Jag anar att det här med att Lion El'Jonsons smeknamn är "the lion" bygger på en slarvig transkribering någon gång i forntiden - det stor "thelion" i urkunden. Kanske är Dark Angels mörka hemlighet att El'Jonson har tre thelions? Eller har någon slags fetisch?Jag fattar att svaret är "det är ett skämt, dumskalle", men jag hittar fan ingenstans att "helion" betyder herde...
Men jag lärde mig det här:
View attachment 28191
och tycker att Thelion Legion vore rätt fett
You had me at "homoerotisk"!Imperial Fists
Det är full homoerotisk fetish porr emellanåt. Men mest är Imperial Fists grej att de älskar tunga försvar, att vara bokstavliga och envisa som mulåsnor.
Föreslår att du läser Space Marine av Ian Watson (finns inläst av Old Hammer Fiction podden), vi har en Astartes som kan tolkas som att han är kär i en annan Astartes men inte vet hur han ska handskas med det p.g.a. att annan kärlek än broderlig är utränsad ur hans personliga förståelse genom hypnoindoktrineringen, samt att han sedan tidigare ogillar och föraktar honom.You had me at "homoerotisk"!
You had me at "homoerotisk"!
Den här tråden borde få ett folkbildningspris. Jag tycker mig vara en person som i alla fall har lite koll på 40k-fluff, jag har umgåtts med IPt sedan 90-talet (eller 80-talet om vi talar WFB) men den här tråden har fått mig att inse hur mycket det finns att veta och hur lite jag vet.
Kommunistmutantförrädare, till och med!Så… Vad är Genestealers? De är KOMMUNISTERNA!
Kommunistmutantförrädare, till och med!
(Samtidigt har förstås inte Imperiet några problem om en planet styrs stalinistiskt, så länge de skickar skatt och regementen.)
Att vara kättare är ett av de tre alternativen i Rogue Trader-datorspelet.Tänkte just Paranoia när jag titta på att tweaka WH40K Rogue Trader till rollspel. Alla RP är hemliga kättare och kultister!
När de inte är maffian, eller korrupta aristokrater.Så… Vad är Genestealers? De är KOMMUNISTERNA
När de inte är maffian, eller korrupta aristokrater.
*höjer fingret för att protestera*Så… Vad är Genestealers? De är KOMMUNISTERNA! Okej, de är propagandaversionen av kommunister som USA spred på 50-talet. Men om du kollar upp deras minis så kommer du finna att de är baserade på proletära revolutionärer. De använder hemmagjorda vapen, ombyggd bygg- eller jordbruksutrustning och de är klädda som något ur en fanfiction om Che Guevara. Nästan alla Genestealer kultister tror att de är revolutionärer av bra och förståeliga anledningar såsom sann religion, bättre arbetsförhållande, ett slut på förtrycket… men egentligen är de lurade av Tyranidena. Den ”riktiga” Genestealern är ett fasansfullt och livsfarligt insektsliknande monster som sliter sönder Space Marine rustningar som om de var gjorda våta näsdukar. Det monstret biter folk och ändrar deras DNA så att de älskar monstret… Och så att deras barn kommer bli hybrider mellan Genestealers och människor. Oh, och de sprider infektionen som en könssjukdom. Sedan pågår detta i flera generationer medan barnen i kulten är olika grader av muterade freaks, kulten växer och nästlar sig in där den kan göra mest skada. Sedan, när kulten är stor nog, så känner Tyraniderna va det och kommer för att äta all biomassa på planeten. Kultisterna får en kort fantastisk tid när de gör revolution och ser Tyraniderna som vad de nu inbillat sig att de är… Och sedan faller illusionen precis innan de blir slukade hela eller smälta till biomassa i syra. Så att deras sista ögonblick är fyllda av fasa och ånger.
…
…
…
PRECIS SOM KOMMUNISTERNA!!!
Något av det mest grim dark:a i hela settingen är att den enda kraft i hela galaxen som verkar kämpa för att vanliga människor ska ha rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva på är en ond biologisk superarmé som bara luras och kommer att förvandla revolutionärerna till biomassa.Så… Vad är Genestealers? De är KOMMUNISTERNA! Okej, de är propagandaversionen av kommunister som USA spred på 50-talet. Men om du kollar upp deras minis så kommer du finna att de är baserade på proletära revolutionärer. De använder hemmagjorda vapen, ombyggd bygg- eller jordbruksutrustning och de är klädda som något ur en fanfiction om Che Guevara. Nästan alla Genestealer kultister tror att de är revolutionärer av bra och förståeliga anledningar såsom sann religion, bättre arbetsförhållande, ett slut på förtrycket… men egentligen är de lurade av Tyranidena. Den ”riktiga” Genestealern är ett fasansfullt och livsfarligt insektsliknande monster som sliter sönder Space Marine rustningar som om de var gjorda våta näsdukar. Det monstret biter folk och ändrar deras DNA så att de älskar monstret… Och så att deras barn kommer bli hybrider mellan Genestealers och människor. Oh, och de sprider infektionen som en könssjukdom. Sedan pågår detta i flera generationer medan barnen i kulten är olika grader av muterade freaks, kulten växer och nästlar sig in där den kan göra mest skada. Sedan, när kulten är stor nog, så känner Tyraniderna va det och kommer för att äta all biomassa på planeten. Kultisterna får en kort fantastisk tid när de gör revolution och ser Tyraniderna som vad de nu inbillat sig att de är… Och sedan faller illusionen precis innan de blir slukade hela eller smälta till biomassa i syra. Så att deras sista ögonblick är fyllda av fasa och ånger.
…
…
…
PRECIS SOM KOMMUNISTERNA!!!
Det mesta av deras källmaterial var i alla fall åt anarkovänster, sådant som hade börjat komma innan Thatcher men exploderade då.Jag undrar lite var de som skrev det tidiga 40k-fluffet stod politiskt. De verkar inte gilla fascism, men inte heller "kommunism" (om nu rätten att organisera sig fackligt och kämpa för bättre arbetsförhållanden är "kommunism", jag är lite tveksam till den definitionen).
*höjer fingret för att protestera*
*tittar på moderatorerna*
*ser osäker ut*
Übereil
Något av det mest grim dark:a i hela settingen är att den enda kraft i hela galaxen som verkar kämpa för att vanliga människor ska ha rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva på är en ond biologisk superarmé som bara luras och kommer att förvandla revolutionärerna till biomassa.
Jag undrar lite var de som skrev det tidiga 40k-fluffet stod politiskt. De verkar inte gilla fascism, men inte heller "kommunism" (om nu rätten att organisera sig fackligt och kämpa för bättre arbetsförhållanden är "kommunism", jag är lite tveksam till den definitionen).