Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Nu ska vi se, lite blandat jag fastnar på i tråden men tänkte dela det med er.

Octagonal tror att både Anth och WH är röda, och röstar därför (?) på Anth (på riktigt Octa, hade det inte varit vettigare att rösta på WH som har fler röster på sig?)
"På riktigt Octa"? Jag misstänker två pers och röstar på en av dessa. Att det skulle vara konstigt i sig är bara väldigt konstigt av dig att ta upp. Sen är ju röstläget bara en ifrån nu.

@Octagonal jag tror inte heller de (WH och Anthrox) är bybor men jag misstänker inte heller att de är ulvar, utan DTF:er.
Okej spännande vill du utveckla detta ytterligare tack. Varför är de DTF:er och vad innebär det för hur vi borde förhålla oss till dessa. Vill vi få ut dessa eller är det bra att ha kvar för de inte är ulvar.

Personligen så kan jag tycka att det varit lite mjäkigt och försiktigt spel än så länge, men det lär nog falla sig naturligt när det antagligen är så många scumm-spelare. Under Hitta Jesus, där alla var ulvar, var det ju knappt någon som skrev i tråden i början och jag ser lite samma beteende nu. Vilket borde signalera att ulvarna är multipla och har en egen chatt, samt att någon av DoD (eller båda?) Även de har multipla spelare som hänger i chatt på annan ort. Undrar om det är orimligt spel om det är 2/2/2-split mellan alla scummisar?
Mycket av det Anthrox skriver försvinner i vimmlet men detta tycker jag är intressant och inte är att se spelet ur ett byboperspektiv. Antingen är med mest blaj som inte gynnar byn (rödande) eller en onding som sitter på massa info (rödande). Om du nu på riktigt tror på ett sådant scenario så vill du ju inte heller skylta för mycket med att du är bybo vilket ju ja gjorde i just "Hitta Jesus" spelet vilket blev min död.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Nu ska vi se, lite blandat jag fastnar på i tråden men tänkte dela det med er.



"På riktigt Octa"? Jag misstänker två pers och röstar på en av dessa. Att det skulle vara konstigt i sig är bara väldigt konstigt av dig att ta upp. Sen är ju röstläget bara en ifrån nu.



Okej spännande vill du utveckla detta ytterligare tack. Varför är de DTF:er och vad innebär det för hur vi borde förhålla oss till dessa. Vill vi få ut dessa eller är det bra att ha kvar för de inte är ulvar.



Mycket av det Anthrox skriver försvinner i vimmlet men detta tycker jag är intressant och inte är att se spelet ur ett byboperspektiv. Antingen är med mest blaj som inte gynnar byn (rödande) eller en onding som sitter på massa info (rödande). Om du nu på riktigt tror på ett sådant scenario så vill du ju inte heller skylta för mycket med att du är bybo vilket ju ja gjorde i just "Hitta Jesus" spelet vilket blev min död.
Hur menar du att det är rödande att jag spekulerar i att även DTF:erna har fler än en spelare i laget (vilket verkar gå emot den allmänna uppfattningen att de snarare är ensamma i sin fraktion)? Är det inte ett resonemang som gynnar byn menar du?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Ulvar - låg interaktion mellan alla dessa
hägerstrand
andersson
brynolf
octagonal
Tycker detta är en väldigt svag motivering så här tidigt i spel.

Annars har du själv @fjodorsenuba deltagit flitigt med vad jag läser som rimliga inlägg. Känns grön. Det som oroar mig lite är att du skrivit så mycket mer än vanligt och att du vanligtvis ju är bybo. Med det sagt hoppas jag du håller tempot uppe!!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Jag skulle precis lägga min röst på dig @Octagonal så jobba vidare nu när du verkar vara med.
Hitills har det inte imponerat men det är bra att du läser av tråden och kommenterar poster.
Hoppas det landar i matnyttigheter👍
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Hur menar du att det är rödande att jag spekulerar i att även DTF:erna har fler än en spelare i laget (vilket verkar gå emot den allmänna uppfattningen att de snarare är ensamma i sin fraktion)? Är det inte ett resonemang som gynnar byn menar du?
Lite raljerande tolkar jag ditt inlägg som att byn har inte varit så aktiv och bra hittills vilket betyder att vi har ondingar i varenda vrå som sabbar/inte skriver i tråden. Om du hade trott det på riktigt hade det ju varit farligt för dig som en bland inte allt för många bybor att gå ut med. Om jag tror att dom flesta vill döda mig är det kanske inte så smart att gå ut med det typ, du hänvisar ju som sagt till Jesus spelet. Kan ha läst ditt inlägg lite slarvigt. Att diskutera DTF:erna och deras funktion i spel är inte rödande. Snarare sättet du gör det på om du förstår.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Några har varit inne och lyft hur vi bör gå vilket jag tycker är intressant och vill spinna vidare på. Själv tror jag att platserna inte öppnar förmågeanvändning i sig. Dvs att om jag går till plats y så gynnar det mig. Däremot kan jag tänka mig att förmågor som redan har gets enbart kan användas lokalt.
Jag tänker att det finns lite olika sätt vi kan försöka göra detta på men att vi borde samordna byn istället för att alla ska lösa detta på egen hand.

En idé hade varit att vi bestämmer/man berättar var nånstans man tänker gå. Om det till exempel är bestämt att två spelare ska gå till en specifik plats och nattmorden är lokalt har vi fångat en ulv. Eftersom vi får reda på var nånstans alla har gått av Basse borde den planen fungera.

Ett annat lite galet alternativ hade varit om vi bestämde att alla ska gå till samma plats. Poweroller i byn kan gömma sig i mängden. Visst alla är i fara men det är ju trots allt varulvsspel vi kör. Det som gör att jag går igång lite på den tokiga idén är att detsamma då även skulle gälla ulvarna som riskerar att bli nattmördade av DTF:er (förhoppningsvis).

Eftersom det är olika platser tänker jag att iallafall nån ulv måste vara på samma plats för att den personen ska kunna dö. Problemet om vi förutsätter att allt jag skrivit stämmer (vilket ju inte är säkert) är ju att ulvarna får välja och vraka på vem de vill döda. Det positiva är att godingar kan gömma sig i mängden och att ulvar också kan bli nattmördade. Nästa runda får vi också reda på om det kanske är bra för byn att sprida ut sig för att få information av de olika platserna beroende på hur det ser ut vid den första platsen.
I ett sånt scenario hade vi även rimligtvis gått till en plats med byboklang, typ värdshuset.

Sen inser jag nu när jag skriver att det förstås hade varit en sjuk jäkla epic fail om ulvarna har nåt trams om att kunna döda alla i ett område en runda men det tror jag inte på. Är jag totalt ute och cyklar eller hur tänker ni? Har försökt vrida lite på hur vi gemensamt kan sammarbeta och om andra har tankar kring det eller bättre förslag på hur de ska göras så lyssnar jag gärna men nu känns det lite som en MU i repris. Väldigt lite av substans i tråden och lite smågräl här och där som mest brusar.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
När jag läst igenom tråden nämnde och @BiobunkerVII att jag gjorde bort mig i något inlägg och skulle återkomma till det senare.
Octa är alltid hal och det är nån miss han gjorde tidigt som skaver, återkommer till det när jag läst posten igen.
Dags att återkomma snart tycker jag eller var det mest tomma ord? ✌
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Är jag totalt ute och cyklar eller hur tänker ni?
Det enkla alternativet A är att inte göra någonting aktivt alls. Då kommer byborna fördelas utspritt mellan de fyra platserna, åtminstone första rundan har vi stor chans att få minst en bybo per plats (lite beroende på nattmord) vilket antagligen är av godo (så att byn får höra alla Samtalsämnen.

Alternativ B är att fördela samtliga på de fyra platserna 3+3+3+2. Detta är nog lurigt att genomföra rent praktiskt, tveksamt om det förbättrar oddsen att få minat en bybo per plats, om det är platsbundna nattmord kan det vara värdelöst.

Alternativ C är att samtliga går till samma plats. Det är lättare att genomföra än alternativ B men svårare än alternativ A, som du skriver är det potentiellt värdelöst vid platsbundna nattmord, möjligen även för ulvarna om DoD äter dem som ett smörgåsbord.

Jag skulle tro att Basse har designat det så att detta ska vara en potentiell vattendelare, jag tror som sagt var på platsbaserade nattmord och antagligen många nattmord så i min bok vinner nog det tråkiga alternativ A.

Å andra sidan lär det vara viktigare för scum att röra sig till olika platser så potentiellt kan vi lägga rejäla krokben för dem om vi utlyser tre platser till Tabuplatser. Deras förmågor och vinstvillkor kan mycket väl hänga ihop med att de kan förflytta sig och i så fall är en plan där vi allihop hänger på en och samma plas spelet igenom en potentiell matchvinnare.

Jag är inställd på alternativ A, alltså en random spread, men öppen för det potentiellt urflippade alternativ C, alltså alla tillsammans på en enda plats hela spelet och rösta ut de som avviker.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Bra av Octa och Impe att börja diskutera platser och spelares val av platser och möjliga utfall, vinster och problem med styrning eller dölja förflyttningar.
Kom att tänka på tråden med magiska siffror som är uppe nu där siffran 3 sticker ut när du Impe fördelar alla så jämt det går på de 4 platserna.
Basse ville ju verkligen ha 12 spelare som jämt fördelat skulle blivit 3 på varje plats.
Har vi nåt spelmekaniskt där?

Själv kan jag inte riktigt släppa det tematiska med de olika Platserna och det här med Nattmord.

Basse har ”målat upp” en tematisk bild där vi kommer vara på olika platser.
Som @fjodorsenuba gjorde i Alien-spelen så kunde inte mord ske hur som helst.
Där lösta fjodde det med att ulvar skickade mord globalt via ventilationen.
Känns fluffmässigt som att vi borde tänka nåt liknande här.
Typ Nattmorden är Platsbundna.
Det är ju en hård nerf för Ulvarna om de måste vara i samma rum som bybon som de vill nattmörda.
Demonen kan kanske döda globalt.
Och Drak-nissen har nån annan specialattack som Alien-monstret tex skicka Draken att anfalla och förstöra en Plats så nuvarande spelet inte hamnar i nån katt&råtta-dans där vi spelare bara flyr undan mord i möjligaste mån.

Kanske Demonen och Draken är på Varulvslaget båda två i lönndom utan att de övriga ulvarna vet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Kan också vara så att DoD är bundna till varsin plats, och om de mördas eller röstas ut så förstörs den platsen. Då blir det naturligt mindre yta kvar om DTF försvinner.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Eftersom jag inte kommer ha dator imorgon pulade jag lite med röstmatrisen. Såhär ser den ut nu (mycket Div/0 och så innan fler röster och verifierade gröna spelare är inlagda.)
1700339163875.png

Här är en länk till röstmatrisen ifall jag skulle ryka. Den är ganska självförklarande, kopiera in röstsammanställningen från rösträknaren i första arket, justera pivottabellens omfång, justera manuellt för gröna-kalkylerna när såna resultat inkommer.

@Waterhouse : Din röst på mig i post 5 fångas inte av röstverktyget, antagligen eftersom du inte taggat mitt namn ordentligt (går inte att klicka på). Noterade det nu när jag höll på och fixa. Trist om det blir fel i utröstning på grund av en sån sak.

Jag kommer säkert missa saker imorgon, så tagga mig om ni kommer till något majoritetsbeslut om förflyttning. For the record är jag väldigt skeptisk till alla samordnade/öppna förflyttningar, då jag tror att det innebär en ökad risk.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
En idé hade varit att vi bestämmer/man berättar var nånstans man tänker gå. Om det till exempel är bestämt att två spelare ska gå till en specifik plats och nattmorden är lokalt har vi fångat en ulv. Eftersom vi får reda på var nånstans alla har gått av Basse borde den planen fungera.
Här hänger jag inte med på hur du tänker?
Ett annat lite galet alternativ hade varit om vi bestämde att alla ska gå till samma plats. Poweroller i byn kan gömma sig i mängden. Visst alla är i fara men det är ju trots allt varulvsspel vi kör. Det som gör att jag går igång lite på den tokiga idén är att detsamma då även skulle gälla ulvarna som riskerar att bli nattmördade av DTF:er (förhoppningsvis).
Vi får samtalsämnen på olika platser, vi vet inte vad de är men jag misstänker att de kan vara bra för byn att ha. Detta är ju katastrof om nattmorden är lokala också, du menar att det kanske vägs upp av att DoD kan nacka ulvar men det känns rätt spekulativt.
@Sidd var inne på sådant här tidigare också, jag tror det är farligt att avslöja var vi tänker gå och tycker ni två verkar väldigt intresserade av att få veta det. Sidd har sedan ändrat sig tror jag, fick aldrig något svar på det när jag frågade honom
@Waterhouse : Din röst på mig i post 5 fångas inte av röstverktyget, antagligen eftersom du inte taggat mitt namn ordentligt (går inte att klicka på). Noterade det nu när jag höll på och fixa. Trist om det blir fel i utröstning på grund av en sån sak.
Jag noterade det också direkt efter att jag gjort inlägget, vet inte vad som gick fel, stavade väl rätt och skrev inte Hägersten som jag alltid nästan gör av misstag först. Eftersom rösten var en vänlig poke-röst i början tyckte jag inte det var värt att korrigera eller nämna.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Här är en länk till röstmatrisen ifall jag skulle ryka. Den är ganska självförklarande, kopiera in röstsammanställningen från rösträknaren i första arket, justera pivottabellens omfång, justera manuellt för gröna-kalkylerna när såna resultat inkommer.
Du har inte gjort någon statistik på hur mycket du, Anthrox och Impetigo har lajkat varandras inlägg? Vore intressant att se, om det finns något han eller Impetigo skrivit som ni inte tryckt tummen upp på.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Du har inte gjort någon statistik på hur mycket du, Anthrox och Impetigo har lajkat varandras inlägg? Vore intressant att se, om det finns något han eller Impetigo skrivit som ni inte tryckt tummen upp på.
<osyrligt svar>Nej, reaktionsmatrisen var ett resultat av febril Runda 1/Spel 1-energi, var pissjobbig att göra och omöjlig att utläsa något vettigt ur. Men skapa för all del en reaktionsmatris själv.

Röstmatrisen är bara att kopiera resultat ur rösträknaren och justera lite omfång till summorna. Jag skulle tycka det var jätteroligt om röstmatrisen nån gång ledde till att man klippte en ulv så jag fortsätter posta den. </osyrligt svar>

<syrligt svar> Jag förstår att det för dig måste vara helt främmande att kunna lajka de inlägg man håller med om utan att vara helt paralyserad av beröringsskräck. Hoppas du får uppleva det i framtiden. </syrligt svar>
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
jag tror det är farligt att avslöja var vi tänker gå och tycker ni två verkar väldigt intresserade av att få veta det. Sidd har sedan ändrat sig tror jag, fick aldrig något svar på det när jag frågade honom
Ja jag är intresserad i frågan: hur det funkar med regelmekaniken och hur vi SOM BY kan göra bäst val här nu.
Om det är Platsbundna Nattbord vill jag INTE vara på samma plats som nån annan ej grönad spelare.
Döda inte diskussionen genom att påstå att vi skulle fiska efter lätta nattmord.
Vore ju larvigt balsy av oss att vara ulvar å lyfta sånt i så fall.

Som läget är nu med 0 vinst som bybo med att säga vart man går eller att försöka styra detta vad jag kan se och det verkar inte som nån klyftigare kan komma på nåt smart här så kommer jag verkligen inte säga vart jag går och uppmanar alla bybor att göra detsamma.

Vad får dig att misstänka att det skulle vara bra för byn med att få reda på samtalsämnena?
Jag har ingen sån info.
Kan tänka mig att DTF typ löser upp nån jäkla demonförmåga på Värdshuset eller Drakeld på Tempelklippan.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Tycker detta är en väldigt svag motivering så här tidigt i spel.

Annars har du själv @fjodorsenuba deltagit flitigt med vad jag läser som rimliga inlägg. Känns grön. Det som oroar mig lite är att du skrivit så mycket mer än vanligt och att du vanligtvis ju är bybo. Med det sagt hoppas jag du håller tempot uppe!!
Håller absolut med dig om att det är svag motivering. Detta är R1 trots allt. Det jag försöker säga att ni inte har haft så mycket konfliktytor ute mot varandra, både på gott och ont.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Ja jag är intresserad i frågan: hur det funkar med regelmekaniken och hur vi SOM BY kan göra bäst val här nu.
Om det är Platsbundna Nattbord vill jag INTE vara på samma plats som nån annan ej grönad spelare.
Döda inte diskussionen genom att påstå att vi skulle fiska efter lätta nattmord.
Vore ju larvigt balsy av oss att vara ulvar å lyfta sånt i så fall.

Som läget är nu med 0 vinst som bybo med att säga vart man går eller att försöka styra detta vad jag kan se och det verkar inte som nån klyftigare kan komma på nåt smart här så kommer jag verkligen inte säga vart jag går och uppmanar alla bybor att göra detsamma.

Vad får dig att misstänka att det skulle vara bra för byn med att få reda på samtalsämnena?
Jag har ingen sån info.
Kan tänka mig att DTF typ löser upp nån jäkla demonförmåga på Värdshuset eller Drakeld på Tempelklippan.
Men släpp detta att vi ska säga vart vi ska Sidd. Det ger ingen annan än DTF och Ulvar information i onödan. Placering får vi reda på EFTER R1. Inget som en bybo behöver veta innan. Som jag ordade tidigare med Brynolf så har inte heller byborna någon nytta av samtalsämnena enligt reglerna eller PM. Jag tror det var ett sätt för skapa konversation och om Basenanji inte valt att avslöja vart alla går så hade detta kunna vara ett sätta att "bevisa" att man varit någonstans. Nu tror jag det är mer en distraktion.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Jag är inställd på alternativ A, alltså en random spread, men öppen för det potentiellt urflippade alternativ C, alltså alla tillsammans på en enda plats hela spelet och rösta ut de som avviker.
Jag tror att alternativ D kommer ske ;)

Alternativ D: Varje bybo kommer gå dit den känner för. Så har det sett ut i alla andra ulvspel där byborna inte har någon strikt poäng med att gå till samma ställe pga spelmekanik eller samarbete mot spelet.

I detta fall ser jag inte i Runda 1 att sådan mekanik ligger framför fötterna på oss så det finns inga egentliga skäl till att bybor ska koordinera sitt rörelsemönster.

Sen kan jag tycka att ditt alternativ C är det mest roliga urflippade alternativet hitills om jag fick rösta. :oops:
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Fick precis en helt vild tanke: kan det vara så att draken har en förmåga som Förstör platser helt och hållet?
Det skulle kunna balansera upp effekten av att nattmord är lokala och det då blir svårt att utföra nattmord senare i spelet, och spelet blir därmed mer balanserat för långsiktighet. Det är tematiskt fluffigt med drakar (och en svincool förmåga!). Det kan vara någon sorts kombinerat nattmord involverat i förmågan med.

Jag tror liksom att det ligger mer bakom fraktionerna än vad vi tänker på, för att de ska fungera med sten-sax-påse-tänket som måste finnas här någonstans och som ger spelet långsiktighet.
På vilket sätt hindrar det bybor från att vinnna? Att ta bort platser gör för tillfället inget negativt för bybor.
 
Top