WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Imperial Talons
Gimmick: De finns!

Färger: Röda och vita. Danmark Marines!

Symbol: En vit fågelklo mot röd bakgrund.

De slåss mot Nurgles trupper en gång. Jag läste en novell för det här men… De finns!

C

Jag fattar att svaret är "det är ett skämt, dumskalle", men jag hittar fan ingenstans att "helion" betyder herde...

Men jag lärde mig det här:
View attachment 28191

och tycker att Thelion Legion vore rätt fett
Jag anar att det här med att Lion El'Jonsons smeknamn är "the lion" bygger på en slarvig transkribering någon gång i forntiden - det stor "thelion" i urkunden. Kanske är Dark Angels mörka hemlighet att El'Jonson har tre thelions? Eller har någon slags fetisch?

Last edited:
Imperial Fists
Det är full homoerotisk fetish porr emellanåt. Men mest är Imperial Fists grej att de älskar tunga försvar, att vara bokstavliga och envisa som mulåsnor.
You had me at "homoerotisk"!

Den här tråden borde få ett folkbildningspris. Jag tycker mig vara en person som i alla fall har lite koll på 40k-fluff, jag har umgåtts med IPt sedan 90-talet (eller 80-talet om vi talar WFB) men den här tråden har fått mig att inse hur mycket det finns att veta och hur lite jag vet.

Föreslår att du läser Space Marine av Ian Watson (finns inläst av Old Hammer Fiction podden), vi har en Astartes som kan tolkas som att han är kär i en annan Astartes men inte vet hur han ska handskas med det p.g.a. att annan kärlek än broderlig är utränsad ur hans personliga förståelse genom hypnoindoktrineringen, samt att han sedan tidigare ogillar och föraktar honom.

Den här tråden borde få ett folkbildningspris. Jag tycker mig vara en person som i alla fall har lite koll på 40k-fluff, jag har umgåtts med IPt sedan 90-talet (eller 80-talet om vi talar WFB) men den här tråden har fått mig att inse hur mycket det finns att veta och hur lite jag vet.

Fan vad kul! :D Tack för att du säger det ☺️

Imperius Reavers
Gimmick: Upptagna! Bra på att hantera Genestealers.

Färger: Hälften svarta och hälften röda.

Symbol: En upp och ned vänd omega symbol (Ultramarines symbolen) med ett svärd genom mitten av den.

De är Ultramarine ättlingar som är ansvariga för en planet och region precis i utkanten av området som en massa olika Ultramarine ordenskapitel skyddar. Detta betyder att de är första linjen av försvar mot daemoner och xenos. Särskilt är regionen plågad av Tyranider och deras infiltratörer, Genestealer kulterna.

Så… Vad är Genestealers? De är KOMMUNISTERNA! Okej, de är propagandaversionen av kommunister som USA spred på 50-talet. Men om du kollar upp deras minis så kommer du finna att de är baserade på proletära revolutionärer. De använder hemmagjorda vapen, ombyggd bygg- eller jordbruksutrustning och de är klädda som något ur en fanfiction om Che Guevara. Nästan alla Genestealer kultister tror att de är revolutionärer av bra och förståeliga anledningar såsom sann religion, bättre arbetsförhållande, ett slut på förtrycket… men egentligen är de lurade av Tyranidena. Den ”riktiga” Genestealern är ett fasansfullt och livsfarligt insektsliknande monster som sliter sönder Space Marine rustningar som om de var gjorda våta näsdukar. Det monstret biter folk och ändrar deras DNA så att de älskar monstret… Och så att deras barn kommer bli hybrider mellan Genestealers och människor. Oh, och de sprider infektionen som en könssjukdom. Sedan pågår detta i flera generationer medan barnen i kulten är olika grader av muterade freaks, kulten växer och nästlar sig in där den kan göra mest skada. Sedan, när kulten är stor nog, så känner Tyraniderna va det och kommer för att äta all biomassa på planeten. Kultisterna får en kort fantastisk tid när de gör revolution och ser Tyraniderna som vad de nu inbillat sig att de är… Och sedan faller illusionen precis innan de blir slukade hela eller smälta till biomassa i syra. Så att deras sista ögonblick är fyllda av fasa och ånger.

PRECIS SOM KOMMUNISTERNA!!!

I alla fall Imperius Reavers fokus på att rensa ut Genestealers och att vara Space Marines som har fullt upp har gjort att de inte kunnat fokusera lika mycket på att sköta sin hemplanet som andra Ultramarine ordenskapitel. Så den har förfallit till att ha en superdekadent adel och en förtryckt arbetarklass. Men ärligt talat så är det så de flesta planeterna i Kejsardömet fungerar.

C

Alltså jag vet att genestealerkulter och många kaoskulter är jätteproblematiskt och skrivna som om McCarthypropagandan var sann, men de är ju kul ocskå!

Klart man vill vara kommunist-deep-ones!

Finns det något sätt att rädda det här världsbygget?

Vi kanske är lyckligare som biomassa...?

Kommunistmutantförrädare, till och med!

(Samtidigt har förstås inte Imperiet några problem om en planet styrs stalinistiskt, så länge de skickar skatt och regementen.)

Tänkte just Paranoia när jag titta på att tweaka WH40K Rogue Trader till rollspel. Alla RP är hemliga kättare och kultister!

När de inte är maffian, eller korrupta aristokrater.

Jag tänker hävda att de två grejerna bara är andra ansikten av KOMMUNISTERNA. Alltså inte kommunisterna. Utan 50–tals propagandan. Klart brottslingarna och dekadens i överklassen är pga KOMMUNISTERNA. Det är ju fackens rätta ansikte (maffian) och Jane Fonda.

Så… Vad är Genestealers? De är KOMMUNISTERNA! Okej, de är propagandaversionen av kommunister som USA spred på 50-talet. Men om du kollar upp deras minis så kommer du finna att de är baserade på proletära revolutionärer. De använder hemmagjorda vapen, ombyggd bygg- eller jordbruksutrustning och de är klädda som något ur en fanfiction om Che Guevara. Nästan alla Genestealer kultister tror att de är revolutionärer av bra och förståeliga anledningar såsom sann religion, bättre arbetsförhållande, ett slut på förtrycket… men egentligen är de lurade av Tyranidena. Den ”riktiga” Genestealern är ett fasansfullt och livsfarligt insektsliknande monster som sliter sönder Space Marine rustningar som om de var gjorda våta näsdukar. Det monstret biter folk och ändrar deras DNA så att de älskar monstret… Och så att deras barn kommer bli hybrider mellan Genestealers och människor. Oh, och de sprider infektionen som en könssjukdom. Sedan pågår detta i flera generationer medan barnen i kulten är olika grader av muterade freaks, kulten växer och nästlar sig in där den kan göra mest skada. Sedan, när kulten är stor nog, så känner Tyraniderna va det och kommer för att äta all biomassa på planeten. Kultisterna får en kort fantastisk tid när de gör revolution och ser Tyraniderna som vad de nu inbillat sig att de är… Och sedan faller illusionen precis innan de blir slukade hela eller smälta till biomassa i syra. Så att deras sista ögonblick är fyllda av fasa och ånger.

*höjer fingret för att protestera*
*tittar på moderatorerna*
*ser osäker ut*

Übereil

Något av det mest grim dark:a i hela settingen är att den enda kraft i hela galaxen som verkar kämpa för att vanliga människor ska ha rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva är en ond biologisk superarmé som bara luras och kommer att förvandla revolutionärerna till biomassa.

Jag undrar lite var de som skrev det tidiga 40k-fluffet stod politiskt. De verkar inte gilla fascism, men inte heller "kommunism" (om nu rätten att organisera sig fackligt och kämpa för bättre arbetsförhållanden är "kommunism", jag är lite tveksam till den definitionen).

Last edited:
Jag undrar lite var de som skrev det tidiga 40k-fluffet stod politiskt. De verkar inte gilla fascism, men inte heller "kommunism" (om nu rätten att organisera sig fackligt och kämpa för bättre arbetsförhållanden är "kommunism", jag är lite tveksam till den definitionen).
Det mesta av deras källmaterial var i alla fall åt anarkovänster, sådant som hade börjat komma innan Thatcher men exploderade då.

Inceptors
Gimmick: Minotaur offer.

Färger: Gröna med vita detaljer.

Symbol: Ett I med en upp och nedvänd omega symbol i en bubbla på mitten. I ett ord: fult.

En inceptor är någon som påbörjar/introducerar något, en nybörjare eller någon som tar examen från ett universitet. Ordet Inceptors används också för en typ av Primaris Space Marine enhet med två skjutvapen och en jetpack. Det har inget med ordenskapitlet att göra.

Öhm, okej, så de är väldigt gamla Ultramarine ättlingar. De hamnade i ett hedersbaserat inbördeskrig med ett annat ordenskapitel. När de båda vägrade lägga av med att slåss mot varandra skickade Kejsardömets ledare in Minotaur ordenskapitlet för att få dem att sluta bråka. Minotaurs gjorde det genom att jaga iväg det andra ordenskapitlet och absolut massakrera Inceptorsen. De dödade ner dem så det bara är 100 av dem kvar och stal sedan alla deras saker. För Minotaurerna är bara värst. Detta är varför Ultramarine ordenskapitlen hatar Minotaurs.

Men det är inte coolt att först ha ett helt onödigt inbördeskrig och sedan få stor strykt istället för att lägga av med det.

D

Något av det mest grim dark:a i hela settingen är att den enda kraft i hela galaxen som verkar kämpa för att vanliga människor ska ha rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva är en ond biologisk superarmé som bara luras och kommer att förvandla revolutionärerna till biomassa.

Ärligt talat så är min upplevelse att det nyare Genestealer Cult materialet är mer anti-revolutionärt än det äldre materialet på en rent estetisk nivå.

Men ja, det är vansinnigt grimdark.

Back