag varken sagt eller menat. Du reducerar ett komplext sammanhang till ett enkelt svartvitt argument du har lättare att ta ställning i. Du förvandlar strukturell kritik till att handla om individen. Det är oärligt och tråkigt och får mig ärligt talat att helt tappa sugen att ens försöka diskutera saken.

"Problematiskt för gubbar" är inte kod för "håll käften". Det är inte kod alls, faktiskt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så vad i helvete är det som är så "Problematiskt för gubbar"? Mer än att de är gubbar då? Och börja inte yra om makt i kulturen. I kultursvängen, litteraturen, var det länge sedan gubbarna hade mer makt. Inbillar man sig det har man inte varit uppe på många förlag eller kulturredaktioner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Arfert;n93827 said:
Klart att du inte läser det så, Rasmus. Men varför är det mer problematiskt när en gammal man med mindre sexdrift skriver det än om en ung och kåt person gör det? Jag gissar att det beror på fördomar. En gammal man ska inte tänka på sånt. Det är äckligt.
Vem här har skrivit att det är "mer problematiskt när en gammal man med mindre sexdrift skriver det än om en ung och kåt person gör det"? Om svaret är "ingen" så är ju det här "argumentet" helt irrelevant.

Sedan är det intressant att du ser åldersdiskrimineringen men inte könsdiskrimineringen. Det du beskriver gäller nämligen i väldigt hög grad när det gäller män kontra kvinnor; mäns könsdrift kanske är "ful" men den är också "självklar". Du har själv påstått att "alla killar kollar på porr"; ett vansinnigt uttalande i exakt samma stil som till exempel Knausgårds mansfientliga påstående att alla män funderar över hur alla kvinnor de möter skulle vara att ligga med.

Du och andra reproducerar därmed idén om mäns sexualitet som ständigt närvarande. Situationen ser helt annorlunda ut för kvinnor; det är inte direkt kvinnor som får sitta och vräka sig i dokumentärer om sig själva och i princip oemotsagt prata om sin attraktion till 13-åringar. Oaktat recensenter och kulturetablissemangs reaktion på kvinnliga sexskildringar så lever vi fortfarande i en kultur där vi bara börjat nudda vid tanken att kvinnor också kanske har en sexualitet.

En gammal man är per default oändligt mycket mer respekterad än en gammal kvinna, eftersom den gamla kvinnan förlorat det enda värde samhället tillerkänner henne: det unga utseendet. Det förekommer absolut diskriminering på grund av ålder, men den könsbaserade diskrimineringen blir också värre med åren. Därför skaver det ganska mycket när du verkar försöka framställa det som att "gammal (vit) man" skulle vara det sämsta man kan vara, den det är mest synd om, den som är offret i situationen. Tvärtom är ju Martin en väldigt inflytelserik, vit, äldre man som i kraft av både ålder och kön och hudfärg och annat är kapabel att vara väldigt aktiv i att, till exempel, reproducera väldigt tråkiga normer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Arfert;n93860 said:
Så vad i helvete är det som är så "Problematiskt för gubbar"? Mer än att de är gubbar då? Och börja inte yra om makt i kulturen. I kultursvängen, litteraturen, var det länge sedan gubbarna hade mer makt. Inbillar man sig det har man inte varit uppe på många förlag eller kulturredaktioner.
Vi lever, fortfarande, i ett patriarkalt samhälle. Vi lever fortfarande i ett samhälle med våldtäktskultur, med extremt problematiska värderingar kring mäns och kvinnors sexualdrifter (som du själv också reproducerat).

Äldre män har mer makt än äldre kvinnor, yngre män har mer makt än yngre kvinnor. Därför är det problematiskt när en äldre man till exempel uttalar sig om hur attraherad han är av trettonåringar. För att vår kultur säger att äldre män ska ha respekt. Fortfarande.

Att du eventuellt inte upplever dig få den pondusen eller statusen betyder inte att det inte ser ut så i samhället i stort. Du kan inte likställa din egen upplevelse med samhället.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du kan inte likställa din egen upplevelse med samhället.
Det gäller dig med, min gode Krank. Och ålderfascismen är gigantisk i det här landet. Och den underblåser dina åsikter. Se verket, inte upphovspersonen. Och när nån skriver att X:s bok är problematisk enbart för att X råkar vara en man uppåt pensionsåldern, ja då osäkrar jag min Browning.

Författare är för övrigt inte SCA-styrelsegubbar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har bara ytligt följt Knausgård-drevet. Men det är kul med kulturdebatter. De är så otroligt elaka och skoningslösa. Men jag lutar åt att Knausgård har mer rätt än fel. Även om han inte har rätt i allt.
 
Top