Inspirerad av Hägerstrand AI-brus i slutet på R1 provade jag prompta:
Baserat på följande tråd (https://www.rollspel.nu/threads/den-stora-konstutstÄllningen.87133/), skriv ett roll-PM till användaren Hägerstrand från spelledaren Basenanji som berättar att Hägerstrand blivit utsedd till rollen Joker i spelet. Håll det spontant och informellt!
ChatGPT:
Tjena Hägerstrand!
Kul att du är med i
Den stora konstutställningen. Jag tänkte bara droppa ett snabbt PM innan dörrarna öppnar på riktigt.
Du har blivit tilldelad rollen
Joker.
Det betyder i korthet att du spelar ditt helt eget lilla spel vid sidan av alla andras konstkritik och kulturella poser. Du tillhör alltså inte någon av de vanliga fraktionerna, utan är mer… ja, ett vandrande performance piece. Lite Banksy i människokropp, typ.
Din huvudsakliga grej är att skapa kaos, förvirring och gärna få folk att ifrågasätta vad som egentligen händer i utställningshallen. Du kan i princip välja lite själv hur du vill spela rollen:
– så tvivel
– röra runt i grytan
– få folk att misstänka varandra
– eller bara luta dig tillbaka och njuta när allt spårar ur
Det finns inga hårda krav på exakt hur du gör, men om du märker att diskussioner håller på att bli lite för rimliga så är det ett bra läge att gå in och… kurera lite avantgarde.
Vinstvillkor:
Du vinner om du lyckas överleva till slutet
eller om spelet når ett riktigt härligt kaosläge där ingen längre vet vad som är upp eller ner. (Du får använda din egen konstnärliga bedömning där.)
Om du har frågor är det bara att hojta. Annars: sätt på baskern, luta huvudet lite skeptiskt och börja analysera folks “penseldrag”.
/Basenanji
intendent, curator och eventuellt ansvarig för att allt spårar ur
Ja, det där lät ju inte alls som Basse

Antingen är Hägern bättre författare eller promptare än vad jag är eller så är PM:et legit.