Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Angels of Repentance
Gimmick: De finns!

Färger: Blått med svarta axelklaffar och vit kejsarörn. Det ser ok ut.

Symbol: En hel ängel i sidofigur hållandes ett svärd. Ängeln är vit och bakgrunden är svart. Helt omöjligt att måla!

Vi vet inget om dem. Symbolen är alldeles för avancerad. Ingen kan måla den och de är ett för litet ordenskapitel för att du ska få tag på transfers.

D

Angels of Retribution
Gimmick: Bli utrotade av Officio Assassinorum lönnmördare.

Färger: Metallic-blå med röd torso och hjälm samt en grå kejsarörn. Alltså 🤮

Symbol: Ett brinnande svärd och en änglavinge mot en svart bakgrund.

De finns bara för att det nämns i en e-bok att kejsardömets superlönnmördare utrotade dem i ett bakhåll. Och de är hiskeligt fula.

F

Angels of Retribution
Gimmick: Bli utrotade av Officio Assassinorum lönnmördare.

Färger: Metallic-blå med röd torso och hjälm samt en grå kejsarörn. Alltså 🤮

Symbol: Ett brinnande svärd och en änglavinge mot en svart bakgrund.

De finns bara för att det nämns i en e-bok att kejsardömets superlönnmördare utrotade dem i ett bakhåll. Och de är hiskeligt fula.

F
Celestial Lions brofist!

Adulators
Gimmick: De är fantasilösa men effektiva och lojala till kyrkan.

Färger: Blått med vita detaljer och olikfärgade hjälmar beroende på deras undergrupp. Det ser snyggt ut!

Symbol: En vit dödskalle med en röd järngloria på den mot en blå bakgrund. Det ser inte dåligt ut men det är väldigt generiskt Kejsardömet.

Smickrarna? Det är ett dåligt namn. Det kan användas i en religiös betydelse så det är väl mest för att styrka deras koppling till kyrkan. Men det låter lite för mycket som ”Adulterers” för mig.

Jag var tvungen att läsa ett par kapitel ur en Space Wolf roman för den här recensionen! Sakerna jag är beredd att göra för er! Adulators är nördarna som slutar skydda en planet pga resursbrister 5 minuter innan Chaosgudarna skickat in en flotta. Sedan pratar Sisters of Battle om hur tråkiga och effektiva de är, till skillnad från Space Wolvesen som är heta, farliga bad boys med enorma kukar. Det är som början på en porrfilm där Adulatorsen kommer sitta i cuck stolen.

D
XD Jag dör!

Celestial Lions brofist!

Dagens lektion är ”Oavsett hur cool du tror du är så fucka inte med The High Lords of Terra eller Inkvisitionen” alternativt ”Visste du att orkerna har snipers?” 😂

Angels of Vengeance
Gimmick: Ha en massa motorcyklar och terminators. Pyrriska segrar.

Färger: Svart. De har färgerna som Dark Angels hade för tiotusen år sedan.

Symbol: En dödskalle med huvan från en av Dark Angel legionens kåpor över den och änglavingar mot en svart bakgrund. Så att ingen inte ska veta exakt vilken legion de härstammar ifrån.

Så när Dark Angel legionen splittrades i en massa olika ordenskapitel så gjorde de inte som de flesta andra legionerna och behöll sina färger medan de nya orden kapitlen fick nya, utan de valde nya färger. Deras gamla färger fick istället Angels of Vengeance. Deras symbol är dessutom symbolen som de allra äldsta veteranerna i legionen, de som var från jorden innan deras primarch hittades, använde. Detta, kombinerat med att de är ett av de allra första ordenskapitlen som skapades, att de fortfarande i hemlighet styrs av samma högsta ledning och att de är organiserade som Dark Angels kapitlet, så är de lika Dark Angel som Dark Angelsen.

Vad gör dem annorlunda då?

De ger inte upp. De bara stannar i omöjliga situationer och där det vore mycket smartare att retirera av taktiska anledningar så… Gör de bara inte det. De fuckar vid tillfällen upp sig så hårt att de måste ta en paus på hundra år för att bygga upp ordenskapitlet igen. Man måste beundra dem för att köra Zapp Brannigan taktik fast med ultra värdefulla supersoldater.

Och jag håller på att måla ett Kill Team av dem just nu för jag tycker att de passar hur kass jag är på taktik 😂

A

Angels of Vengeance
Gimmick: Ha en massa motorcyklar och terminators. Pyrriska segrar.

Färger: Svart. De har färgerna som Dark Angels hade för tiotusen år sedan.

Symbol: En dödskalle med huvan från en av Dark Angel legionens kåpor över den och änglavingar mot en svart bakgrund. Så att ingen inte ska veta exakt vilken legion de härstammar ifrån.

Så när Dark Angel legionen splittrades i en massa olika ordenskapitel så gjorde de inte som de flesta andra legionerna och behöll sina färger medan de nya orden kapitlen fick nya, utan de valde nya färger. Deras gamla färger fick istället Angels of Vengeance. Deras symbol är dessutom symbolen som de allra äldsta veteranerna i legionen, de som var från jorden innan deras primarch hittades, använde. Detta, kombinerat med att de är ett av de allra första ordenskapitlen som skapades, att de fortfarande i hemlighet styrs av samma högsta ledning och att de är organiserade som Dark Angels kapitlet, så är de lika Dark Angel som Dark Angelsen.

Vad gör dem annorlunda då?

De ger inte upp. De bara stannar i omöjliga situationer och där det vore mycket smartare att retirera av taktiska anledningar så… Gör de bara inte det. De fuckar vid tillfällen upp sig så hårt att de måste ta en paus på hundra år för att bygga upp ordenskapitlet igen. Man måste beundra dem för att köra Zapp Brannigan taktik fast med ultra värdefulla supersoldater.

Och jag håller på att måla ett Kill Team av dem just nu för jag tycker att de passar hur kass jag är på taktik 😂

A
Att bara behöva 100 år för att bygga upp sitt ordenskapitel är rookie numbers!

...Även om Angels of Vengeance har rätt så stabil gene-seed, så det snabbar upp processen jämfört med t.ex. Blood Angel successor chapters.

Att bara behöva 100 år för att bygga upp sitt ordenskapitel är rookie numbers!

...Även om Angels of Vengeance har rätt så stabil gene-seed, så det snabbar upp processen jämfört med t.ex. Blood Angel successor chapters.

Ja, de är som anti-Lamenters på det sättet. De har inte mutationerna men har resurserna så de kan bara pausa då och då. Medan Lamenters äter rivjärn varje gång de dumt stannar i fighten för länge,

Även om Angels of Vengeance har rätt så stabil gene-seed, så det snabbar upp processen jämfört med t.ex. Blood Angel successor chapters.
Lamenters är också från den Cursed Founding vilket betyder att en noterba del av kapitlet medlemmar är genetiskt instabila o kan gå galna eller mutera.

Angels of Vigilance
Gimmick: De vaktar någonting…

Färger: Guld och svart. Snyggt och enkelt att måla! Allt jag gillar.

Symbol: En brinnande kittel med änglavingar.

Så här har vi ett ordenskapitel som använder att 40k lore ofta är förvirrande eller otydlig för att göra en spännande in-fiction grej.

Innehåller planeten Angels of Vigilance något fasansfullt som Dark Angels legionen vägrar låta undslippa? Finns det ett tiotusen år gammalt mysterium här? Eller är det bara en illusion skapad av en i kompetent byråkrati?

Planeten deras rymdbas högkvarter är i omloppsbana kring heter ”Pervigilium” vilket betyder ”vaka”. De lämnar alltid minst en tiondel av sin styrka där oavsett direkta order från kejsardömets högsta ledare. Samma planet anfölls av Dark Angels legionen direkt efter Horus uppror, trots att kejsardömets höga herrar förbjöd det.

Så de är antingen från den andra eller den 25e gången ordenskapitel etablerades. De är alltså JÄTTEGAMMLA eller ganska nya. De är antingen av okänt ursprung eller Dark Angels. De har antingen ett tiotusen år gammalt hemligt uppdrag eller inte.

Perfekta Space Marines för en rollspelskampanj eller narrativ krigsspelskampanj!

A

Back