Ranka Star Wars live action filmerna

Är inte storyn som berättats i efterhand att det inte var manus eller filmning som "gjorde" första filmen utan redigeringen? Att folk tog sig friheter med George Lucas material innan han nåt den halvgudastatus han sedan fick.
Det finns en film om det (How Star Wars was saved in the Edit), men när jag skulle hitta den så hittade jag flera filmer som säger att den filmen är full av felaktigheter och missförstånd, och egentligen är en attack på George Lucas ... vilket jag inte kan se, men det är ett perspektiv som anförs som kritik mot den.

1. The Last Jedi (Live-action Star Wars bästa hantering av kraften, jedi-filosofin, och plot twists, dvs fucking fundamentala koncept. Men att de klippte bort den här scenen kan jag inte fatta).
  2. The Empire Strikes Back (visuellt enastående, tajt storytelling)
  3. Return of the Jedi (denna är impopulär bland många, men jag älskar så hur den har modet att låta slutkonflikten handla om medkänsla och mod istället för fysisk konfrontation)
  4. Revenge of the Sith (mycket ojämn, stundtals väldigt corny, stundtals den bästa cinematografin i hela filmserien)
  5. Rogue One (ojämn, men fantastiskt klimax, Imperiet har aldrig känts så farligt som här)
  6. Solo (härlig rollspelsstämning, massor av balla scener från delar av universat vi annars aldrig får se)
  7. A New Hope (fantastiskt arbete med worldbuilding, men jag tycker inte om den alls lika mycket som alla andra gör, tror det är för att den känns lite för matineig för min smak, och för att karaktärerna, utöver Obi-Wan, inte hinner ta form och bli intressanta)

Här slutar de bra Star Wars-filmerna. Dags för hall of shame!

8. Attack of the Clones (plotten är a fucking mess, men vi får åtminstone mycket av Christoper Lee, och slipper Anakin-barnskådisen...)
  9. The Phantom Menace (en visuellt enastående nytolkning av Star Wars-universat, men skjuts ned av kasst manus, orientalistiska skurkar, och den skitstörigt skrivna Anakin)
  10. The Force Awakens (att casta skurkarna som nyfascistiska imperiet-fanbois är briljant, liksom att de kannibaliserat den gamla Force-planeten Ilum. Men resten av filmen känns som en oinspirerad karbonkopia av A New Hope, med avsevärt sämre worldbuilding, och att de gör Rey istället för Finn till huvudpersonen är ett oförlåtligt narrativt misstag).
  11. Rise of Skywalker (en av de topp tio sämsta filmer jag någonsin sett. Jag ser hellre om Urotsukidōji och Mermaid in a Manhole än att tvingas återuppleva den här travestin, vars avgrundsdjupa narrativa idioti riskerar att trigga min pannlobsdemens i förtid. Ett misslyckande på alla nivåer, och alla som var med och gjorde den borde skämmas. Jag kommer aldrig orka se en film med Daisey Ridley igen).

Last edited:
1. fyran
2. Femman
3. Sexan
4. Rouge one
Övriga filmer är så fruktansvärt usla att jag börjat avsky allt med Star Wars och i hemlighet tänka att folk som gillar Star Wars antingen a) ljuger b) är korkade eller c) saknar smak, elegans, vett och empati. Dessutom har de för mycket fritid. Riktig skräp. Även de gamla filmerna är 90% nostalgi.

Edit: alltså inte helt allvarligt menat. Hoppas det framgår.

Last edited:
Som vissa påpekar så visst, manus är sådär man det är det i orginalfilmerna också. DÄr där ser man likväl massa fina skådisinsatser. Även i prequelsen tycker jag Portman, McGregor osv gör ok insatser. Det är just Haydens insats som är helt vedervärdigt dålig

Jag tycker varken att Hayden Christensen är bra eller dålig. Helt ok, men ett dåligt manus och dålig regi har inte gjort honom några tjänster.

Jag tycker det är milsvid skillnad på Christensens skådespeleri i Attack of the clones och Revenge of the Sith. I den förstnämnda tycker jag att det närmast är plågsamt, alla repliker känns off och han känns så otroligt obekväm. Tanken verkar att han ska vara en charmigt upprorisk spjuver men det landar så himla fel. I nästa film blir det betydligt bättre.

Fast jag tycker inte att man ska vara alltför hård mot Christensen med tanke på vilket undermåligt material han hade att jobba med. Vem hade kunnat göra något vettigt med repliker som "Believe me, I wish I could just wish away my feelings, but I can't"

Jag tycker det är milsvid skillnad på Christensens skådespeleri i Attack of the clones och Revenge of the Sith. I den förstnämnda tycker jag att det närmast är plågsamt, alla repliker känns off och han känns så otroligt obekväm. Tanken verkar att han ska vara en charmigt upprorisk spjuver men det landar så himla fel. I nästa film blir det betydligt bättre.

Fast jag tycker inte att man ska vara alltför hård mot Christensen med tanke på vilket undermåligt material han hade att jobba med. Vem hade kunnat göra något vettigt med repliker som "Believe me, I wish I could just wish away my feelings, but I can't"

I don't like sand

Håller med om att han blir ett litet snäpp bättre mot slutet. Men, som sagt, alla vi har sett skådisar göra dunderinsatser i skitfilmer. Det sker hela tiden. En bra skådis kan göra en ok insats även med världens mest ruttna manus. Jag tycker absolut inte man kan försvara Haydens insats bara med hänvisning till manus.

Jag tycker absolut inte man kan försvara Haydens insats bara med hänvisning till manus.
Absolut inte bara, han snubblar även på repliker som är rimliga. Jag menar bara att manuset inte gjorde honom några tjänster.

Hayden Christensen är absolut inte bra som Anakin men jag ska erkänna att jag har nästan lika stora problem med Adam Driver som Kylo Ren. Jag tycker inte Kylo känns trovärdig. Sedan beror det säkert på en kombination av olika faktorer, inte enbart Drivers skådespeleri.

Hayden Christensen är absolut inte bra som Anakin men jag ska erkänna att jag har nästan lika stora problem med Adam Driver som Kylo Ren. Jag tycker inte Kylo känns trovärdig. Sedan beror det säkert på en kombination av olika faktorer, inte enbart Drivers skådespeleri.

Kylo är great för han är en loser som vill vara viktigare än han är. Han är sexig och magisk och mäktig och en dark lord… Men ändå bara en liten skit. Och det är great. Biten där alla som är kompetenta i hans närhet går på äggskal för han är emotionellt instabil är amazing. Han är millenial Vader.

Kylo är great för han är en loser som vill vara viktigare än han är. Han är sexig och magisk och mäktig och en dark lord… Men ändå bara en liten skit. Och det är great. Biten där alla som är kompetenta i hans närhet går på äggskal för han är emotionellt instabil är amazing. Han är millenial Vader.
Ja och det är great att han larpar Vader med en hjälm som han egentligen inte behöver! Och när Snoke typ drar ner brallorna på honom och säger ”Ta av dig den den där fåniga hjälmen!”

The Last Jedi (Live-action Star Wars bästa hantering av kraften, jedi-filosofin, och plot twists, dvs fucking fundamentala koncept. Men att de klippte bort den här scenen kan jag inte fatta).

Klockren scen som ju gör den delen av filmen ännu bättre. Men man kan ju nästan höra kakafonin av arga Star Wars-fans som skriker i bakgrunden om hur dumt och dåligt och fel och "anti" Star Wars den scenen är.

Jag håller med om att det där är bra grejer. Det är inte karaktären i sig utan Drivers framställning av Kylo som skaver för mig.

Jag tycker inte Kylo känns trovärdig. Sedan beror det säkert på en kombination av olika faktorer, inte enbart Drivers skådespeleri.
Jag känner nästan exakt tvärtom kring Kylo Ren. För mig är han den enda SW-skurk som faktiskt känns oberäknelig och lite obehaglig. Han är inte bara Art Direction (som Darth Vader eller Maul) utan en faktisk karaktär.

Back